۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۷۲۸۱۳
کارشناس دینی رسانه ملی خطاب به جوانان:

هیجانات و احساسات خود را رصد کنید

خبر گزاری رسا ـ حجت الاسلام شهاب مرادی خطاب به جوانان گفت: انسان باید شناخت درستی از خود داشته باشد تا بتواند همسر خود را درست انتخاب کند. در این زمینه بسیار کمال گرا هم نباشید که چیزی جز انحطاط در پی ندارد.
حجت‌الاسلام شهاب مرادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مشاور خانواده، عصر روز گذشته در نخستین همایش از سلسله همایش های «بیاتا گل برافشانیم» که به همت موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، در محل سالن عباس زادگان برگزار شد، اظهار داشت: سیستم تربیتی و آموزش جامعه، ما را به گونه ای تربیت نکرده است که بتوانیم خود را نقد کنیم. برخی اشخاص خیلی خودخواهانه خود را بهتر از دیگران می دانند و ایراد را همیشه برای طرف مقابل می گذارند.

 

وی با تأکید بر لزوم یافتن عیوب خود و ریشه یابی و رفع آن، افزود: شما جوانانی که حضرت علی اکبر(ع) را به عنوان الگو انتخاب می کنید، گام اول را در این مسیر برداشته اید و این انتخاب مفهوم کم و ساده ای نیست، قدر این دانستن و فهمیدن را بدانید.

 

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: بسیاری افراد شبیه پیامبر(ص) بودند، ولی حضرت علی اکبر(ص) به لحاظ ظاهری و اخلاقی بیشتر شبیه ایشان بودند، تا جایی که با دیدن به چهره ایشان تصویر پیامبر(ص) زنده می شد. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می فرماید «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم» و داشتن عظمت در خُلق، عمده اش اکتسابی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که نحوه برخورد با فرزندی که خدا را قبول ندارد چگونه باید باشد، گفت: آیا به او محبت می کنید؟ مشکل فرزند شما عقیدتی نیست بلکه به او باید بیشتر محبت کنید. او چون کم محبت دیده این مشکل اعتقادی برای او به وجود آمده است.

 

از هیجانات و عواطف و احساسات خود رصد صحیح داشته باشید

این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز داشت: انسان باید شناخت درستی از خود داشته باشد تا بتواند همسر خود را درست انتخاب کند. برای نمونه اگر شخص وسواس داشته باشد، وسواس او مانع انتخاب صحیح می شود. ذهن را سراغ کمال گرایی نبرید که چیزی جز انحطاط در پی ندارد.

 

 وی با اشاره به آیه شریفه «کُلٌ یَعمَلُ عَلی شاکلَتِه» اضافه کرد: اگر نیت ها تغییر کند، همه چیز اصلاح می شود. اگر انسان خودش را عوض نکند، زندگی او تغییر نمی کند. اگر انتظار دارید با سخنرانی نیم ساعته زندگی شما متحول شود، حرف زردی است. باید رصد صحیح از هیجانات و عواطف و احساسات داشته باشید.

 

حجت الاسلام مرادی با تبیین این روایت پیامبر(ص) که فرمودند «با رفق و مدارا با مردم کار کنید تا دین جا بیفتد»، تصریح کرد: اگر انسان مربی و دانشمندی نداشته باشد که او را رشد دهد هلاک می شود. قرآن بدون تفسیر فایده ای ندارد. اگر در رابطه با موضوعی نظر می دهید باید صاحب نظر باشید.

 

وی ادامه داد: اگر روایتی را مطالعه کردید، برداشت و فکر خود را با عالم ربانی که مورد تایید مراجع است در میان بگذارید، مانند مراجعه عبدالعظیم حسنی به حضرت هادی(ع). از او سوال کنید آیا چیزی که فکر می کنم درست است یاخیر؟ اگر سوال نکنید رشد نمی کنید.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: این باور که همه باید ما را قبول داشته باشند، اشتباه است. این فکر که هر کاری انجام می دهیم باید درست باشد غلط است. اگر این برداشت اصلاح شود دیگر احساس نگرانی نداشته و آرامش شما زیاد می شود./930/پ202/س

 

 

 

 

ارسال نظرات