۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۱۸۵۵۳۱
توسط دولت آمریکا صورت گرفت؛

امضاء پیمان نامه ای به ضرر کشورهای مستقل

خبرگزاری رسا ـ تجارت اسلحه و تجهیزات جنگی در جهان سالانه بر ۵۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
امضا پيمان نامه کنترل معاملات تسليحات

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: آمریکا در زمینه صدور تسلیحات در صدر کشورهای جهان قرار دارد ولی اکنون این کشور امضای خود را پای پیمان کنترل معاملات تسلیحاتی گذاشته است.

گفتنی است آمریکا سالانه میلیاردها دلار سلاح و مهمات به کشورهای دیگر می‌فروشد. از همین رو امضای این کشور در پای پیمان کنترل معاملات تسلیحاتی (ATT/ Arms Trade Treaty) از وزن و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به گزارش دویچه وله؛ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه (25 سپتامبر/ 3 مهر) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک پیمان یاد شده را امضا کرد. این پیمان که بحث و بررسی پیرامون آن 7 سال ادامه داشت در آوریل گذشته به تصویب سازمان ملل رسید.
این خبرگزاری در ادامه افزود: اما برای اجرای پیمان نامه در آمریکا، کنگره این کشور نیز باید آن را تصویب کند. گرچه پیمان به تجارت اسلحه در درون کشورها مربوط نمی شود، ولی از همین حالا انجمن صاحبان سلاح در آمریکا گفته است که با تصویب آن در کنگره مخالفت خواهد کرد.

تجارت اسلحه و تجهیزات جنگی در جهان سالانه بر 50 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
شایان ذکر است پیمان کنترل معاملات تسلیحاتی، ناظر بر معاملات سلاح های کوچک و بزرگ در سطح بین المللی است. در این پیمان صادرات سلاح در صورتی ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است که از آن برای نسل کشی، جنایات جنگی و یا نقض فاحش حقوق بشر استفاده شود.
البته باید گفت که تعیین نسل کشی و تشخیص جنایت جنگی کما فی السابق با دخالت های کشورهای غربی، مصادره به مطلوب می شود و می توان گفت که این قانون نیز مانند دیگر قوانین بین المللی به ضرر کشورهای مستقل تمام خواهد شد. به طور مثال غرب با قدرت چانه زنی بسیار می تواند ارسال تجهیزات نظامی به دولت سوریه و یا حزب الله را نقض فاحش حقوق بشر بخواند و کشورهایی مانند ایران و روسیه را توسط قوانین یاد شده بین المللی تحت فشار قرار دهد.
البته برای اجرایی شدن پیمان، تصویب آن در نهادهای قانون گذاری و امضای 50 کشور الزامی است. تاکنون تنها در 4 کشور چنین اقدامی صورت گرفته است./1421/1409/ح

 

ارسال نظرات