۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۴۰۶۳
رییس اداره اوقاف دامغان:

پرداختن به موضوع وقف در جامعه اسلامی یک ضرورت است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه دامغان گفت: وقف تمرین رها شدن از بند تعلقات مادی دنیای فانی است وقتی انسان دلبسته مادیات باشد، گذشت و بخشش در زندگی او جایی ندارد اما ترویج این سنت حسنه زنجیر تعلقات دنیوی را از پای انسان باز می‌کند.
همايش همه واقف باشيم در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام جاهد نجفی عمران، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان همزمان با ششمین روز از هفته وقف در همایش نکوداشت این سنت نبوی با عنوان «همه واقف باشیم» که در جوار بارگاه امامزادگان عبدالعالی و عبدالمعالی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: احیاء و توجه بیش از پیش به سنت وقف درس گرفتن و پیروی از سیره رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

 

وی وقف را یک پس‌انداز مطمئن معنوی نامید و افزود: ثمره این خیر ماندگار علاوه بر آنچه از نقش وقف در حل مشکلات اجتماعی و رفع نیاز مستمندان به عینه دیده می‌شود ایجاد مکتب و نگرشی نیکو و پایدار است که ابتدا واقف را از خیر این صدقه جاریه بهره‌مند می‌سازد و پس از او نیز مشوقی برای دیگران جهت پیوستن به جمع واقفان و شرکت در این عمل خداپسندانه است.

 

حجت الاسلام نجفی ضمن اشاره به وقف نمودن باغ پسته وسیع و آبادی به نیت زائران حرم امام رضا(ع) از سوی یکی از کشاورزان دامغانی در طول سال جاری، اضافه کرد: از بهترین ویژگی‌های وقف این است که فرد با هر کسب و کاری که دارد می‌تواند وقفی نیکو از خود بجا بگذارد حال این وقف می‌تواند یک باغ یا ملک و یا تربیت شاگردی نیکو و فرزندی صالح باشد.

 

اجرای طرح یک پزشک یک سوره برای اولین بار در کشور

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه دامغان با یادآوری برنامه‌های گسترده این اداره در طول سال برای گسترش و ترویج فرهنگ وقف و ویژه برنامه‌های هفته وقف این نهاد از جمله رونمایی از نرم افزار چند رسانه‌ای «وقف هدیه ماندگار» گفت: اجرای طرح یک پزشک یک سوره از سوی اداره اوقاف دامغان برای اولین بار در سطح کشور از دیگر برنامه‌های ما در مسیر احیاء و به روز کردن این سنت نبوی است.

 

وی خاطر نشان کرد: در طرح یک پزشک یک سوره، پزشکان درآمد حاصل از ویزیت یک بیمار خود را در هفته یا در ماه وقف گسترش و ترویج و آموزش قرآن کریم می‌کنند و از این طریق تبدیل به یک واقف قرآنی می‌شوند.

 

حجت الاسلام مهدی فرحزاد نیز در این آیین نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) به‌خصوص امیرالمؤمنین(ع) را معلمان و پیشتازان وقف در فرهنگ اسلامی دانست که زمان زیادی از عمر خود را به ایجاد موقوفات برای مردم و نیازمندان صرف کردند و تصریح کرد: وقف به عنوان یکی از با سابقه‌ترین سنت‌های نیکوی دینی و حلال بسیاری از کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی باید بیش از هر زمان دیگری به کانون توجه مردم و مسؤولان تبدیل شود.

 

وی پرداختن به موضوع وقف در جامعه اسلامی را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: روحانیان و اساتید علمی و فرهنگی باید نگاه بسیط تر و عمیق‌تری نسبت به تأثیرات وقف در جامعه داشته باشند و این سنت مهم اسلامی را در زمره موضوعات همیشگی تبلیغ ارزش‌های دینی قرار دهند.

 

گفتنی است، تجلیل از متولی موقوفه، هیئت امناء موقوفه، وکیل، خادم، مستأجر و محقق نمونه عرصه وقف و مداحی ذاکر اهل بیت پوریا شاه حسینی از دیگر بخش‌های این مراسم بود./977/پ202/ب

ارسال نظرات