۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۹۲۹۱۱

تقبیح امنیت ملی ژاپن توسط چین

خبرگزاری رسا ـ ژاپن، تایوان و چین جزایر مورد مناقشه را که در ژاپن سنکاکو و در چین دیااویو خوانده می شوند، متعلق به خود می‌دانند.
نزاع ژاپن و چين بر سر جزاير درياي چين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: چین ضمن تقبیح استراتژی جدید امنیت ملی ژاپن، این کشور را متهم کرده که نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی و صلح منطقه‌ای را دستآویزی برای توسعه نظامی خود کرده است.


یکی از سخنگویان وزارت دفاع چین گفت که طرح ژاپن برای توسعه بودجه دفاعی باعث شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه می‌شود.


چین می‌گوید خط مشی امنیتی ژاپن "نگرانی‌های گسترده‌ای" در میان کشورهای همسایه ایجاد کرده است.


قابل ذکر است ژاپن این هفته اعلام کرد که طی پنج سال آینده، بیش از 230 میلیارد دلار صرف تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله هواپیماهای ضد رادار و خودروهای آبی-خاکی خواهد کرد.


دولت ژاپن همچنین گفته است که ارتش خود را در واکنش به آنچه که "تهدید فزاینده" از ناحیه چین خوانده، بازسازی خواهد کرد.


گفتنی است چین و ژاپن بر سر جزایر دریای شرق چین اختلاف ارضی دارند. ژاپن، تایوان و چین جزایر مورد مناقشه را که در ژاپن سنکاکو و در چین دیااویو خوانده می شوند، متعلق به خود می‌دانند.
چین می‌گوید این جزایر از زمان‌های قدیم، متعلق به چین بوده است. این جزایر توسط ژاپن اداره می‌شوند.


اعلام تصمیم ژاپن در گسترش بودجه نظامی خود چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که چین یک منطقه شناسایی دفاع هوایی بر فراز بخشی از دریای شرق چین از جمله در جزایر تحت کنترل ژاپن ایجاد کرد.


شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید می‌خواهد دامنه فعالیت های نظامی افزایش یابد. قانون اساسی ژاپن پس از جنگ دوم جهانی، محدودیت‌های شدیدی برای نیروهای نظامی این کشور در نظر گرفته است.


طبق گزارش انستیتوی مطالعات بین المللی صلح در استکهلم، ژاپن پنجمین بودجه نظامی جهان را دارد و چین در رتبه دوم است. بیشترین بودجه نظامی در جهان، متعلق به آمریکاست./1421/1409/ح

ارسال نظرات