۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۷۶۹۵۵
به همت مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد؛

جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ سومین و چهارمین جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم با موضوع «ایجاد روحیه استقامت، ایستادگی و تحمل مشکلات در زندگی» برگزار شد.
جلسه بررسي آثار تربيتي معاد از منظر قرآن کريم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، سومین و چهارمین جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم با موضوع «ایجاد روحیه استقامت، ایستادگی و تحمل مشکلات در زندگی» با حضور حجت‌الاسلام صالح برگزار شد.
حجت‌الاسلام صالح با اشاره به آیه شریفه «و لمّا فصل طالوت بالجنود»، گفت: این آیه شریفه اشاره به داستان رویارویی طالوت(فرمانده سپاه مؤمنان) و جالوت(فرمانده سپاه کفر) دارد که خداوند متعال اولین چیزی که در نظر دارد آنها را با آن امتحان کند، یک نهر آب است؛ «ان الله مبتلیکم»، طالوت رو به لشکریانش گفت هر کس از آب این رودخانه بخورد از ما نیست، مگر کسی که یک کف با دست خود برگیرد، «فشربوا منه الاّ قلیلآً»، و درحقیقت در این امتحان الهی، جز عده‌ی کمی، همه مردود شدند.
وی در ادامه افزود: این مقدمه کوتاه(ننوشیدن آب) محَک تقوای آن‌ها بود و کسانی که ننوشیدند چون صبر و استفامت را تجربه کرده بودند و اعتقاد داشتند خداوند متعال را ملاقات می‌کنند، «قال الذین یظنّون انّهم ملاقوا الله»، اندیشه‌ای از آن‌ها صادر شد که چه بسا گروهی کم، بر گروهی بزرگ به اذن خداوند منّان غلبه پیدا می‌کنند که «فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذان».
حجت‌الاسلام صالح با بیان این‌که قرآن کریم دو نوع طرز تفکر و مواجهه با یک پدیده را در آیه 249 سوره بقره ارائه می‌دهد، نکته‌های مدیریتی و مقاومتی این آیه را این گونه یادآور شد: مدیر هنگام گزینش مراحل آزمایشی داشته باشد، آزمایش اول «از نهر آب خوردن» و آزمایش دوم « جنگیدن با دشمن».
وی اظهار داشت: مدیر باید خیلی سریع نیروهای غیر مفید را طرد کند، «فلیس منّی»، تسلیم فرمانده آگاه و متّقی بودن، رمز موفقیت است، ولایت و رهبری، چیزی که امر به رعایت آن شدیم، باید مطیع باشیم(تمرین تشکیلاتی)، افراد پیروز میدان کم هستند، انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است، ایمان به معاد و وعده‌های الهی سختی را راحت می‌کند، فراوانی دشمن نباید ما را در مقابل اراده دشمن سُست کند.
حجت‌الاسلام صالح با اشاره به این آیه قرآن مجید افزود: قبل از مقابله با دشمن باید تمرین مقاومت کرد، ننوشیدن آب یا فقط یک مشت، اگر دستتان به چیزی رسید(بیت المال، قدرت و مقام)، خود دار باشید، نهر آب جلوی رویشان بود ولی انسان‌های باتقوا خودداری کردند./907/د102/ن
ارسال نظرات