۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۸۶۳۶۳
حجت‌الاسلام میرلوحی:

دوران جوادالائمه نخستین آزمایش شیعه برای باور امامت یک کودک بود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این‌که امام جواد در غیاب امام رضا پایگاه تشیع در مدینه را به‌خوبی حفظ کردند، گفت: امام جوادالائمه در مجلسی به سی هزار فرع فقهی پاسخ دادند.
حجت‌الاسلام سيد مصطفي ميرلوحي، مديرکل روابط عمومي و بين‌الملل دانشگاه امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی، مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل گوشه‌هایی از حیات نورانی نهمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام جوادالائمه(ع) پرداخت.

وی با بیان این‌که امام جواد(ع) به تعبیر برخی از بزرگان اهل سنت نخستین امام از طراز امامت شیعی هستند، گفت: امامت شیعی، امامت الهی و منصب آسمانی غیر از خلافت اهل سنت است زیرا از نظر متکلیمن و علما اهل سنت، هرکس به هر شکلی بتواند با کودتا، قهر یا غلبه به یک قبیله، عشیره و کشوری سوار شود و جمعی را زیر بیرق و شمشیرش جمع کند خلیفه پیامبر(ص) می‌شود.

حجت‌الاسلام میرلوحی با تأکید بر این‌که امام در مکتب اهل بیت(ع) کسی است که از طرف خدا منصوب باشد، افزود: امام خصوصیات انبیا(ع) را دارد و چه بسا گاهی مانند حضرت عیسی(ع) و حضرت زکریا(ع) در کودکی از طرف خداوند مبعوث شود.

دوران جوادالائمه نخستین آزمایش شیعه برای به امامت رسیدن یک کودک بود

وی با اشاره به این‌که امام جواد(ع) نخستین امامی هستند که در کودکی ـ هفت یا هشت سالگی ـ به مقام امامت رسیده‌اند، این مسأله را نخستین آزمایش شیعه برای به امامت رسیدن یک کودک دانست و ابراز داشت: ائمه قبلی در کودکی به امامت نرسیدند و پذیرش امامتشان طبیعی و عادی بود.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که برخی از بزرگان شیعه درباره به امامت رسیدن امام جواد(ع) در کودکی لرزش و لغزش پیدا کردند، گفت: نقل شده وقتی که خبر شهادت امام رضا(ع) از خراسان به مدینه رسید، برخی از بزرگان شیعه جمع شدند تا فکری کنند؛ یکی‌شان گفت یک جوری دور و بر کار را جمع کنیم تا امام جواد(ع) بزرگ شود، اما مورد اعتراض یکی دیگر از علما قرار گرفت.

امام جوادالائمه در مجلسی به سی هزار فرع فقهی پاسخ دادند

حجت‌الاسلام میرلوحی به مجلسی که خلیفه آن زمان برای ضایع کردن امام جواد(ع) به‌عنوان کودکی که چیزی نمی‌داند اشاره کرد و اظهار داشت: در آن مجلس عالم اعلم اهل سنت و قاضی القضات وقت را برای منظره با حضرت جوادالائمه(ع) آورند و مشهور این است که حضرت در آن مجلس سی هزار فرع فقهی را جواب دادند که همه مبهوت شدند و سپس امام جواد(ع) سؤالاتی از طرف مقابل پرسیدند که او در مقابل ایشان درمانده شد و این مجالس ابهت ایشان را در چشم‌ها پرکرد.

ماجرای ارادت عموی امام رضا به امام جواد

وی ابراز داشت: علی بن جعفر که عموی هشتاد و چندساله پدر امام جواد(ع) بود و محاسن سفیدی داشت، در مقابل حضرت خم می‌شد، کفش‌های ایشان را جفت می‌کرد و با محاسنش آن را پاک می‌کرد و وقتی از او درباره علت این کار درحالی‌که پیرمرد و امام جواد(ع) در سن کودکی است، می‌پرسیدند، می‌گفت ایشان بچه نیست؛ خدا مقام امامت را به او داده است.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این‌که امام جوادالائمه(ع) نخستین امامی هستند که مانند مادرشان حضرت زهرا(س) در جوانی به شهادت رسیدند، ابراز داشت: شباهت امام جواد(ع) با امام حسین(ع) این است که بدن مطهرشان زیر آفتاب ماند و همچنین مانند امام حسن(ع) مظلوم بودند و به دست همسرشان مسموم شدند.

امام جواد در غیاب امام رضا پایگاه تشیع در مدینه را به‌خوبی حفظ کردند

حجت‌الاسلام میرلوحی با بیان این‌که امام جواد(ع) در غیاب امام رضا(ع) پایگاه تشیع در مدینه را به‌خوبی حفظ کردند، اظهار داشت: در مدت دو سال و اندی که امام رضا(ع) را به زور به خراسان برده بودند ایشان بطور عمد امام جواد(ع) و اهل‌بیت‌شان را با خود نبردند تا به دشمن نشان بدهند که مرا به زور و تبعیدی بردند به‌طوری‌که فرمودند پشت سرمن گریه کنید که معلوم شود مرا به زور می‌برند، عرض کردند پشت سر مسافر گریه خوب نیست، ایشان فرمودند این برای مسافری است که امید برگشت دارد اما مرا در خراسان مسموم و به شهادت می‌رسانند./956/ ت301/ن

ارسال نظرات