۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۸۸۵۴۴
کارشناس حوزوی ادیان و مذاهب مطرح کرد؛

تاثیر عرفان‌های کاذب بر سلامت معنوی و جسمی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ادیان و مذاهب گفت: آسیب‌هایی که از سوی عرفان‌های کاذب به سلامت معنوی وارد می‌شود، به تبع آن، سایر ساحت‌های سلامتی را هم می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.
حميد رضا مظاهري سيف محقق در عرفان هاي نوظهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مظاهری سیف، کارشناس ادیان و مذاهب، در برنامه راه و بیراه که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث آسیب زایی عرفان‌های کاذب بر سلامت جسمی و معنوی پرداخت و گفت: آسیب‌هایی که از سوی عرفان‌های کاذب به سلامت معنوی وارد می‌شود، به تبع آن سایر ساحت‌های سلامتی را هم می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: آسیب دیدن سلامت معنوی بزرگترین خسارتی است که یک انسان می تواند در زندگی‌اش متحمل شود، وقتی ما بینش نادرستی نسبت به واقعیت‌های معنوی پیدا می‌کنیم و دچار توهم می‌شویم، این انحراف بسیار سنگینی است و راه رشد بسته می‌شود، حتی ممکن است انسان دچار احساس کاذب رشد معنوی بشود، ولی این احساس هیچ پایه واقعی و عینی در عالم ندارد.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: تا وقتی این خیال و پندار واهی باقی است این احساس هم باقی است، احساس رشد و زندگی معنوی، وقتی طومار این خیالات و اوهام برچیده شود متوجه می‌شوند که هیچ چیزی نیست، مثل یک پشم زده شده‌ای می‌شود که در هوا معلق است و برای او چیزی باقی نمی‌ماند، البته این آسیب پیامدهایی هم دارد، در بعد پیامدها شاخه سلامت جسمانی هم آسیب‌هایی خواهد دید.

وی اظهار داشت: اگر آسیبی به سلامت معنوی وارد شود این سوال به ذهن می‌رسد که به دنبال آن چه آسیب‌هایی به سلامت جسم وارد می‌آید؟ اینجا ما با چند بعد مواجه هستیم، یک بعدش این است که ما در عرفان‌های کاذب شاهد کاهش تقیدات رفتاری هستیم، یعنی آن الگوهای عملی که یک انسان معنوی در معنویت حقیقی به آن ملتزم است در معنویت‌های دروغین و ساختگی این التزامات کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس ادیان و مذاهب ابراز داشت: معمولا در عرفان‌های کاذب تاکید بر این است «مهم این است که شما خوش باشید، از زندگی لذت ببرید و از لحظه حالتان استفاده کنید» و آن التزامات شریعت را به عنوان این‌که رو بنا هستند کنار می‌گذارند، البته همه عرفان‌های کاذب این گونه نیستند اما اکثر آنها مردم را تشویق به سوی استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر می‌کنند.

وی ادامه داد: چون در مرحله اول فرد یک حالت لذت و خوشایندی دارد، بعد آن پیامدهای ثانویه اتفاق می‌افتد که آن افسردگی، تنیدگی و مشکلات جسمی است که با استفاده از این‌ها به وجود می‌آید، آن‌ها فکر می‌کنند که این لذت و سرور اولیه همان سرور و لذت یاد خدا است، همان چیزی که عرفا از آن صحبت می‌کنند، این تشابه غلط باعث شده که این را به عنوان تجربه معنوی به حساب بیاورند.

حجت‌الاسلام مظاهری ابراز داشت: البته مواد مختلف، نتایج مختلفی را به دنبال دارد، برخی از این‌ها تجربه پرواز را به فرد می‌دهند، فرد احساس می‌کند که در آسمان‌ها به پرواز در آمده و به خاطر همین این تجربه را یک تجربه معنوی و عرفانی به شمار می‌آورند و استفاده از مواد مخدر و توهم زا را اساس کار خود قرار می‌دهند.

وی اظهار داشت: شروع تولید داروهای توهم زا و مخدر همراه شد با ترویج عرفان‌های کاذب، در یک مرکز تحقیقات شیمی در آلمان اولین نسل این داروهای روان گردان تولید می‌شود که ظاهرا آن‌ها استفاده‌اش را برای بیماران افسرده و روانی در نظر داشتند، اما از همان زمان در فضای معنوی و گروه‌های مختلفی که مدعی مسائل معنوی بودند کاربرد پیدا می‌کند.

این کارشناس حوزوی در پایان ابراز داشت: یکی دیگر از آسیب‌هایی که در حوزه پیامدهای سلامت معنوی داریم، تشویق به بعضی از رفتارهای نادرست است، ما این را در بین صوفیان گذشته داشته‌ایم، حالت‌های توهمی را با عنوان تجربه عرفانی معنوی تلقی می‌کردند، یعنی امر به منکر و نهی از معروف را اساس کار خود قرار می‌دادند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات