۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۳۹۶۱

چرا حماسه اقتصادی؟

خبرگزاری رسا - امسال شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی دیدبان تیزبین انقلاب طرح شده است. سؤالی که به ذهن خطور می کند، این است چرا و چه ضرورتی دارد که حماسه اقتصادی خلق شود؟
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، امسال شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی دیدبان تیزبین انقلاب طرح شده است. سؤالی که به ذهن خطور می کند، این است چرا و چه ضرورتی دارد که حماسه اقتصادی خلق شود؟

 

برای یافتن پاسخ این سؤال باید به چند نکته توجه داشت؛

 

1. با توجه به مسایل انرژی صلح آمیز هسته ای و دیگر بهانه های دول استعمارگر، کشور اسلامی با شدیدترین نوع تحریم اقتصادی روبرو است و با توجه به مساله بزرگ هدفمند کردن یارانه ها که جراحی بزرگ اقتصادی محسوب می شود، جهت عبور از این برهه حساس، دولت و ملت اسلامی باید رویکرد جهادی به مسایل مالی و اقتصادی در مراحل مختلف تولید، توزیع و مصرف داشته باشند تا انشاءالله این مرحله نیز همانند مراحل دیگر دشمنی‌های دشمنان انسانیت، به راحتی و افتخار پشت سر نهاده شود.

 

2. حولات جهانی، به ویژه قیام‌های سلسله وار کشورهای اسلامی و شباهت های بسیار زیاد آن قیام ها به قیام 1357مردم ایران اسلامی، همانند شعارالله اکبر مردم منطقه، تجمع در مساجد، آغاز حرکت‌ها از نمازهای جمعه و... و نحوه مقابله غرب با قیام‌ها، این ذهنیت را القاء می کند که مردم ایران به الگوی عملی ملت های ستمدیده تبدیل شده و علت این رویکرد، ظهور و به فعلیت رسیدن پیشرفت های کشوراسلامی است که پس از جنگ تحمیلی آغاز شده و هم اکنون در عرصه های مختلف خودنمایی می کند. از جمله پیشرفت‌های نظامی، علمی و انرژی هسته ای و... . از این رو باید دولت و ملت اسلامی این روند را با شتاب مضاعف ادامه دهند تا به دیگر ملل ثابت کنند که می توان حکومت دینی داشت و دنیای مردم را نیز تامین کرد.

 

می شود دولت اسلامی داشت و پوزه استعمارگران را به خاک مالید و این را زمانی می شود به دیگر ملل بقبولاند که کشور را از لحاظ علمی و اقتصادی پویا و بالنده ببینند. لذا بر امت اسلامی و مسؤلان خدوم است که در حرکت علمی، معنوی و اقتصادی کشور، دقت و سرعت را افزایش دهند، تا الگوی مناسبی برای ملل خسته از ستم ستمگران و مایوس از شرق و غرب، تبدیل شوند. لذا شعار «حماسه اقتصادی» بسیار به موقع و ضروری است.

 

3.  مسأله معاش تقدم بر معاد دارد. چرا که اکثر معضلات غیر اخلاقی جوامع، ریشه در مساله اقتصادی دارد. اگر مسأله مالی و اقتصادی فرد و جامعه تامین باشد، احساس استقلال، هویت و شخصیت می کند. لذا دروغ نخواهد گفت، تملق نخواهد کرد و سراغ دزدی و... نخواهد رفت. آیات قرآن و احادیث اسلامی نیز تقدم رتبی مساله معاش بر معاد را تایید می کنند. قرآن کریم تامین مساله معاش و امنیت جامعه را علت بندگی خدا می داند؛ « فَلیَعبُدوا رَبَّ هَذا البیت الَّذی اَطعَمَهم من جُوع و آمَنهم من خوفٍ». آیه شریفه علت دستور به عبادت خدا را دو چیز می شمارد:

 

یکی اینکه خداوند شمارا از گرسنگی نجات داد و دیگری اینکه خداوند به شما امنیت و آسایش داده است. رسول خدا(ص) در بیانی می فرماید: « فَلَولا الخُبزُ مَا صَلَّینَا وَلَا صُمنَا وَلا اَدَّینَا فَرائِضَ رَبَّنا عَزَّوَجَلَّ  اگر نان نبود، نه نماز می خواندید و نه روزه می گرفتید و نه واجبات پروردگار بزرگ خود را ادا می کردید.» {کافی،جلد6، صفحه287}

 

با این اوصاف؛ هر کشور و ملتی اگر بتواند نیاز های بشر را حل کند، مورد ستایش دیگر ملل خواهد بود. بنابراین ضرورت تلاش مضاعف اقتصادی و علمی ملت و دولت اسلامی مبرهن بوده و طرح شعار «حماسه اقتصادی» بسیار به جا و راهگشا خواهد بود.

 

حجت الاسلام میکائیل صفایی

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز

 

/935/704/ر

ارسال نظرات