۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۸۲۲۲۱
50 سال پس از مرگ مارتین لوترکینگ؛

برابری نژادی خواسته ای که به نتیجه نرسیده است

خبرگزاری رسا ـ تظاهرکنندگان به آمار بالای بیکاری میان شهروندان سیاه پوست آمریکا معترض بودند. آمارها نشان می دهد که بیکاری میان سیاه پوستان آمریکا دو برابر سفیدپوستان است.
مارتين لوترکينگ

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، در پنجاهمین سالگرد سخنرانی تاریخی مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا هزاران نفر در واشنگتن دی سی به خیابان ها آمدند. تظاهرکنندگان در همان مسیری که بیش از 250 هزار نفر در سال 1963 راهپیمایی کردند، به راه افتادند. تظاهرکنندگان معتدند هنوز برابری کامل میان سیاه و سفید در آمریکا محقق نشده است. پسر بزرگ لوترکینگ نیز در میان آنها بود.


پنجاه سال پیش مارتین لوترکینگ سخنرانی تاریخی خود با عنوان "من رویایی دارم" را در تجمع سیاه پوستان و سفیدپوستان طرفدار برابری حقوقی در شهر واشنگتن ایراد کرد. سخنرانی ای که به نقطه عطفی در تاریخ مبارزات علیه نژادپرستی در آمریکا بدل شد.


اریک هولدر، اولین دادستان سیاه پوست آمریکایی که در میان تجمع‌کنندگان حضور داشت از افرادی که 50 سال پیش در این مسیر راهپیمایی کردند تا برابری حقوقی را محقق کنند، تشکر کرد.


هولدر گفت: برابری خواهان 50 سال پیش علیرغم تهدید، خشونت و وحشیگری پلیس علیه معترضان، راهپیمایی کردند، چرا که آنها باور داشتند که این کشور می‌تواند کشوری آزاد باشد و برابری را بپذیرد.


بسیاری از تجمع کنندگان تصاویر تریوان مارتین، نوجوان سیاه پوست آمریکایی که در فلوریدا کشته شد را در دست داشتند. تظاهرکنندگان بر این باورند که 50 سال بعد از سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ، هنوز برابری میان سیاه و سفید برقرار نشده است و تبرئه جورج زیمرمن از قتل غیرعمد تریوان را نمونه از این نابرابری می‌دانند.


ال شارپتون، یکی از رهبران فعلی جنبش حقوق مدنی در آمریکا در این تجمع گفت: جهان مدیون رویاپردازانی است که واقعیت را تغییر دادند، چرا که به رویای خود باور داشتند. وظیفه فعلی فعالان برابری خواهی، باید امیدبخشی به نسل جوان باشد تا به دنبال رویای خود رفته و جهان بهتری بسازند.


تظاهرکنندگان همچنین به آمار بالای بیکاری میان شهروندان سیاه پوست آمریکا معترض بودند. آمارها نشان می دهد که بیکاری میان سیاه پوستان آمریکا دو برابر سفیدپوستان است.


مارتین لوترکینگ سوم، بزرگ‌ترین پسر مارتین لوترکینگ که در این جمع حضور داشت گفت: پنجاهمین سالروز سخنرانی تاریخی پدرش، زمانی برای "جشن و شادی" نیست، چرا که رویای او هنوز کاملا محقق نشده است. سفر او به پایان نرسیده است، وظیفه ما کاملا انجام نشده است. ما می‌توانیم و باید کار بیشتری برای برابری حقوق انجام دهیم.
/1421/

ارسال نظرات