۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۷۹۷۲۶
رییس پژوهشکده کلام اهل‎بیت:

مقابله با تهاجم فکری و معرفتی غرب ضروری است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده کلام اهل‎بیت(ع) مقابله با تهاجم فکری و معرفتی غرب را ضروری دانست و گفت: امروز در برابر تهاجم فکری و معرفتی غرب کم سلاح هستیم و در برابر اندیشه‎های دشمنان سخن چندانی برای گفتن نداریم.
پژوهش حجت الاسلام محمدتقي سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدتقی سبحانی، رییس پژوهشکده کلام اهلبیت(ع) شب گذشته در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث که در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با اشاره به ضرورت پژوهش در کلام ائمه(ع) گفت: از آغاز اسلام دانش کلام در کنار دانش فقه شکل گرفت.

وی ادامه داد: هر چند دانش فقه و کلام دارای سابقه تاریخی مساوی هستند ولی سرنوشت این دو دانش به یکدیگر برابر نبود، با گذر زمان دانش فقه پویاتر شده و در جهان اسلام گسترش یافت ولی نسبت به دانش کلام بی مهرهای فراوانی صورت گرفت.

رییس دانشکده کلام اهلبیت(ع) با تأکید بر این که امروز در برابر تهاجم فکری و معرفتی غرب کم سلاح و قدرت هستیم، اظهار داشت: در برابر اندیشههای دشمنان سخنی زیادی برای گفتن نداریم.

وی افزود: هر چند دانش کلام در طول تاریخ گذشته رشد داشته ولی این پویای و رشد براساس اندیشههای قدیمی و سنتی بوده که خود این سبب دوری از کتاب و سنت شده است، البته خوشبختانه فعالیتهای پژوهشگاههای مختلف در این زمینه از آسیبهای جدید نسبت به این دانش کاسته است.

حجتالاسلام سبحانی عدم انجام فعالیت نوین و روشن برروی منابع اصیل را مورد خطاب قرار داد و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در مؤسسه دارالحدیث روش شناسی، مطالعه و تحقیق نوین بر روی منابع اصیل صورت گرفت.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به کلام اسلامی شیعه که مبنی بر قرآن و عقلانیت است نیاز بود که منابع مرجع مورد نیاز جمع آوری شود که این کار نیز به وسیله پژوهشکده کلام اهلبیت(ع) صورت گرفت و تاکنون کارهای خوبی صورت گرفته است.

رییس دانشکده کلام اهلبیت(ع) با بیان اینکه در روش شناسی و مبانی معرفتی کاری صورت نگرفته است، گفت: استفاده از روش نوین در روش قدیم سبب بهرهگیری از روش سنتی می شود./993/پ202/ی

ارسال نظرات