آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 93-92 آغاز شد
به گزارش خبرگزاری رسا، آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 93-92 با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مدرسه نمونه دولتی حضرت فاطمه زهرا(س) در شهرک صاحبالزمان یافتآباد آغاز شد.
در این مراسم، دکتر حسن روحانی با نواختن زنگ دبیرستان نمونه دولتی دخترانه حضرت فاطمه زهرا(س)، سال تحصیلی 93-92 را در 105 هزار مدرسه سراسر کشور با حضور 12 میلیون و 300 هزار دانشآموز آغاز کرد.
در سال تحصیلی جدید، 6 میلیون و 850 هزار و 992 دانش آموز در 301 هزار کلاس درس و 58 هزار و 816 مدرسه ابتدایی، 2 میلیون و 112 هزار و 875 دانش آموز در 88 هزار و 812 کلاس و 23 هزار و 208 مدرسه مقطع متوسطه اول و 3 میلیون و 278 هزار و 27 دانش آموز در 148 هزار و 205 کلاس درس و 21 هزار و 671 مدرسه و هنرستان مقطع متوسطه دوم به تحصیل خواهند پرداخت.
امسال همچنین یک میلیون و 13 هزار و 650 نفر از فرهنگیان کشور به ارائه خدمات و آموزشهای لازم به دانشآموزان کشور مشغول خواهند بود.
از مجموع 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز کشور در سال تحصیلی 93-92، 11 میلیون و 237 هزار دانش آموز در مدارس دولتی و مابقی در سایر مدارس مشغول تحصیل بوده و 74 هزار دانش آموز استثنایی و 452 هزار نفر نیز دانشآموزان بزرگسال هستند.
اظهارات رییس جمهور در آیین بازگشایی مدارس
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییسجمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه) در آیین بازگشایی مدارس کشور در سال تحصیلی 93-92 در دبیرستان نمونه دولتی دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرک صاحب الزمان یافت آباد، با تبریک این مناسبت به دانش آموزان ، معلمان و همه فرهنگیان گرانقدر و خانواده هایی که برای آینده فرزندانشان به مدارس چشم دوخته اند، گفت: بی تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم حاصل می شود.
رییس جمهور با بیان اینکه مدرسه اولین محیطی است که انسان به جامعه واقعی نزدیک شده و با واقعیات اجتماعی آشنا می شود، تصریح کرد: در مدرسه دانش آموزان خود را در کنار همسن و سالان خود و نیز مواجه با مطالبات، نیازها و عواطف گوناگون می یابند و برای اولین بار تنوع انسان ها و نیازها را تجربه می کنند.
دکتر روحانی با اشاره به بی پایان بودن نیازها و مطالبات انسانها در برابر محدودیت امکانات و منابع در جوامع، خاطر نشان کرد: این تقابل محل بروز تعارض میان مطالبات و خواسته ها با محدودیت هاست و در چنین شرایطی است که نیاز به مقررات و قانون احساس می شود و مدرسه آن جایی است که آشنایی افراد با قانون و قانونمداری باید آغاز شود.
رییس جمهور با بیان این مطلب که در مدرسه است که افراد باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند، قانون را مجموعه ای از حقوق و تکالیف انسانها تعریف کرد و گفت: دانش آموزان باید بدانند که به طور مساوی از حق آموختن ، احترام و کرامت برخوردار بوده و همه باید به نسبت برابر از امکانات مدرسه و امکانات اجتماعی برخوردار باشند.
رییس جمهور اضافه کرد: دانش آموزان باید بدانند که حق برخورداری یکسان از عواطف معلم و مدیر را دارند و همه معلمین و مسوولین آموزش و پرورش نیز باید بدانند که نگاه آنان به دانش آموزان باید یکسان باشد و تفاوتی تحت عناوین نژاد، چهره ، قیافه و یا تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه همه دانش آموزان از کلاس اول دبستان تا پایان دوره متوسطه باید اطمینان داشته باشند که از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار خواهند بود، تصریح کرد: هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش آموزی توهین کرده یا با لحن و کلام درشت با او سخن بگوید؛ اهانت به دانش آموزان ، اهانت به کل ملت ایران است، چرا که دانش آموزان، فرزندان این مرز و بوم هستند.
رییس جمهور متذکر شد: اینجا از تنبیه جسمی سخن نمی گویم که قطعا در مدارس کشور وجود ندارد و اگر خدای ناکرده دولت تدبیر و امیددر گوشه ای از کشور با تنبیه مواجه شود به اشد وجه با آن برخورد خواهد کرد.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید به حقوقشان کاملا آگاه باشند و البته در کنار این آگاهی با تکایفی که برعهده آنهاست نیز آشنا شوند.
رییس جمهور حفظ نظم کلاس، احترام به معلمان و درست درس خواندن ، احترام به همکلاسی ها و پرهیز از دعوا و مشاجره با همکلاسی ها در مدرسه را از جمله تکالیف دانش آموزان برشمرد و گفت: دانش آموزان اگر از مسیر اعتدال ، اخلاق و قانون فاصله بگیرند باید آثار، عواقب و تبعات آن را بپذیرند و باید بدانند که تخلف از قانونمداری تبعات خودش را دارد.
دکتر روحانی افزود: دانش آموزان البته باید بدانند که اگر حقشان تضییع شد ، حق اعتراض دارند.
رییس جمهور اظهار داشت: دانش آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند که اگر اعتراض به معلم تاثیر نداشت، می توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این مرحله نیز موثر نبود می توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش و پرورش دنبال کنند.
دکتر روحانی آشنایی با حق اعتراض را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: آشنایی با حق اعتراض و برخورداری از آن، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و آشنایی و برخوداری از آن باید از مدارس آغاز شود که این می تواند مدارس را به سمت قانونمداری سوق دهد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانونمداری حاکم شده و استبداد و خودکامگی از قانون گریزی آغاز و ایجاد می شود، تاکید کرد: از همه فرهنگیان درخواست دارم که به دانش آموزان در محیط مدرسه کمک کنند تا بیشتر ، بهتر و راحت تر با زندگی اجتماعی خود و تکالیف و حقوق قانونی خود آشنا شوند.
دکتر روحانی در ادامه ضمن بیان چند نکته، پیشنهاداتی برای پررنگ تر شدن آموزش های اجتماعی مدارس ارائه کرد.
رییس جمهور از مسوولان آموزش و پرورش و مدارس خواست تا ساعتی را تحت عنوان زنگ کتاب در برنامه های آموزشی مدارس اختصاص دهند و گفت: خوب است ساعتی در طول هفته یا ماه به کتاب خوانی و توضیح آنچه دانش آموزان در کتاب می خوانند در جمع خودشان اختصاص داده شود.
دکتر روحانی با انتقاد از اینکه جامعه امروز کشورمان از کتابخوانی فاصله دارد، ادامه داد: کتابخوانی باید از کلاس اول ابتدایی آغاز شود و در کشورهای پیشرفته در کلاس های اول در طول هر هفته چند کتاب به این ترتیب خوانده شده و خلاصه استنباط و برداشت دانش آموزان از آن کتاب توسط خودشان برای دیگر دانش آموزان توضیح داده می شود.
رییس جمهور تلاش برای تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی را به عنوان دومین پیشنهاد خود مطرح کرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم کشورمان توان بیان شفاهی مطالبات خود را دارند اما از مکتوب کردن آن ناتوان هستند و چه بسیار حقوق مردم که در اثر همین کاستی و نقد پایمال می شود.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه لازم است زنگ انشاء در مدارس احیا شود، تاکید کرد:البته منظور بنده زنگ انشاء به معنای سنتی آن نیست، بلکه به این صورت است که در این ساعت دانش آموز بیاموزد که ابتدا از معلم و مدرسه خود انتقاد کرده و برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع پیشنهاداتی ارائه کند؛ چه خوب است که در زنگ انشاء دانش آموزان یاد بگیرند از رییس جمهور انتقاد کرده، نقائص و کاستی هایی که در کار او می بینند و در می یابند را مکتوب کرده و پیشنهادات خود برای رفع این کاستی ها را ارائه کنند و چه بهتر است که مدارس این گونه انشاء ها را برای رییس جمهور ارسال کنند تا پیوند و ارتباط او با فرزندان عزیزش در مدارس بیشتر و محکم تر شود.
رییس جمهور ایجاد زنگ گفتگو در مدارس را عنوان سومین و آخرین پیشنهاد خود مطرح کرد و گفت: به خصوص در دوره تحصیلی متوسطه و سالهای پایانی تحصیلات دبستان خوب است ساعات گفتگو و مباحثه ایجاد شود تا دانش آموزان با گفتگو کردن با یکدیگر و نقد کردن مودبانه از همین دوران آشنا شوند و آن کرسی های آزاداندیشی که رهبری معظم انقلاب در تشکیل آنها تاکید دارند از همینجا آغاز شود.
دکتر روحانی به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرد، تمهیدات لازم برای گنجاندن این موضوعات به عنوان محتوای آموزشی در مدارس اهتمام شود و گفت: این موضوعات باید جز مواد درسی نمره دار در نظر گرفته شود تا دانش آموزان با مباحثه و تضارب آراء از همان سالهای ابتدایی آموزش آشنا شوند.
رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه طرح سوال مهر به یک رسم مبدل شده است، در تشریح سوال مهر امسال، اظهار داشت: دانش آموزان عزیز به این سوال پاسخ دهند که اگر پدر شما رییس جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی و اجتماع جامعه ایرانی بگستراند.
دکتر روحانی تصریح کرد: رییس جمهور میخواهد در ضمن پاسخ دادن دانش آموزان به این سوال، افتخار کند که همه دانش آموزان او را به عنوان پدر می بینند.
رییس جمهور همچنین به همه آنان که به دانشآموزان، معلمان، علم آموزان و آموزگاران علم احترام می گذارند، درود فرستاد.
در ابتدای این مراسم پس از خیر مقدم گویی و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش، زنگ آغاز سال تحصیلی 93-92 توسط رییس جمهور به صدا درآمد. دکتر روحانی همچنین در پایان سخنرانی خود از کلاس های درس این دبیرستان بازدید کرد. /971/د101/ج