۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۷۰۱۶۶
به مناسبت رحلت امام خمینی؛

ویژه‌نامه «امام و اولین حماسه قرن» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «امام و اولین حماسه قرن» به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه امام و اولين حماسه قرن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «امام و اولین حماسه قرن» شامل موضوعاتی همچون تأکید امام به نقش مردم در انتخابات، حماسه سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره)، حماسه اقتصادی از دیدگاه امام خمینی(ره) و آن مرد آسمانی در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
جایگاه مردم در نظام اسلامی، اهمیت وحدت ملی، انتخابات و نقش مردم، ویژگی‌های حکومت مطلوب، ملاک های انتخاب رییس جمهور، نقش مردم در حکومت، اهمیت تولید ملی، دیدگاه امام خمینی نسبت به اقتصاد چگونه بود، استقلال اقتصادی و خودکفایی، مصرف گرایی و جنگ اقتصادی از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
جایگاه مردم درنظام اسلامی ازدیدگاه امام خمینی (ره)
 در این مقاله از ویژه‌نامه امام و اولین حماسه قرن می‌خوانیم: از مجموعه رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره)چنین استنباط می‌شود که پس از اتکا به خداوند متعال، محور اصلی ونقش آفرین در پیروزی انقلاب وشکل گیری حکومت اسلامی درایران حضور و پشتیبانی مردم بوده است که ایشان همواره برآن تأکید داشته‌اند.
دراندیشه وسیره امام خمینی(ره) مشارکت مردمی به عنوان یک مساله اصلی، اساسی وتعیین کننده درحوزه تعیین سرنوشت مشترک عمومی مورد توجه وعنایت کامل قرارگرفته است، او باتوجه به بنیان‌های اسلامی، نگرش سیاسی خود و به پیروی از پیامبراسلام(ص) وپیشوایان راستین او، بارها برضرورت ورود مردم درصحنه سیاست وتصمیم گیری‌های اساسی جامعه درقالب نهادهای حکومتی تأکید کرده وآن رابه عنوان بزرگ‌ترین عامل ثبات حکومت وضامن امنیت درجامعه معرفی کرده است.
امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «آگاهی مردم ومشارکت ونظارت وهمگامی آنها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگ‌ترین ضمانت حفظ امنیت درجامعه خواهدبود».
مشارکت مورد نظر امام خمینی(ره)، مشارکتی همه‌جانبه و درتمام ابعاد جامعه و از سوی همه مردم جامعه است که او از آن تحت عنوان مشارکت کامل همه مردم یاد می‌کند و اصلاحات جامعه، تامین استقلال مملکت وآزادی مردم رادرسایه آن می داند.
حضرت امام دربیانی دیگر،ازبین سه عامل اساسی که درپیروزی انقلاب وغلبه برطاغوت داشته است. یکی را مشارکت همه مردم می داند و آن را درکنار ایمان واعتماد به خدا و وحدت کلمه قرارمی دهد و به وضوح مطرح می سازد.
«شما مردم شریف ایران، توانستید با اتکا به خدای متعال و وحدت کلمه ومشارکت همه قشرها بر طاغوت زمان غلبه کنید و پشت ابرقدرت‌ها را بلرزانید .»
 نگه داشتن مردم درصحنه، امام خمینی(ره) به این حقیقت کاملا واقف بود که با حضور مردم در صحنه، انقلاب اسلامی به راه خود ادامه خواهد داد و پایه‌های نظام اسلامی تحکیم خواهد یافت، ازاین رو با درایتی وصف ناپذیرهمواره به ملت شخصیت می داد، او را صاحب اصلی انقلاب معرفی می‌کرد و حس مسؤولیت را درآحاد ملت تقویت می کرد تا آنان به گونه ای تربیت شوند که همواره به طورخودجوش درهمه صحنه هاحضوریابندواز انقلاب ونظام دفاع کنند.
انتخابات و نقش مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه دیدگگاه امام خمینی و نقش مردم در انتخابات چنین آمده است: «این وظیفه‌ای است الهی، وظیفه‌ای است ملی، وظیفه‌ای است انسانی، وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه‌مان باید در انتخابات شرکت بکنیم.»
نظام اسلامی ایران که با سقوط رژیم دیکتاتوری و استبدادی پهلوی در سال 1357 به پیروزی رسید با شعار محوری «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به سوی تحقق آن حرکت خود را آغاز کرد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) همواره در پیام‌ها و سخنرانی‌ها در برابر نظام سلطنتی بر حکومتی تأکید داشت که بر احکام اسلام و رأی مردم بنیان گذارده شده باشد.
اصطلاح «جمهوری اسلامی» را امام ابتدا در پاریس در توصیف نظام مطلوب و مورد نظر خود به کار برد، «جمهوریت» مورد نظر به همان معنای رایج یعنی مردمی بودن حکومت است، ایشان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر چیستی حکومت در جمهوری اسلامی در تاریخ 20 مهر 57 می‌فرماید: «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یک رژیمی است متکی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی».
بنابراین «جمهوریت» نظام به پذیرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سیاسی و حاکمان اشاره داشته و شکل و قالب حکومت مورد نظر امام را تشکیل می دهد و در این نظام مردم به عنوان یکی از ارکان مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی تلقی می‌شوند به گونه‌ای که نظر و رأی مردم فقط در مراحل اولیه تأسیس نظام شرط نبود بلکه جمهوری اسلامی به حضور دائمی و نظارت همیشگی آنها بر مسؤولان مقید است.
امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته‌اند، حضرت امام همچنین همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در داخل و خارج می‌دانستند.
 امام بزرگوار بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید کرده و بر این اعتقاد بودند که میزان رأی مردم بعد از انقلاب نباید در مقایسه با قبل از انقلاب از سطح کمتری برخوردار باشد چرا که تبلیغات دشمنان در خارج از کشور و شکست خوردگان سیاسی در داخل، آن را بهانه‌ای برای ناکارآمدی و مأیوس شدن مردم از انقلاب و نظام دانسته و از آن بهره‌برداری‌های مغرضانه سیاسی می‌کنند و در این میان نیز اسلام را متهم خواهند کرد که از عهده اداره کردن جامعه و تأمین خواسته‌های مردم برنمی‌آید، امام درباره لزوم بالا بودن سطح رای مردم می فرمایند: «شما چنانچه سطح رأیتان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود، بوق‌های تبلیغاتی خارج و شکست خورده‌های فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبر گردانده است».
انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است از اینرو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت.
با توجه به این اهمیت و نقش حضور مردم در صحنه انتخابات است که باید همت و تلاش تمامی مسؤولان، دست اندرکاران، کاندیداها و رسانه‌ها به این امر معطوف شود که با اقدامات سنجیده و تدابیر لازم و فضاسازی مناسب زمینه‌های حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم ساخته تا موجب امید بیشتر دوستداران و ناامیدی و شکست دشمنان اسلام را فراهم کنند.
ملاک‌های انتخاب رییس‌جمهور از دیدگاه امام خمینی
در این مقاله برخی ملاک‌های رییس‌جمهور از دیدگاه امام خمینی(ره) بیان شده که به این شرح است: شما جوان ها و همه قشرهاى ملت باید با بیدارى به پیش بروید، وقتى بناست که سرنوشت یک ملتى به دست خودش باشد که بحمداللَّه به اینجا رسیدید و امروز کسى به شما تحمیل نمى‏کند چیزى را و شما آزادید در اینکه سرنوشت خودتان را تعیین کنید، در این مرحله هم من امیدوارم که با روشن‌بینى و با تفکر این مراحل را طى کنید و من امیدوارم که اشخاصى که کاندیدا شدند براى ریاست جمهورى شما توجه کنید و کسى که از همه متعهدتر به اسلام،سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفى نه شرقى باشد، نه غربى باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‏ باشد، ملى باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژیم سابق هیچ گاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و براى خودتان، اختیار دست شماست.
من بنا ندارم که کسى را تعیین کنم، ما همین اوصاف رییس جمهور را و اوصاف وکلایى که بعد مى‏خواهید ان شاء اللَّه تعیین کنید باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرقه و تفرق پرهیز کنید، اشخاص را هم ملاحظه سوابقشان را بکنید که قبل از انقلاب چه بوده‏اند، در حال انقلاب چه بوده‏اند و بعد از پیروزى نسبى چه کردند و چه بودند و پس از این که همه اوصافش را به دست آوردید و او را شخصى دانستید که لیاقت دارد براى یک همچو مسندى و می‌تواند این مملکت را به طورى که خدا می‌خواهد اداره کند تا آن حدودى که در اختیار اوست، و شخصى است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانین اسلام دارد، در مقابل قانون اساسى خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصى را شماها خودتان انتخاب کنید و گروه‌هاى مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصى را انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزند.
تولید ملی از منظر امام خمینی
در وصیت نامه امام خمینی (ره) آمده است، «بردولت‌ها و دست اندرکاران است که از متخصصین خود قدردانى کنند و آنان را با کمک‌هاى مادى و معنوى تشویق به کار کنند و از ورود کالاهاى مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیرى کنند و به آنچه دارند بسازند(قانع باشند) تا خود همه چیز را بسازند.
ایشان در بخشی دیگر از وصیت نامه خود می فرمایند: «با اراده مصمم و فعالیت و پشتکار خود به رفع وابستگی‌ها قیام کنید و بدانید که نژاد آریا و عرب از نژاد اروپا و آمریکا و شوروى کم ندارد و اگر خودىِ خود را بیابد و یأس را از خود دور کند و چشم داشت به غیر خود نداشته باشد، در دراز مدت قدرت همه کار و ساختن همه چیز را دارید و آنچه انسان‌هاى شبیه به اینان به آن رسیده‌اند شما هم خواهید رسید به شرط اتکال به خداوند تعالى و اتکا به نفس و قطع وابستگى به دیگران و تحمل سختى‌ها براى رسیدن به زندگى شرافتمندانه و خارج شدن از تحت سلطه اجانب».
اعتماد به نفس و توجه به تولید داخلی
 آنها که این صنعت های بزرگ را درست کردند، آنها هم انسان‏های یک سر و دو گوشی هستند که مثل سایر انسان‏هایند، منتها قبل از ما بیدار شدند و ما را خواب کردند، قبل از اینکه ما بیدار شویم آنها بیدار شدند و هم خودشان را صرف این کردند که با ایادی خودشان مستقیماً یا به طور غیر مستقیم ما را غافل کنند، ما را خواب کنند و به ما تزریق کنند به اینکه شما نمی توانید.
وابستگی اقتصادی
 شما می دانید که اگر یک مملکت در اقتصاد، خصوصا این رشته اقتصاد که نان مردم است، در این، احتیاج به خارج پیدا بکند و یک احتیاج مبرمی که نتواند خودش را اداره کند خودش را و باید دیگران او را اداره کنند، این وابستگی اقتصادی آن هم در این رشته، سبب این می‌شود که ملت ایران، مملکت ایران، تسلیم بشود به دیگران.
برکت محاصره اقتصادی
این محاصره اقتصادی را که خیلی از آن می‌ترسند، من یک هدیه می‌دانم برای کشور خودمان، برای این‌که محاصره اقتصادی معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی دهند، وقتی مایحتاج را به ما ندادند خودمان می رویم دنبالش، مهم این است که ما بفهمیم که دیگران به ما چیزی نمی دهند، ما خودمان باید تهیه کنیم.
بازار اسلامی یا آمریکایی
اکنون بازارهای کشورهای اسلامی مراکز رقابت کالاهای غرب و شرق شده است و سیل کالاهای تزئینی مبتذل و اسباب بازی‌ها و اجناس مصرفی به سوی آنها سرازیر است و همه ملت ها را آن چنان مصرفی بار آورده‌اند که گمان می‌کنند بدون این اجناس آمریکایی و اروپایی و ژاپنی و دیگر کشورها زندگی نمی توان کرد.
عدم وابستگی به غرب
وصیت من به ملتھای کشورھای اسلامی است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به ھدف که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است کمک کند، خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می بخشد قیام کنید و علمای اعلام و خطبای محترم کشورھای اسلامی دولت‌ھا را دعوت کنند که از وابستگی به قدرت‌ھای بزرگ خارجی خود را رھا کنند و با ملت خود تفاھم کنند، در این صورت پیروزی را در آغوش خواھند کشید.
ویژه‌نامه «امام و اولین حماسه قرن» به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) در فضای مجازی در بخش تاریخ ایران و جهان تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ن
ارسال نظرات