۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۷۶۴۲۴

راه‌اندازی انجمن فرهنگی از سوی طلاب

خبرگزاری رسا ـ معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه اعلام کرده است، انجمن فرهنگی طلاب تشکّل، نهاد یا سازمانی غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که اعضای آن، به صورت داوطلبانه به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند.
طلبه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از مسایل مهم و نکات قابل توجه که دین مبین اسلام و حضرات معصومین (علیهم السلام) در رابطه با آن سفارشات زیادی کرده و از اهمیت و تأثیر آن در سرنوشت جوامع بشری سخن گفته اند، تعاون و همکاری در امور خیر و انجام کارهای نیک و عام المنفعه به صورت جمعی، مانند فرمایش خداوند متعال در سوره مبارکه مائده: «وتعاونوا علی البرّ و التّقوی» است.

از مظاهر این تعاون؛ تشکیل گروه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف فرهنگی با هدف مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به صورت خودجوش و مردمی به وجود آمده اند.

حوزه‌های علمیه، طلاب و علمای نیز از این امر غافل نبوده اند و دیر زمانی است که تشکیل این گونه انجمن‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های فرهنگی توسط طلاب و فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه رایج گردیده و از این جهت ضرورت تشکیل اداره و مرکزی جهت ساماندهی، حمایت و نظارت شایسته بر این تشکل‌ها امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در این راستا معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با تشکیل اداره کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی به این نیاز ضروری پاسخ گفته و امید آن دارد که با عنایات حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بتواند گام مؤثری در این زمینه بر دارد.

انجمن فرهنگی طلاب، تشکّل، نهاد یا سازمانی غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که اعضای آن، به صورت داوطلبانه به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند و کانون، انجمن، مجمع، بنیاد، مؤسسه و… عناوین دیگر تشکل محسوب می‌شوند.

شناسایی و ساماندهی انجمن‌ها و تشکّل‌های فرهنگی طلاب، قانون مند کردن فعالیت تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی طلاب و نظارت صحیح وشایسته بر فعالیت‌های آنان،  حمایت و پشتیبانی‌های لازم ودر حد توان از این تشکل‌های فرهنگی طلاب جهت گسترش و تقویت فعالیت‌های آنان،  شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طلاب در زمینه‌های مختلف فرهنگی و مدیریتی و فراهم کردن  زمینه‌های رشد و بالندگی آنها از جمله اهداف اداره انجمن‌های فرهنگی حوزه اعلام شده است.

تابعیت ایرانی،  اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و التزام عملی به قانون اساسی،  نداشتن سوء سابقه،  عدم سابقه عضویت در گروه‌های غیر قانونی و مخالف با نظام و  اشتغال به تحصیل در حوزه علمیه به صورت رسمی با ارایه مدرک معتبر از  شرایط عمومی اعضای انجمن‌های فرهنگی به شمار می‌آید.

همچنین  مزایای ثبت انجمن‌های فرهنگی، اعطای مجوز فعالیت از طرف معاونت تهذیب،  بهره مندی از حمایت‌ها و خدمات اداره انجمن‌های فرهنگی و آشنایی با گروه‌ها و تشکّل‌های همسو، جهت هماهنگی بیشتر و جلوگیری از موازی کاری شمرده شده است.

عرصه‌های فعالیتی مورد حمایت در این انجمن در بخش هنری شامل هنر‌های نمایشی، تجسمی، ادبی،  رسانه و نشریات،  قرآن و عترت،  تبلیغی فرهنگی، هیئات مذهبی طلاب و  انجمن‌های قومی و استانی طلاب است.

شایان ذکر است، انجمن هایی می‌توانند از معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه مجوز فعالیت دریافت دارند که حوزه فعالیتشان محدود به فضای حوزه و طلاب و روحانیون باشد/917/ت302/ن

ارسال نظرات