۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۷۴۷۴۸

واکنش متفاوت سران کشورهای جهان به وقایع مصر

خبرگزاری رسا ـ آمریکا، انگلیس، آلمان، ایران، عربستان سعودی، سوریه از جمله کشورهایی هستند که با پیام های جداگانه ای به اتفاقات اخیر مصر واکنش نشان داده اند.
خداحافظي سران کشورها با محمد مرسي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، تاکنون رهبران جهان واکنش محتاطانه ای در قبال تحولات مصر و اقدام ارتش داشته اند. بسیاری از استفاده از عنوان کودتا خودداری کرده اند.
آمریکا: باراک اوباما از اقدام ارتش مصر ابراز نگرانی کرده و گفت: من حالا از ارتش مصر می خواهم هر چه سریعتر قدرت را از طریق یک روند شفاف، به طور کامل به یک دولت غیر نظامی واگذار کنند.
انگلیس:
ولیام هیگ اقدام ارتش را محکوم نکرد و گفت: انگلیس از دخالت ارتش حمایت نمی کند اما ناچار است که آن را به رسمیت بشناسد.
سازمان ملل؛ بان کی مون خواهان آرامش همه طرف ها شده است و گفت: دخالت ارتش در امور هر دولتی مایه نگرانی است. ضروری است که به سرعت دولت غیرنظامی بر سر کار آید.
آلمان: این کشور تصمیم ارتش مصر را شکستی برای دموکراسی دانسته است و وزیر خارجه اش گفت: خطری واقعی وجود دارد که انتقال دموکراتیک قدرت به شدت صدمه ببیند.
ایران: علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این نتیجه اشتباه اخوان المسلمین بود که فکر کردند با برکناری یک فرد و نگه داشتن همه بدنه امنیتی و اطلاعاتی و نظامی آن، این کار به سرانجام می رسد.
عربستان سعودی: این کشور به طور آشکاری از اقدام ارتش مصر حمایت کرده است. شاه عبدالله در پیامی به رئیس جمهوری موقت گفت: ما رهبری شما بر مصر را در این برهه حساس تاریخی تبریک می گوییم.
امارات متحده عربی: عبدالله بن زاید آل نهیان در پیامی گفت: ارتش مصر یک بار دیگر ثابت کرد که سپری قوی در تضمین ثبات، نظم و قانون در این کشور است.
سوریه؛ بشاراسد رئیس جمهور این کشور گفت: وقایع مصر نشانگر سقوط همه کسانی است که می خواهند از دین برای منافع سیاسی و جناحی استفاده کنند.
/1421/9161/خ

 

ارسال نظرات