۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۹۷۰۱۷
حجت‌الاسلام واعظی:

سیاست‌گریزی و سیاست‌زدگی دو آفت مهم شعر متعهد است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که سیاست گریزی و سیاست زدگی خطر و آفت برای افراد است،‌ گفت: امام راحل بر حضور، در صحنه و مردمی بودن بسیار تأکید داشتند، سیاست یک وجه بسیار روشن و پایدار در جامعه انسانی دارد.
اختتاميه جشنواره فيلم حوزه - اشراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شب گذشته در مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر اشراق که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: امسال به مناسبت تقارن پنجاهمین سالگرد نهضت امام راحل با جشنواره شعر اشراق یک بخش ویژه به این نهضت اختصاص داده شده بود.

وی در ادامه افزود: حضرت امام(ره) دارای ویژگی روح توحید، اتکا به خدا و اعتماد به مردم بودند که این خود سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد، این روح توحید را نیز به شاگردان خود و مردم دمیدند، از این‌رو ارزش‌های الهی در رأس خواسته‌های مردم قرار گرفت و امور رفاهی به عنوان اصل زندگی آن‌ها بیان نشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعتماد به مردم را از بارزترین تفاوت‌های امام خمینی(ره) نسبت به دیگر رهبران دینی دانست و اظهار داشت: یکی از تحلیلگران جهان عرب می‌گوید «مردم به جمال عبد الناصر در مصر اعتماد داشتند ولی ناصر به مردم اعتماد نداشت، در حالی که امام خمینی(ره) بیش از آن‌که مردم به او اعتماد کنند به مردم اعتماد کرد».

وی افزود: امام(ره) خصوصیت و اسلام خواهی مردم را دیده و به آن‌ها اعتماد کرد، حتی این اعتماد تنها در جریان انقلاب نبود و پس از آن نیز نمود داشت، امام خمینی(ره) به جوانان اعتماد کردند، به گونه‌ای که در اوایل انقلاب فرماندهان جنگ و مدیران ما جوانان بودند، این اعتماد نیز در مردم کارساز شد و پس از انقلاب در تمام عرصه‌ها مردم خود سرنوشتشان را رقم زدند.

حجت‌الاسلام واعظی با تأکید بر این‌که ما به عنوان حوزویان باید به این اعتماد پاسخ مثبت دهیم، خاطرنشان کرد: شاعران باید متعهد باشند، امام علی(ع) می‌فرماید «کسی که سخن می‌گوید در حقیقت شخصیت و هویت خود را نشان می‌دهد».

وی یادآور شد: شعر و سخن گفتن در حقیقت گشودگی و آشکار کردن شخصیت فرد است که زیبایی روح، احساس و اندیشه را نشان می‌دهد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که شعر متعهد و دعوت به آن در گام نخست دعوت به زیبایی روح است، تصریح کرد: شاعر آرمانی، اسلامی، حرکت آفرین، افق گشا در گام نخست باید درون خود را زیبا کرده و افکار خود را بسازد، نگاه خود را به عالم زیبا کرده و روح خود را با تقرب به خدا عطرآگین کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در زمان ما موانعی همانند روشن‌فکر‌زدگی و تجدد مآبی سبب محقق نشدن شعر و شاعر متعهد می‌شود، یک روشن فکر سکولار می‌گفت «روشن‌فکران ایرانی باید خود را با روشن‌فکران جهان همراه کنند، بنده به او گفتم روشن‌فکری یعنی دغدغه‌مندی نسبت به دردهای جامعه، روشن‌فکری جهانی دغدغه خود را دارد ولی مردم ما نیز رنج‌ها خود را دارند»،

حجت‌الاسلام واعظی اظهار داشت: روشن‌فکر فردی است که بومی و مردمی باشد، بخواهد با نگاه نقادانه، آزاد و افق‌ گشا متکی به ارزش‌های جامعه راه را باز کند، ضعف‌های جامعه را ترمیم کرده و با جهت دهی خود وجدان‌ها را بیدار کند.

وی افزود: هم سو شدن با روشن‌فکری جهانی سبب پشت کردن به ارزش‌های مذهبی و سنتی جامعه می‌شود، ژست روشن‌فکری گرفتن یک خطر است که شعر متعهد را نیز تهدید می‌کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نوسان میان سیاست‌گریزی و سیاست‌زدگی خطر دوم برای شعر متعهد است، گریز از سیاست و سیاست‌زدگی آفت است، سیاست زدگی و سیاست بازی اهل فکر، عالم، دانشجو و شاعر خطرناک است.

وی در پایان گفت: امام راحل بر حضور، در صحنه و مردمی بودن بسیار تأکید داشتند، سیاست یک وجه بسیار روشن و پایدار در جامعه انسانی دارد، یک شاعر نیز نمی‌تواند بیگانه از آن باشد؛ البته آفت دیگر شعر متعهد غلبه فرمالیزم و یا افتادن در دام تکلف‌های ثنایی است./993/پ202/ن

ارسال نظرات