۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۷۱۴۹۸
مدیر حوزه علمیه میانه:

اخلاق سرچشمه همه فضایل است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه میانه اظهار داشت: اخلاق سرچشمه همه فضایل است، از این رو پرداختن به مسائل اخلاقی باید در اولویت امور زندگی قرار گیرد.
چشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی عیسی زاده، مدیر حوزه علمیه شهید آیت الله حامدی میانه امروز در جلسه اخلاف کارکنان رسمی و وظیفه سپاه میانه که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: اخلاق سرچشمه همه فضایل است، از این رو پرداختن به مسائل اخلاقی باید در اولویت امور زندگی قرار گیرد.


وی صداقت و راستگویی را یکی از نشانه های اصلی مؤمنان عنوان کرد و افزود: در مقابل این خصیصه بارز، دروغ رذیله ای بسیار نکوهیده و از جمله گناهان کبیره است که غیرقابل بخشش بوده و آثاری بسیار فراتر از دیگر گناهان کبیره دارد.


حجت الاسلام عیسی‌زاده با بیان این‌که بسیاری از عوارض و بیماری های انسان ریشه در گناهان دارد، گفت: مسبب بسیاری از امراض جسمی و روحی، دروغگویی و چشم‌چرانی است، اگر دروغ در جامعه رواج یابد، به تبع آن بسیاری از منکرات از جمله تزویر و ریا نیز رایج خواهد شد.


این استاد اخلاق حوزه با تأکید بر این‌که متأسفانه جای برخی از منکرات با معروفات عوض شده است، تصریح کرد: گاه مشاهده می شود که فرد دروغگو را زرنگ و کاربلد می شناسند، در حالی این‌که بر اساس اصول و مبانی دینی دروغگو دشمن خدا محسوب می شود.


وی دروغ را منشأ بروز بسیاری از منکرات در جامعه دانست و افزود: بهره مندی از منافع زودگذر دنیوی یکی دیگر از عوامل دروغگویی افراد محسوب می شود، از این رو نباید به دروغ تنها نگرشی با عنوان یک ناهنجاری اجتماعی داشت، بلکه باید قبح این مسأله برای آحاد جامعه بیان شود و فرد دروغگو مورد طرد قرار گیرد.


مدیر حوزه علمیه میانه حسادت‏، خودپسندی، مکر و کمبود شخصیت را از جمله آثار دروغ در جامعه عنوان کرد و گفت: مؤمن واقعی کسی است که حقیقت را می گوید، حتی اگر به ضررش تمام شود، بنابراین این‌گونه می توان نتیجه‌گیری کرد که مؤمنان و راستگویان افرادی شجاع و حقیقت‌طلب هستند.


حجت الاسلام عیسی‌زاده در ادامه به تشریح آثار منفی چشم‌چرانی در مردان و زنان به عنوان یکی از رذایل اخلاقی پرداخت و اظهار داشت: عوامل متعددی در بروز این رذیله دخیل هستند که در کل می توان گفت؛ چشم‌چرانی مقدمه رابطه نامشروع است و خداوند در قرآن کریم خطاب به رسول‌الله(ص) می‌فرماید «به مردان و زنان بگو چشم‌های خود را ببندند و دامن خود را از آلودگی به گناه حفظ کنند»./935/پ202/ش

ارسال نظرات