۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۷۴۸۷۵
کارشناس حوزوی:

چشم و گوش، ذهن انسان را می‌سازند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث دینی گفت: انسان دارای سه ساحت است، ساحت اول، ذهن انسان است، ساحت دوم، قلب و احساسات و ساحت سوم، جوارحش است، این ساحت‌ها از ذهن شروع می‌شود، چیزهایی که کمک می‌کنند و ذهن انسان را می‌سازند، چشم و گوش هستند.
عزت نفس در پرتو بندگي در برنامه ارمغان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیزالله حیدری، کارشناس مباحث دینی، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خداوند نعمت‌هایی را به ما عنایت کرده و از ما خواسته به خوبی از این نعمت‌ها استفاده کنیم، یکی از این نعمت‌ها چشم است، انسان یک ابعادی در وجودش دارد که این ابعاد با هم دیگر به ترتیب شرایطشان عمل می‌کنند و در انسان محصولی به نام عمل و کار تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: این عمل و کار برای انسان، سرمایه زندگی و سرمایه استمرار زندگی و معاد او است، در واقع این از همکاری و تبادل نیروها به وجود می‌آید که چنین محصولی در انسان شکل می‌گیرد، موجودات دیگر مثل درخت و حیوانات، رفتارهایشان تقریباً یک جریان ثابتی دارد و جریانی است بدون ریل اختیار و فقط غریزی است، اما انسان اعمال متنوعی از او سر می‌زند.

این کارشناس مباحث دینی ابراز داشت: انسان می‌تواند سقوط کند و از حیوانات هم پست‌تر شود و می‌تواند صعود کند و از فرشتگان برتر شود، وقتی پیامبر اکرم (ص)  به معراج رفت، به جبرئیل گفت بیا، جبرئیل پاسخ داد، برو من از اینجا به بعد نمی‌توانم بیایم، این‌ها در صورتی است که ما از این توانمندی‌هایی که در ادراکاتمان است و عمل را ایجاد می‌کنند خوب استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام حیدری اظهار داشت: انسان دارای سه ساحت است، ساحت اول، ذهن انسان است، ساحت دوم، قلب و احساسات است و ساحت سوم، جوارحش است، این ساحت‌ها از ذهن شروع می‌شود، چیزهایی که کمک می‌کنند و ذهن انسان را می‌سازند، چشم و گوش هستند، در واقع چشم و گوش در سازندگی این منابع و ذخیره های فکری از همه مؤثرتر هستند.

وی بیان داشت: حضرت زهرا (س) می‌فرمایند «روزه دار می‌خواهد با روزه‌اش چکار کند؟ اگر مراقبت از گوش، چشم و جوارحش نداشته باشد، جز گرسنگی و تشنگی چه مقامی را کسب می‌کند؟»، پس ما باید از چشم که از ابعاد خیلی مهم واردات وجود انسان است به درستی استفاده کنیم، در روایتی پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «چشم، رسول قلب است».

این کارشناس مباحث دینی ادامه داد: ائمه اطهار (ع) و مرسلین که می‌خواستند از گناه جلوگیری کنند، می‌گفتند از چشم‌هایتان شروع کنید، مثلاً در سوره نور خداوند می‌فرماید «چشم‌هایتان را مراقبت کنید»، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «چشم‌ها را مراقبت کنید تا شگفتی‌های عالم را ببینید»، این در صورتی است که انسان بداند جایگاه چشم کجاست.

وی افزود: اگر برویم به کلمات ائمه اطهار(ع) که تبیین کننده و مفسر قرآن هستند، می‌بینیم خیلی حرف‌های عمیقی در مورد کنترل چشم زده‌اند، که ما باید از این عضو آن طور که باید بهره‌مند شویم و اگر مراقبتش ساده گرفته شد، خیلی ضربه های شدیدی خواهیم خورد.

حجت‌الاسلام حیدری گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «بر شما باد مراقبت کنید از نگاه‌های اضافی، بی خودی و بی اساس، برای اینکه بذر هواها و غفلت‌ها را تولید می‌کند»، امیرمومنان(ع) می‌فرمایند «چشم‌ها مساعد شیطانند»، یعنی چشم‌ها شکارگاه‌های شیطان هستند، عجیب است که بررسی‌های روانکاوی که روی انسان، مخصوصاً مردها شده نشان داده است که 75 درصد آستانه تحریک در مردها، چشم است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر چشم مراقبت شود، انسان می‌تواند به آرامش و سرمایه‌هایی برسد که می‌تواند برای انسان سکوهای پروازی باشد، قلب و دل انسان است که اگر آرامش داشت، می‌تواند به اعضا و جوارحش دستورات خوبی بدهد، امیرالمومنان (ع) می‌فرماید «کسی که از چشمش مراقبت کرد، دل راحتی خواهد داشت»، ماه مبارک رمضان می‌تواند زمان مناسبی برای تمرین مراقبت از چشم باشد./9194/پ202/ی

ارسال نظرات