۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۸۲۷۷۸
کارشناس حوزوی:

سلام به دیگران نشانه تواضع است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن و حدیث گفت: انسان باید در مقابل انسان‌های دیگر و مؤمنان تواضع داشته باشد و حداقل تواضعی که نسبت به دیگران می‌توان داشت، ابتدا کردن به سلام است.
برنامه ارمغان راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیز الله حیدری، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث جایگاه تواضع پرداخت و گفت: اخلاق اسلامی ما، همه ابعاد اخلاقی را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما این گونه نیست که دستور داشته باشیم همیشه آدم‌های فروتنی باشیم، در رهنمودی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که «در برابر آدم‌های متواضع، فروتن باشید».

وی ادامه داد: در برابر انسان‌های متکبر و مغرور که می‌خواهند دیگران را در هم بشکنند لازم نیست که تواضع داشته باشیم، چون موجب خواری و ذلتمان می‌شود، و نباید عزت مسلمان زیر سؤال برود، در حکایتی داریم که یکی از یاران با وفای امام علی(ع) نامه‌های حضرت را برای معاویه می‌برد اما به او تعظیم نمی‌کرد، معاویه دستور داد در ورودی را طوری بسازند که او مجبور شود تعظیم کند و داخل شود.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: وقتی پیک امام علی(ع) رفت تا نامه امام را برساند دید در کوتاه ساخته شده است، بنابراین پشت به معاویه وارد شد، معاویه با عصبانیت گفت بیا نامه را به من بده، پیک امام گفت خودت بیا و نامه را بگیر، معاویه برخاست، جلو آمد و نامه را گرفت، این نشان می‌دهد که بزرگان و اصحاب ائمه(ع) هرگز در برابر مستکبران تواضع و خشوع نداشتند.

حجت‌الاسلام حیدری ابراز داشت: انسان باید در مقابل انسان‌های دیگر و مؤمنان تواضع داشته باشد، در برابر خانواده، والدین، همسایه‌ها و همکاران، حداقل تواضعی که انسان نسبت به دیگران می‌تواند داشته باشد، ابتدا کردن به سلام است، اگر کسی از این مضایقه کرد یا گفت این بچه است، یعنی دیگران را تحقیر کرده و تکبر ورزیده است، پیامبر اکرم(ص) همیشه به بچه‌ها سلام می‌کردند و حتی در سلام از آن‌ها سبقت می‌گرفتند.

وی افزود: در احادیثی که در مورد سلام آمده است، داریم که اگر می‌خواهید خودتان را بسنجید که تواضع و فروتنی دارید یا خیر، ببینید می‌توانید در سلام کردن از دیگران سبقت بگیرید یا نه، اگر در جایی نتوانستی اول سلام کنی و منتظر سلام دیگران ماندی این ریشه‌هایی از تکبر را نشان می‌دهد و باید اخلاق خودت را بررسی کنی.

این کارشناس معارف قرآن بیان اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «کسی که به سلام کردن ابتدا کند، بری از کبر است» این نشان از پاکیزگی و بهبود یافتگی از کبر و فخر است.

وی بیان داشت: در گذشته اخلاق مردم، مخصوصاً مسلمانان و مخصوصاً صبح‌ها این بود که همه به هم سلام می‌کردند و این باعث رفاقت و صمیمیت بین مردم می‌شد و از نشانه‌های تواضع است، اما امروزه ما فقط به کسانی که می‌شناسیم سلام می‌کنیم، اگر ما باور داشته باشیم که امام زمان(عج) در میان ما هستند و از کنار ما رد می‌شوند، آنگاه با لذت به کسانی که از کنارمان می‌گذرند سلام می‌کنیم، شاید یک نفر جواب سلام ما را داد و آن یک نفر جز امام عصرمان نبود.

وی خاطر نشان کرد: روایت شده است که روزی یک نفر وارد مجلس شد و بدون سلام شروع به صحبت کرد، امام حسین (ع) امام مهربانی و گذشت است، اما رو به یاران کرد و گفت «کسی که بدون سلام شروع به صحبت کرد جوابش را ندهید» این نکته مهم ادب است که امام حسین(ع) به آن اهمیت می‌دادند، امروزه بعضی به جای سلام، خسته نباشید می‌گویند که ثواب و اثر سلام را ندارد و بهتر است به هم سلام کنند./9194/پ202/ی

ارسال نظرات