۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۸۹۰۴۴
کارشناس حوزوی:

فرزندان در خانه تربیت می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه فرزندان در خانه تربیت می‌شوند، گفت: کانون اصلاح و تربیت دارد جبران کوتاهی والدین را می‌کند.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن الهی، کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث نشانه های ادب پرداخت و گفت: ما بر اساس اینکه یک اصل بین خودمان قرار دادیم ادب را در بالاترین نقطه سجایای اخلاقی نشاندیم، البته این کلام معصوم هم هست.

وی ادامه داد: حتی عقل که در بالاترین نقطه است احتیاج به ادب دارد، اگر ما جایگاه ادب را این قدر بالا بردیم و نسبت به آن معرفت پیدا کردیم ایجاب می‌کند که لوازم این ادب و آسیب‌هایش را بشناسیم و خودمان را منطبق با راهکارهای آن بکنیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند «الآداب تلقیح الافهام و نتایج الاذهان» این نشان می‌دهد کسی که می‌خواهد دنبال ادب برود باید با غضب خداحافظی کند، اگر من غضب را بپذیرم دیگر ادب در درونم جایی ندارد، چون غضب نخستین آسیب را به ادب خواهد زد و با وجود غضب تلقیح الافهام صورت نخواهد افتاد.

وی اظهار داشت: بعد از رسول خدا آن قضایای بی ادبی مردم پیدا شد، یکی از جهات این بود که آن قالبی را که رسول خدا(ص) چیده بود شکسته شد، بی حرمتی و بی ادبی مردم بالا گرفت به پشت در خانه حضرت زهرا(س) رسید و آنجا تمام نشد و حتی به کربلا رسید، الان ما در بحث غیبت هنوز همان چوب را می خوریم.

این کارشناس فرهنگی اجتماعی بیان داشت: بچه‌ها در خانه با تربیت بار می‌آیند، کانون اصلاح تربیت دارد کار جبران کوتاهی والدین را می‌کند، این نیست که من الان بگویم در مدرسه خیلی برخوردهای اشتباه می‌شود، اصلا تعامل فضای مدرسه، خیابان و بازار یک فضای خاصی است، تاثیرپذیری به اندازه خودش است، تاثیرپذیری اصلی و بالا در کانون خانه است چون بچه به پدر و مادر اعتماد دارد.

وی ادامه داد: مادری که با تلفن صحبت می کند و دختر می‌شنود این رفتار دخترش را سمت و سو می‌دهد، مادر الان متوجه نیست دختر هم یا با تربیت می شود یا بی تربیت، در آینده این معلوم می‌شود و مادر این بی ادبی را گردن اجتماع، مدرسه و غیره می‌اندازد.

حجت‌الاسلام الهی در پایان اظهار داشت: رعایت ادب، رعایت تربیت است، این وزن و قانون مواظبت را بالا می‌برد، من اگر بدانم که در جاده رعایت قانون سبب سلامت رسیدن به منزل است و رعایت نکردن کشته شدن و قتل در پی دارد، هرگز این کار را نمی‌کنم، ما باید به نتیجه نگاه کنیم، نتیجه می‌تواند ما را با ادب یا بی ادب کند و این ادب ما سبب ادب فرزندان و نسل‌های بعدی ما می‌شود. /9194/پ203/ی

ارسال نظرات