۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۸۰۸۲۷

دادگاه حسنی مبارک زیر سایه ناآرامی های مصر

خبرگزاری رسا ـ محاکمه حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر که قرار بود روز شنبه برگزار شود، به دلایل امنیتی تا یکشنبه آینده (25 اوت) به تعویق افتاده است.
محمد مرسي و حسني مبارک

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: محاکمه حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر که قرار بود روز شنبه برگزار شود، به دلایل امنیتی تا یکشنبه آینده (25 اوت) به تعویق افتاده است.


آقای مبارک با اتهام فساد مالی و مشارکت در کشتار معترضان در جریان قیام مردمی سال 2011 روبروست.


به گزارش بی بی سی؛ قرار بود در دادگاه امروز حبیب العدلی، وزیر کشور دولت آقای مبارک، جمال و علاء دو پسر آقای مبارک و شش نفر از مقامات امنیتی دوران حکومت آقای مبارک هم حضور داشته باشند که به دلیل اوضاع جاری کشور، هیچکدام در جلسه امروز حاضر نشدند.


قابل ذکر است در جریان اعتراضات سال 2011 میلادی در مصر، دست کم 850 نفر کشته شدند. همچنین به گفته بی بی سی؛ آقای مبارک در ژوئن سال گذشته (2012) به اتهام سوءاستفاده مالی و صدور دستور کشتار تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات مصر، محاکمه و به حبس ابد محکوم شد. اما او با طرح این موضوع که در جریان محاکمه اش قوانین رعایت نشده، علیه این حکم تقاضای تجدید نظر کرد و در ژانویه سال جاری، دستور محاکمه مجدد او صادر شد.


گفتنی است آقای مبارک که 84 سال دارد بعد از تظاهرات گسترده ای در قاهره و دیگر شهرهای مصر در سال 2011 از قدرت ساقط شد و از ماه ژوئن همان سال در زندان به سر می برد. پس از سقوط وی، عمّال وابسته به آقای مبارک که در اشتباه تاکتیکی اخوان المسلمین، در حکومت مصر باقیمانده بودند، توانستند از بی تجربگی این حزب استفاده کرده و با سنگ اندازی بسیار، باعث تاخیر در روند دادرسی وی شوند. و در ادامه به عقیده کارشناسان امور خاورمیانه، همین افراد باعث سقوط رئیس جمهوری منتخب مردم مصر آقای محمد مرسی شدند. اکنون نیز دادگاه حسنی مبارک با سنگ اندازی های گسترده ای روبروست که این بار نیز باعث شد تا دادگاه وی به تعویق بیافتد.
/1421/1409/ح

 

ارسال نظرات