۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۸۲۲۵۵
کارشناس حوزوی بررسی کرد؛

آثار مخرب عروسک‌های باربی بر روی ذهن کودکان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث اخلاق اجتماعی با اشاره به آثار مخرب عروسک‌های باربری بر روی ذهن کودکان، نسبت به شکل‌گیری شخصیت کودک براساس الگوهای غربی هشدار داد.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید هادی عظیمی، محقق و پژوهشگر حوزوی اخلاق اجتماعی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به تبیین بحث تأثیر  شخصیت‌های کارتونی و تصاویر آن‌ها  بر روی کودکان پرداخت و گفت: حضور شخصیت عروسکی «باربی» به صورت‌های مختلف، وارد زندگی‌های کودکان ایرانی شده است.

وی افزود: آثار منفی این تصاویر، بر روی فرزندان ما تا ابد، حتی در سنین بالا، می‌تواند مخرب باشد؛ چون کودکان ما تحت تأثیر همان هویت و شخصیتی قرار خواهند گرفت که در کودکی برای آن‌ها تکوین شده است و باید بدانیم که این شخصیت، امروزه به وسیله تصاویر مخرب، به دست دشمنان ما در حال شکل گرفتن است.

وی ادامه داد: نسل کودکان ما، به وسیله همین تصاویر در حال ساخته شدن است، پس خانواده‌ها همان‌طور که در مراقبت از سلامت جسم کودکان، کوشا هستند، باید به همان میزان در مراقبت از سلامت روح و جان آنها نیز تلاش کنند.

وی خاطر نشان کرد: هنگامی که چشم انسان، به ویژه کودکان، یک تصویر را می‌بیند، این تصویر در بایگانی ذهن او  باقی می‌ماند و پیام آن، هر چه که باشد، در ضمیر ناخودآگاه او تولید شده و اثرات مثبت و یا منفی خود را برجای می‌گذارد و ناخواسته در مغز انسان تکرار می‌شود.

حجت‌الاسلام عظیمی افزود: تأثیرات منفی تصاویرِ روی نوشت افزارها، بر روی کودکان، بسیار بیشتر از تأثیرات منفی عروسک است، چون ضمیر خودآگاه کودک، در هنگام درس خواندن و انجام تکالیف، بسیار آماده‌تر از هنگامی است که کودک در حال بازی کردن است، در نتیجه تأثیرپذیری ذهن، در هنگام بازی بسیار کمتر است.

این کارشناس حوزوی تأکید کرد: تأثیر پیام این تصاویر، همانند تأثیر پیام یک بت است؛ یعنی وقتی سازنده بت، آن را می‌سازد، تنها به ظاهر آن توجه می‌کند و بت پرست تنها به آن ظاهر آراسته کفایت کرده و به باطن کاری ندارد، دیدن این تصاویر، در ذهن کودکان، همین پیام را القا می‌کند که فقط  ظاهر را باید آراسته کرد.

وی همچنین ابراز داشت: آراسته کردن ظاهر، نیاز به لوازمی دارد که متأسفانه سن استفاده از این لوازم آرایش، با وجود این تصاویر، در زندگی کودکانمان روز به روز در حال کاهش است.

حجت الاسلام عظیمی در پاسخ به این سؤال که «هنگامی که فرزندانمان اصرار به خرید کالاهایی با این تصاویر دارند، چه باید کرد؟» گفت: به این شرط آن کالا را برای کودک تهیه کنیم، که مدام به او یادآوری کنیم «این کالا را دشمنان ما ساخته‌اند» تا از جذابیت نقش بسته در ذهن او نسبت به آن تصاویر، بکاهیم که در بزرگ‌سالی دچار اشتباه نشود.

وی در پایان این بخش از سخنان خود، با ارائه راهکاری گفت: اگر این تصاویر روی کالاها، به هر دلیلی وارد زندگی کودک شده است، برای جدا کردن آن شیء از ذهن کودک، می‌توان روش‌های مختلفی را به کار برد، تا کودک دچار آسیب و سردرگمی نشود؛ برای مثال، می‌توان با ساختن یک داستان کودکانه، منظور دشمنان از ساخت آن عروسک را به او فهماند تا از جذابیت آن کاسته شود. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات