۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۷۴۰۵۷
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

تأثیر اسباب بازی ها در ترویج سبک زندگی غربی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل کودک و خانواده گفت: کودکان ما الگو پذیرند و یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای تربیت، روش الگویی است و امروز ما می‌بینیم که این الگوهایی که تصاویرشان روی نوشت افزار و اسباب بازی‌ها است، ویژگی‌های مثبت را ندارند تا شخصیت فرزند ما بر حسب آن ویژگی‌ها شکل بگیرد.
اسباب بازي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید هادی عظیمی، کارشناس مسائل کودک و خانواده، در برنامه ورود ممنوع که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث تأثیر نوشت افزار و اسباب بازی بر کودکان پرداخت و گفت: اسلام نگاهش به تربیت فرزند، تابع نگاهی است که به انسان دارد، انسان در اسلام روح الهی دارد، بذر وجود خداوند است، خلق شده تا خدا گونه شود.

وی ادامه داد: روش الگوسازی کلیدی‌ترین روش‌های تربیت است، در اسلام روی الگودهی مناسب به فرزندان خیلی تاکید شده است، مخصوصاً زمانی که هنوز شخصیت کودک تشکیل نشده، انس با الگو می‌تواند محبوبیت تولید کند، اگر کودکی با الگویی انس گرفت کم کم الگو معشوق آن می‌شود، وقتی به آن حد از محبوبیت می‌رسد، خدای کودک می‌شود و همه رفتارهای فرزند ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: تأثیر روش غیر مستقیم بسیار بیشتر از روش مستقیم است و الگو می‌تواند تربیت غیر مستقیم بگذارد، اگر بخواهیم کودکمان الگوی خوبی داشته باشد باید شخصیتی به عنوان اسباب بازی یا عکس روی اسباب بازی به کودکمان بدهیم که آن رفتار خوب و صفات خوب را دارا باشد، متأسفانه امروز کودکان ما مورد هجوم شدید فرهنگی توسط اسباب بازی‌ها قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام عظیمی در پاسخ به پرسش «نقش تخریبی این ابزار آلات چگونه است؟» گفت: کودکان ما الگو پذیرند و یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای تربیت، روش الگویی است و امروز ما می‌بینیم که این الگوهایی که تصاویرشان روی نوشت افزار و اسباب بازی‌ها است، ویژگی‌های مثبت را ندارند تا شخصیت فرزند ما بر حسب آن ویژگی‌ها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: این الگوها و اسباب بازی‌ها فرزندان ما را به سمت تربیت حیوانی سوق می‌دهند، یعنی چیزهایی مانند خشونت، پول پرستی، رقابت بر سر مادیات، داشتن صرف و قدرت مادی برای کودکان ما ارزش می‌شود، این‌ها چیزهایی نیست که یک کودک را رشد بدهد و اگر کودکان تصورشان این باشد که تنها ثروت، قدرت و زیبایی می‌تواند رشد ایجاد کند به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

این کارشناس مسائل کودکان اظهار داشت: وقتی کودکان مخصوصاً دختران با این الگوها مواجه می‌شوند، با عروسک‌هایی مثل باربی روبرو می‌شوند، این عروسک در واقع دارد فرزندان ما را تربیت می‌کند، اگر والدین متوجه باشند می‌بینند که این عروسک‌ها دیگر آن چهره کودکانه و معصومانه‌ای که ما در گذشته در عروسک‌ها می‌دیدیم ندارند و عروسک‌ها چهره یک زن بالغ را دارند.

وی افزود: عروسک‌های زمان گذشته، به عنوان یک بچه، یک همبازی بود، کودک آن عروسک را می‌خواباند و برایش لالایی می‌خواند، کودکان دیروز برای عروسک‌هایشان مادری می‌کردند، اما امروز این عروسک‌ها، این برچسب‌ها و این تصاویر برای بچه‌های ما مادری می‌کنند و به کودکان ما می‌گویند چگونه لباس بپوش، چگونه رفتار کن و به چه سبکی زندگی کن، ترویج سبک زندگی غربی است.

حجت‌الاسلام عظیمی در پاسخ به پرسش «چگونه می‌توان این آثار منفی را در رفتار فرزندانمان ببینیم؟» گفت: دختران ما معمولاً میل به خودنمایی دارند و استفاده از لوازم آرایش که قبلا اختصاص به خانم‌های بالغ داشت امروز در بین دختران، حتی دختران راهنمایی شیوع پیدا کرده است و بلوغ زودرس در فرزندان امروز زیاد شده است، یا حتی سوء تغذیه در دختران، برای رسیدن به اندام ارائه شده از تأثیرات همان اسباب بازی‌ها و الگوها است.

وی بیان داشت: رفتار خشونت آمیز و پرخاشگری که در پسران می‌بینیم یا حب رسیدن به همه چیز در آن واحد و تلاش نکردن برای تأمین مایحتاج زندگی و دنبال یک راه میانبر برای رسیدن به همه چیز می‌تواند از آثار منفی این الگوها باشد.

حجت‌الاسلام عظیمی در پایان اظهار داشت: خانواده‌ها باید به فرزندان آگاهی بدهند، در این دورانی که دشمن به قلب پاک فرزندان ما هجوم آورده است، ما باید به کودکان خود آگاهی بدهیم، مثل واکسن، قبل از اینکه ویروس‌ها حمله کنند ما باید این آگاهی‌ها را بدهیم و به آن‌ها بگوییم که ما دشمنانی داریم و می‌خواهند از این طریق ما را گول بزنند کودکان ما این را می‌فهمند یا حداقل در آینده این را درک می‌کنند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات