۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۷۴۶۲۰
کارشناس حوزوی:

انسجام امّت در گرو پیروی از امام خود است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مبانی تربیتی و فرهنگ مهدوی، انسجام امت را در گروه پیروی از امام خود دانست و گفت: تشتت در نظام فکری جامعه و تبعیت نکردن از یک رهبر که قصد نجات دارد، به جامعه آسیب می‌رساند.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی صدوقی، کارشناس مبانی تربیتی و فرهنگ مهدوی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اصولاً یک جامعه الهی جامعه‌ای است که قلب‌ها در آن به هم نزدیک است، تنها جسم‌ها در کنار هم نیست،‌ بلکه قلب‌ها پشتوانه این وحدت است.

وی ادامه داد: در این جامعه شیاطین بسیاری طمع دارند و تلاش آن‌ها بر این است که برای انهدام جامعه از طریق ایجاد تفرقه و بحران‌های ویژه منفذی ایجاد کنند تا بتواند این انسجام قلبی را از بین ببرند.

حجت الاسلام صدوقی با اشاره بر برخی از آسیب‌های این بحث گفت: اولین آسیبی که می‌تواند یک جامعه را از درون دچار لغزش و بحران کند، این است که مبانی فکری آن جامعه دچار تشتت شود، وقتی که این‌چنین شد، خواه ناخواه آن جامعه به سمت تجزیه و تفرقه حرکت می‌کند.

وی همچنین با ذکر حکایتی در این زمینه گفت: شکارچی برای پرندگان، دامی پهن کرده بود و توانست آنها را شکار کند، همه اسیر شده بودند تا اینکه یکی از آنها گفت، بیایید با همدیگر متّحد شده و همه به یک سمت پرواز کنیم، این کار انجام شد و یک دفعه تور از جا بلند شد،‌ ولی شکارچی امیدوار بود که بالاخره بین آن‌ها تفرقه بیفتد، این اتّفاق هم افتاد و یکی از آن پرنده‌ها با ایجاد تفرقه، باعث شد تور آرام آرام بر زمین بنشیند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: هنگامی که دو مطلب در جامعه پدید بیاید، خواه ناخواه آسیب‌هایی به دنبال دارد، اوّل، تشتت در نظام فکری جامعه و دوم تبعیت نکردن از یک رهبری که قصد او نجات جامعه است، اینجاست که ما شاهد خواهیم بود که جامعه دچار آسیب بنیادین می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر در اسلام بحث امّت و امام مطرح است و این‌ها را همیشه در کنار هم می‌آورند، برای این است که امّت وقتی می‌تواند انسجام خود را داشته باشد که در راستای امام خودش حرکت کند، اینجاست که وحدت، انسجام و یکپارچگی در کل جامعه شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: اما اگر ارتباط با امام قطع شود، مثل آب قلیلی که ارتباطش با آب کر قطع شده است، هر لحظه ممکن است که با نجاست و آلودگی انس بگیرد.

وی گفت: مطلب بعد در این زمینه این است که وقتی نظام فکری جامعه دچار چالش شد و هر کسی از نظر مبانی به سمت ایدئولوژی خاص حرکت کرد، ‌یکسری آسیب‌ها در آنجا زایش پیدا می‌کند؛ مثلاً در عرصه اقتصادی وقتی که یک نفر با تفکر الحادی، خودخواهانه و یا تفکری که دیگر خواهی اصلاً برای او مهم نیست، بخواهد نظام اقتصادی خودش را تعریف کند، اینجا ربا، مکاسب محرمه، کم فروشی و گران فروشی شیوع پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: یعنی دولت‌ها تلاش می‌کنند که این انسجام را ایجاد کنند ولی چون آحاد جامعه از درون، دچار صفت خودخواهی شده‌اند، به هر وسیله سعی می‌کنند آب زلال، گل آلود شود.

وی در ادامه گفت: یا در حوزه اجتماعی، مثلاً فتنه‌هایی به وجود می‌آید، به خاطر نبودن بصیرت، افراد جامعه در عرصه سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی، اسیر فتنه‌ها می‌شوند، چون فرد، قدرت مقاومت در برابر این همه هجمه را ندارد، پس تسلیم جریان دشمن می‌شود و این تسلیم شدن، خودش آشفتگی و تشتت در جامعه به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: یا مثل اینکه جامعه به لذّت جویی محض برسد، اینکه فرد کاری به این نداشته باشد که جامعه با چه مشکلاتی مواجه است و یا اینکه در رابطه با همسایه خودش چه مسوولیتی دارد، بلکه فقط بخواهد از پولی که کسب کرده است، لذّت ببرد، از این لذّت جویی، اختلال در نظام اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نشات می‌گیرد که در نتیجه جامعه دچار تشتت فکری شده و جهان بینی آن دچار بحران می‌شود.

وی با اشاره به مطلب دیگری گفت: گاهی تلقّی ما از وحدت غلط است، وحدت معنایی مطلق دارد؛ یعنی به سمت یک هدف منسجم شدن، ولی در بینش دینی ما این وحدت وقتی آثار با برکتی داشته و رحمت خدا را شامل حال ما می‌کند، که هدف ما، درک عبودیت الهی باشد و ما در مسیر عبودیت الهی قدم برداریم، یعنی خودخواهی را کنار گذاشته و خدا خواه شویم، خودسالاری را کنار گذاشته و خدا سالار شویم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: گاهی ما فریب می‌خوریم، کمیت‌ها را می‌بینیم، کاری به مقصد و مبانی یک جمعی نداریم، مثلاً می‌گوییم در فلان راهپیمایی چقدر جمعیت بود! یا مثلاً فلان گروه ملحد تمام خیابان را گرفته بود! این به ذهن می‌آید که نکند آن‌ها راست می‌گویند، این نشان می‌دهد مبانی در جامعه کم‌رنگ است.

وی ادامه داد: از امام معصوم(ع) در مورد تفرقه سؤال کردند، ایشان پاسخ دادند «وَ الْفُرْقَهُ مُجَامِعَهُ اَهْلِ البَاطِلِ وَ اِنْ کَثُرَتْ؛ یعنی جمعیت باطل ممکن است خیلی هم زیاد باشد، ولی چون در مسیر باطل قدم بر می‌دارد، ما می‌گوییم این سنگ بنای تفرقه است، حالا بر عکس، اگر جمعیتی همراه حق بوده باشد، اگرچه که کم هم بوده باشند، امّا این وحدت مبارک است، این وحدت می‌تواند بسیاری از ناملایمات جامعه را حل کند.

حجت الاسلام صدوقی، در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم وحدتی خوب داشته باشیم، به دو پایگاه نیاز داریم؛ اول ایجاد انسجام فکری است، یعنی رشد فرهنگی و فکری جامعه بالا رود و این زمینه‌ای شود برای انسجام فکری در جامعه، دوم اینکه جامعه فکور آسیب پذیر است و زمانی این آسیب پذیری پدید می‌آید که به سمت تبعیت از فرامین یک رهبر حرکت نکند، پس لازم است، التزام عملی به یک رهبر الهی داشته باشیم. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات