۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۷۱۴۸۴

امام سجاد از ما می‌خواهد که فضای دشمنی در جامعه گسترده نشود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی، با بیان آثار سوء کینه از منظر امام سجاد(ع) گفت: دشمنی موجب می‌شود که دل‌ها از هم جدا شود، باید جدای از مسائل سیاسی هم‌چون انتخابات به دستور امام سجاد(ع) عمل کرد و از دشمنی با هم در یک جامعه دوری کرد.
صحيفه سجاديه-14

حجت‌الاسلام براتعلی حق‌شناس، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شخصیت فردی، اجتماعی و سیاسی«امام سجاد(ع)» با تبیین دعاهای مختلفی که از آن حضرت وارد شده است، گفت: امام زین‌العابدین(ع) سخنان و دعاهای زیادی دارند که مردم جامعه در شرایط کنونی به آنها نیازمند هستند، سخنان آن حضرت همانند سخنان سایر معصومین(ع) دارای جامعیت در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) سخنانی دارد که در واقع شرحی از دعای کمیل و تبیین کننده برخی از فقرات آن دعای شریف است، حضرت در این سخنان، علت مستجاب نشدن دعا را بیان می‌کند که چرا گاهی با شرایط خاص دعا می‌کنیم، ولی مستجاب نمی‌شود، امام گناهانی را ذکر می‌کند که موجب برآورده نشدن دعاهای ما می‌شود، این نصایح در زندگی فردی و اجتماعی ما کاربرد دارد و باید به آنها توجه کامل داشت.

این استاد پژوهشگر حوزوی، با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) اظهار داشت: روایتی از حضرت سجاد(ع) در کتاب معانی الاخبار ذکر شده است که برای جامعه کاربرد ویژه دارد، حضرت دلائل برآورده نشدن دعا را ذکر می‌کند و در بخش اول روایت، به قلبی اشاره می‌کند که پر از کینه و دشمنی است و همیشه سعی دارد که با دیگران به جنگ و دعوا برخیزد و میان آنها اختلاف اندازد.

وی افزود: ما باید از این سخن امام سجاد(ع) درس بگیریم و از دشمنی و خصومت در جامعه دوری کنیم، دشمنی موجب می‌شود که دل‌ها از هم جدا شود و بدبختی به سراغ مردم جامعه بیاید، باید جدای از مسائل سیاسی همچون انتخابات به دستور امام سجاد(ع) عمل کرد و از دشمنی با هم در یک جامعه دوری کرد.

این استاد حوزه علمیه قم، سوء نیت را موجب ایجاد تنش در زندگی فردی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: امام سجاد(ع) در این روایت به مسأله سوء نیت اشاره می‌کند که ما برای افراد همیشه نقشه بکشیم و تصمیم بگیریم که زندگی افراد را متلاشی و خدشه دار کنیم، این صفت بد و ناپسندی است که باید از آن پرهیز کرد.

وی یادآور شد: ترک صدقه و تأخیر در نماز واجب از هشدارهای امام سجاد(ع) در این روایت است که سبب مستجاب نشدن دعا می‌شود، باید همیشه به فکر کار نیک باشیم و از صدقات جاریه غفلت نکنیم، در هر جایی که هستیم از نماز اول وقت و در وقت فضیلت آن غفلت نکنیم تا موجبات رضوان الهی را برای خود فراهم سازیم.

حجت‌الاسلام حق شناس، در پایان ابراز داشت: امام سجاد(ع) با دعا وارد بحث سیاست می‌شود و مطالب خود را در غالب دعا برای جامعه بیان می‌کند، این یک شاهکار عظیمی است که آن حضرت به‌کار برد و دستگاه حاکمه را با دعا به سمت نابودی کشانید، ما نیز نباید از این ادعیه غافل شویم و با دعا همه امورات زندگی را اصلاح کنیم، دعا می‌تواند انسان را به درجات مادی و معنوی بی‌شماری در دنیا و آخرت سوق دهد./978/ت303/ن

ارسال نظرات