۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۷۶۶۶۲
امام جمعه موقت ارومیه:

جامعیت مهم ترین عامل اقبال شرق و غرب به دین اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت ارومیه، اقبال شرق و غرب به دین اسلام را دلیل جامعیت و کامل بودن آن دانست و بیان داشت: اگر ادیان دیگر را مطالعه و با اسلام مقایسه کنید آنگاه به عظمت این دین پی خواهید برد؛ با مطالعه قرآن به جامعیت علمی و عینی آن می توان پی برد.
اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کاظم سلامتی، امام جمعه موقت ارومیه ظهر امروز در ادامه سلسله مباحثی که با موضوع برزخ از شبکه آذربایجان غربی پخش شد، اظهار داشت: در جلسات گذشته گفتیم که طبق فرمایش امام زین العابدین(ع) نخستین سؤالی که در برزخ از انسان پرسیده می شود این است که پروردگاری که عبادت می کردی کیست؟

 

وی افزود: در این دنیا چرخش زبان آسان است اما در عالم برزخ با این کار با اضطراب و سختی بسیار زیادی انجام می شود؛ کسی می تواند به این پرسش پاسخ صحیح دهد که نسبت به خداوند معرفت داشته باشد.

 

امام جمعه ارومیه، دومین پرسش عالم برزخ را طبق فرمایش امام سجاد(ع)، سؤال از نبوت عنوان کرد و گفت: در پاسخ به این سؤال نیز کسی می تواند به راحتی بگوید رسول اکرم(ص) پیامبر من است که ایشان را بشناسد؛ منظور از پیامبر شناسی شناخت تاریخی نیست بلکه مسلمان باید حقیقت وجودی و عظمت ایشان را شناخت.

 

حجت الاسلام سلامتی شناخت تاریخی پیامبر(ص) را با مطالعه کتاب های مختلف میسر خواند و ابراز داشت: با خواندن کتاب فروغ ابدیت حضرت آیت الله سبحانی می توان فهمید که پیامبر اسلام در چه زمانی به دنیا آمده، چه زمانی و چگونه در مکه و مدینه زندگی کرد و چه زمانی به شهادت رسید؛ این کتاب محسنی است اما برای شناخت واقعی حضرت کافی نیست.

 

وی ادامه داد: با توجه به این که باید «معرِّف اجلی از معرَّف» باشد بنابراین برای ما میسر نیست که پیامبر عظیم الشأن را درک کنیم؛ باید خود را در این زمینه به قرآن، فرمایشات پیامبر(ص) و یا محضر امیرالمؤنین(ع) عرضه کنیم؛ حیف است که انسان عمری زندگی کند و پیامبر خود را نشناسد.

 

پیامبر اسلام در زمان خود نیز مظلوم و ناشناخته بود

امام جمعه ارومیه در تشریح روایتی از پیامبر(ص) گفت: حضرت فرمود به غیر از من و علی(ع) هیچ کس خدا را نشناخت و هیچ کس مرا نشناخت به غیر از خدا و علی(ع) و هیچ کس علی(ع) را نشناخت به غیر از من و خدا؛ پیامبر(ص) همانگونه که در عصر کنونی مظلوم و ناشناخته است در زمان خود نیز این چنین بود.

 

حجت الاسلام سلامتی با اشاره به مظلومیت رسول خدا(ص) در حال حاضر، اظهار داشت: ما مسلمانان چقدر از عمر خود را صرف شناخت ایشان می کنیم؟ آیا شده حداقل هفته ای یک بار از راه دور زیارت نامه ایشان را بخوانیم؟ آیا بر این دعا اصرار داشته ایم که «اللهم عرفنی رسولک فإنک إن لم تعرفنی رسولک لم أعرف حجتک»؟

 

وی افزود: مفتی عربستان افتخار می کند که چهل سال است امام جماعت حرم پیامبر(ص) اما تاکنون حتی حاضر نشده برگردد و به سمت قبر ایشان نگاه کند، نه این که بخواهد آن را زیارت کند بلکه حتی نخواسته به آن سمت نگاه کند.

 

امام جمعه ارومیه در بیان مظلویت پیامبر(ص) در زمان خود، گفت: بسیاری از مردم ابتدایی ترین آداب را نزد ایشان رعایت نمی کردند؛ پیش روی ایشان آب دهان به دیوار می انداختند، از پنجره خانه حضرت وارد می شدند، به همین دلیل خداوند در قرآن فرمود از در خانه و با اذن ایشان وارد شوید.

 

حجت السلام سلامتی نبی اکرم(ص) را مخلوق اول، روح اول، نبی اول و صاحب خلق عظیم دانست و ابراز داشت: حضرت فرمود من از زمانی پیامبر هستم که آدم(ع) نبود؛ امیرالمؤمنین(ع) که هنوز دنیا متحیر جملات و سخنان پر مغز ایشان است در بیان عظمت پیامبر(ص) می فرماید من غلام کوچک ایشان هستم.

 

وی سلمان را نمونه ای از افرادی دانست که توانسته است پیامبر(ص) را به صورت اجمالی بشناسد و گفت: اگر بخواهیم ببینیم کسی که پیامبر(ص) را می شناسد چگونه باید رفتار کند باید به زندگی امثال سلمان نگاه کنیم، او تا جایی پیش رفت که پیامبر(ص) فرمود«سلمان منّا اهل البیت».

 

امام جمعه ارومیه ادامه داد: روزی ابوذر به دنبال رسول خدا(ص) می گشت وقتی حضرت را یافت دید سلمان در کنار ایشان است، از سلمان پرسید چگونه همراه پیامبر(ص) به اینجا آمدی من در راه یک رد پا بیشتر ندیدم، سلمان پاسخ داد من پشت سر حضرت حرکت می کردم به گونه ای که پا جای پاهای ایشان می گذاشتم تا کسی رد پای مرا در کنار پیامبر(ص) به حسان نیاورد.

شناخت پیامبر(ص) با تبعیت محض از ایشان ممکن است

حجت الاسلام سلامتی با تأکید بر این که شناخت پیامبر(ص) تنها با تبعیت محض و حرکت پشت سر ایشان بدست می آید، گفت: برخی که ادعای شناخت و همراهی پیامبر اسلام را داشتند پس از ایشان چیزهایی را که حضرت حلال کرده بودند حرام کردند و چیزهایی را که ایشان حرام کرده بودند حلال کردند؛ سلمان اینگونه نبود، او در محضر پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) مانند غلام بود.

 

وی اویس قرنی را یکی دیگر از پیروان واقعی نبی اکرم خواند و اظهار داشت: اویس روایتی از پیامبر(ص) شندیده بود که هرکس از والدین خود ازاطاعت نکند و آق والدین شود بوی بهشت را هم نخواهد شنید؛ زمانی که مسافت طولانی را به عشق دیدار پیامبر(ص) به مدینه آمد صبر نکرد تا حضرت بازگردد زیرا به مادر خود وعده داده بود پیش از اذان ظهر به خانه برگردد، با چشمی گریان بازگشت و پیامبر(ص) را ندید، اویس می دانست که اطاعت از مادر واجب و زیارت رسول خدا(ص) مستحب است.

دین اسلام تنها راه نجات بشریت است

امام جمعه ارومیه در تشریح سومین پرسش برزخ گفت: از انسان می پرسند که به کدام دین تابع بودی و به آن باور داشتی؟ کسانی که با ادعای روشنفکری می گویند دین لازم نیست و انسان می تواند با عقل خود به مقصد برسد پاسخ این سؤال را چه خواهند داد؟

 

حجت الاسلام سلامتی با اشاره به آیه«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلاَم» اظهار داشت: مگر می شود برخلاف نص صریح قرآن حرکت کرد؟ برخی می گویند با هر دینی می توان به خدا رسید حال آن که خداوند تنها اسلام را دین خود معرفی می کند.

 

وی اسلام را پاسخگوی همه شبهات دانست و گفت: به خدا قسم تا به امروز نشده شبهه ای علمی مطرح شود و اسلام نتواند جواب دهد؛ اسلام دین پویا است و برای همه شبهات عقلی پاسخ دارد؛ اگر من نتوانم پاسخ گوی پرسشی باشم این نقص من است نه دین.

شناخت دین با رجوع به اسلام شناسان واقعی حاصل می شود

امام جمعه ارومیه رجوع به اسلام شناسان واقعی را لازمه شناخت دین دانست و اظهار داشت: کسانی مانند علامه طباطبایی آنقدر مسیر حرکت انسان را به روشنی تبیین و راه را آسان کرده اند که انسان با مطالعه آثار ایشان فکر می کند در حال پرواز است.

 

حجت الاسلام سلامتی گفت: کسی می تواند در برزخ با افتخار ادعا کند که دین من اسلام است که دین شناس باشد؛ منظور دین شناسی در حد علامه طباطبایی نیست بلکه حداقل آثار این بزرگان را مطالعه کند و به اهل فن مراجعه کند.

 

وی اقبال شرق و غرب به دین اسلام را دلیل جامعیت و کامل بودن آن دانست و بیان داشت: اگر ادیان دیگر را مطالعه و با اسلام مقایسه کنید آنگاه به عظمت این دین پی خواهید برد؛ با مطالعه قرآن به جامعیت علمی و عینی آن می توان پی برد.

 

امام جمعه ارومیه در بیان گوشه ای از هجمه هایی که علیه دین اسلام شده است، گفت: رییس دانشگاه سوربون به صراحت اعلام کرد تا زمانی که قرآن در میان مسلمانان باشد نمی توانیم بر آنها غلبه کنیم، باید کاری کنیم که مسلمانان این کتاب را کنار بگذارند.

 

حجت الاسلام سلامتی ابراز داشت: دشمنان می دانند که نمی توانند قرآن را از مسلمانان بگیرند به همین خاطر تصمیم گرفتند با صرف هزینه فراوان به چاپ قرآن های زیبا روی بیاورند و از طریق عربستان آن را پخش کنند و با تبلیغات گسترده خود به مسلمانان القا کنند که قرآن را تنها باید مطالعه کرد و در طاقچه گذاشت؛ اگر به محتوای قرآن عمل نشود خواندن آن سود چندانی ندارد./928/پ202/ش

ارسال نظرات