۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۹۳۳۳۰
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف:

فرهنگ وقف بیش از گذشته در جامعه احیا شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه از نهادهای فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی کشور خواست که نسبت به احیای فرهنگ وقف و مطرح شدن این سنت حسنه الهی در جامعه تلاش کنند.
حجت الاسلام علي محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفته وقف از وقف به عنوان یکی از احکام الهی یاد کرد و با اشاره به روایاتی از ائمه معصومین‌(ع) گفت: وقف از احسان‌ها و انفاق‌های ماندگار است.

 

وی انتشار علم از سوی دانشمندان و عالمان دینی، فرزند صالح پدر و مادر و ایجاد صدقه جاریه را از عواملی برشمرد که بر آن حسنه ثبت می‌شود و گفت: وقف از سنت‌های حسنه و ماندگاری است که اگر بخواهیم براساس فطرتی که خداوند متعال ما را خلق کرده عمل کنیم باید به این سنت حسنه عمل شود.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه علاقه‌مندی بر ماندگاری نام و یاد بشر را یادآور شد و افزود: یکی از راه های ماندگاری نام و یاد ما وقف کردن است که باید متمکنان جامعه بخشی از سرمایه خود را برای امور خیر عام المنفعه وقف کنند و در درجه اول خود از این سرمایه سود و منفعت ببرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی افزود: کسانی که به امر حسنه وقف می‌پردازند افرادی زیرک، باهوش و خیراندیش هستند که در زمان حیات خود سرمایه خود را مدیریت کرده‌اند، این افراد در زمان حیات همه سرمایه یا بخشی از سرمایه را برای خود ثبت و ضبط کرده و مدیریت آن را برای خود قرار داده‌اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی موقوفات کشور احیا شد، از نهادهای فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی کشور خواست که نسبت به احیای فرهنگ وقف و مطرح شدن این سنت حسنه الهی در جامعه تلاش کنند.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با اشاره به ضرورت ساخت مدارس، مساجد و بیمارستان در سطح کشور از واقفان و خیران خواست که اقدامی را در این امر خیر، احسان و انفاق خود به وجود آورند که ماندگارتر بوده و از ثبات و استقرار بیشتری برخوردار شود.

 

وی با بیان اینکه وراث حق ندارند درباره وصیت واقف سلیقه‌ای عمل کنند، بر ثبت و تأیید شرایط واقفان تأکید کرد و گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه نیات واقفان براساس یک شهادت شرعی اجرا می‌شود و به یاری خداوند متعال نیت واقفان که از درآمد قابل توجهی برخوردار هستند به صورت کشوری و عمومی اقدام خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی کمک به جوانان برای ازدواج و تشکیل زندگی، زیارت حرم مطهر علی بن موسی الرضا‌(ع)، کمک به نیازمندان و محرومان و حمایت از بیماران را برخی از نیت‌های واقفان که امسال اجرایی می‌شود عنوان و اظهار کرد: براساس وظیفه شرعی و قانونی به منافع موقوفات، واقفان و موقوفٌ علیهم توجه بیشترداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه موقوفه، وقف و رقبات آن به وسیله مردم به وجود آمده و باید به وسیله مردم اداره شود، یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف را مردمی کردن وقف عنوان و اظهار کرد: سازمان اوقاف تنها موقوفات عام فاقد متولی و مجهول التولیه را مدیریت می‌کند که این از وظایف حکومت است./920/پ202/ی

ارسال نظرات