۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۷۰۳۷۵
به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اکرم؛

ویژه‌نامه «بعثت خوبی‌ها» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «بعثت خوبی‌ها» به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه بعثت خوبي‌ها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «بعثت خوبی‌ها» شامل کلیپ‌ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، پیامک‌های مبعث، پنجره ملکوت، قفسه، از لا‌به‌لای متون، اشعار و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
جهان در عصر بعثت، کدام مکارم اخلاق، بازگشت به سنت نبوی، در انتظار بعثت پیامبر آخرالزمان، تصویری زیبا از پیامبر پاکی‌ها در عصر جاهلی، مسیح از پیامبر موعود می‌گوید، دانشی که دردسر می‌شود، راز خاتمیت یک پیامبر و آورده‌اند که از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات بخوان به نام خوبی‌ها، سحاب رحمت، سفیر مهربانی، طلوع اندیشه، آفتاب مهربانی و سفیر رحمت در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش اشعار این ویژه‌نامه موضوعاتی همچون حوریه باران، کتاب سر خدا، مست لفظ اقرأ، کتابی با خط خدا، صبـح بصیـرت دمیـد، پیمبرتر از همه پیمبران و نقطه‌ عطف هنر عشق به چشم می خورد.
کدام مکارم اخلاق
در این مقاله از ویژه‌نامه بعثت خوبی‌ها می‌خوانیم: یکی از مسائلی که باید توجه داشت این است که نسبت به مسائل دینی دقت زیادی باید کرد به این معنی که هنگام نقل آنها کم و زیادی رخ ندهد چه در مسائل اعتقادی وچه در زمینه احکام و چه در زمینه اخلاق و بلکه سائر موارد، پس از این رو ما در مسائل فقهی به متخصص رجوع کرده و به اصطلاح تقلیید می‌کنیم، نداشتن دقت کافی در هنگام یادگیری و در هنگام آموزش و بیان ما را دچار اشتباهات فراوانی می‌کند که در بعضی از موارد جبران ناپذیر خواهد بود.
یکی از کم توجهی‌ها در این زمینه این است که در این ایام مبارک که مرتبط با بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله است حدیثی به صورت فراوان نقل می‌شود و به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نسبت داده می شود با این عبارت: « إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» و گویندگان این جمله را این طور معنی می‌کنند که همانا من مبعوث شدم فقط برای این که مکارم اخلاقی را کامل کنم.
با قطع نظر از برداشت‌های متفاوتی که از این جمله می‌توان داشت نگارنده قصد دارد توجه مخاطب را به یک نکته جلب کند و آن این که این حدیث دقیقا با عبارتی که در بالا ذکر شد در کتب حدیث شیعه موجود نمی‌باشد فقط در تفسیر مجمع البیان به شکل مرسل و بدون سند ذکر شده، که ظاهرا ایشان از کتب اهل تسنن آن هم با کمی تفاوت نقل کرده‌اند، به طور مثال آنچه در کتب اهل تسنن موجود شده این است: « بعثت لأتمم حسن الخلاق»، «بعثت لأتمم صالح الأخلاق» و« إنما بعثت لأتمم صالح الأخلاق»، اما آنچه از طریق شیعه نقل شده است این عبارات است، « بعثت بمکارم الأخلاق و محاسنها»، تفاوت‌های این جمله با آن‌چه اهل تسنن نقل کرده‌اند مشهود است اما ما کمی آن را توضیح می‌دهیم.
البته باید متذکر شویم که در این مورد ما قصد نداریم که بگوییم علت تفاوت این نقل‌ها با یکدیگر دواعی و اغراض مذهبی بوده گرچه این اغراض و دواعی در تاریخ و فقه اسلام و در کتب حدیث بسیار تأثیرگذار بوده و از عهده این نوشته خارج است و خواننده را به برخی از کتب ارجاع می‌دهیم.
لیکن آنچه مدنظر است این که گویندگان مذهبی اعم از حوزوی و دانشگاهی باید به این تفاوت‌ها توجه داشته و هر حدیثی را که در سخنرانی یا نوشته جات خود مورد بررسی قرار می‌دهند، آن را از منابع معتبر شیعی نقل کرده و بدون هیچ گونه دخل و تصرفی عبارت‌های آن را شرح دهند حال به تفاوت‌ها اشارتی داشته باشیم.
در نقل شیخ طوسی که عبارت این‌گونه بود « بعثت بمکارم الأخلاق» کلمه «إنما» وجود ندارد ولی در برخی از نقل‌های اهل تسنن وجود دارد و قبلا متذکر شدیم که نقل مرحوم طبرسی که صاحب تفسیر هستند از کتب اهل تسنن است چرا که ایشان برای قرون متأخرند و شباهت عبارت منقول در تفسیر ایشان با عبارت‌های منقول از کتب اهل تسنن که در بالا گذشت کاملا هویدا است.
حال باید توجه داشت که ما اگر قصد داریم نقل شیخ طوسی را برای مردم بیان کنیم دیگر نباید این گونه ترجمه بنکنیم که « من فقط برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام» بلکه ترجمه صحیح این است، « من به همراه کرامت‌ها و زیبایی‌های اخلاقی مبعوث شده‌ام».
در واقع در نقل‌های غیرمعتبر که از طریق اهل تسنن است، تکمیل مکارم اخلاقی یا حسن خلق یا خلق صالح به عنوان علت غایی بعثت بیان شده آن هم تنها علت اما طبق نقل شیعی حرفی از علت غایی بعثت به میان نیامده و آنچه مطرح است این است که پیامبر اسلام(ص) با چه ویژگی و به همراه چه خلق و خویی به سراغ انسان‌ها آمده است.
علت این تفاوت در برداشت این است که در نقل شیعی کلمه باء جاره وجود دارد که نشان دهنده معنی مصاحبت و همراهی است و در نقل غیر شیعی کلمه لام جاره است که نشان دهنده علت و هدف غایی است و در واقع نقل شیعی مطابق با آیه سوره قلم است که می فرماید:« إنک لعلی خلق عظیم، یعنی تو ای پیامبر، بر خلق و خوی عظیمی هستی و همچنین در آیات دیگری از قرآن که به خلق و خوی پیامبر صلی الله علیه می پردازد همچون « به تحقیق که آمده است به نزد شما رسولی که بر ایمان آوردن شما حرص می ورزد و آن چه شما را بیازارد او را می رنجاند و با مۆمنان رئوف و مهربان است ».
مسیح از پیامبر موعود می‌گوید
در مقاله دیگری از این ویژه نامه آمده است: بر خلاف تصور گروهى، راه شناسایى پیامبران واقعى منحصر به این نیست که مدعى نبوت، داراى معجزه باشد، بلکه همان طور که معجزه مى‌تواند ما را به صدق گفتار مدعى نبوت رهبرى کند و سبب مى شود پیامبران واقعى را از مدعیان دروغین تشخیص دهیم، هم چنین گواهى پیامبران پیشین در مورد فرد بعدى، یکى از راه هاى شناسایى پیامبران است.
قرآن مدعى است که حضرت مسیح که نبوت وى با دلایل قاطع ثابت شده است با صراحت و قاطعیت کامل، از آمدن پیامبرى به نام احمد خبر داده است، ولى ملت لجوج بنى اسراییل، پس از شناسایى آن نبى موعود، آن هم از روى علایم و مشخصاتى که حضرت مسیح در اختیار آنان گذارده بود، به تکذیب او برخاسته و دلایل و معجزات او را که به تنهایى با قطع نظر از گواهى مسیح، مى‌تواند صدق ادعاى او باشند سحر و جادو خواندند و شعور باطنى خود را نادیده گرفتند.
در قرآن مجید می خوانیم که حضرت مسیح به آمدن پیامبر پس از خود به نام «احمد» که پیامبر اسلام است گزارش داده است: «وَ إِذْ قَالَ عِیسىَ ابْنُ مَرْیمَ‏َ یَابَنىِ إِسْرَءِیلَ إِنىّ‏ِ رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکمُ مُّصَدِّقًا لِّمَا بَینْ‏َ یَدَىَّ مِنَ التَّوْرَئةِ وَ مُبَشِّرَا بِرَسُولٍ یَأْتىِ مِن بَعْدِى اسمْهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَیِّنَاتِ قَالُواْ هَذَا سِحْرٌ مُّبِین؛ و عیسى بن مریم گفت: اى بنى اسرائیل، من پیامبر خدا بر شما هستم، توراتى را که پیش از من بوده است تصدیق مى‏کنم و به پیامبرى که بعد از من مى‌‏آید و نامش احمد است، بشارتتان مى‏دهم، چون آن پیامبر با آیات روشن خود آمد، گفتند: این جادویى است آشکار».
ویژه‌نامه «بعثت خوبی‌ها» به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص)  در فضای مجازی در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات