۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۹۷۰۹۸
حجت الاسلام والمسلمین رجبی:

از آقای روحانی انتظار بیشتری داشتیم/ تیم مذاکره کننده حساب شده تر عمل کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که رییس جمهور محترم باید در برابر انتقادات سعه صدر داشته باشد، توافق ژنو را در مجموع به نفع کشور ندانست و از تیم مذاکره کننده خواست در دور بعدی مذاکرات حساب شده تر و با صلابت حاضر شود.
حجت الاسلام و المسلمين رجبي حجت الاسلام والمسلمين رجبي

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: رییس جمهور نظام اسلامی باید سعه صدر داشته باشد و نه تنها از انتقادات ناراحت نشود بلکه از انتقاد کنندگان دعوت کند و به کارشناسان خود بگوید سخن اینها را بشنوید و از آنان تشکر کنند

وی با تأکید بر این که باید به انتقادات سازنده نگاه مثبت داشت، افزود: این که بگوییم انتقاد کنندگان ما بی سواد یا کم سواد هستند با هیچ منطق عقلانی، دینی و انقلابی سازگار نیست؛ این یک نقطه ضعف است و تناقض گفتار و عملکرد رییس جمهور محترم را نشان می دهد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امیدواریم ایشان شجاعت اعتراف به اشتباه را داشته باشند و در سخنرانی‌های بعدی این اظهار نظر خود را ترمیم کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی منتقدان دولت متخصصینی دلسوز هستند، خاطرنشان کرد: بخشی از منتقدان مراجع، اساتید حوزه و دانشگاه و صاحب نظرانی هستند که سال‌ها در جریان روند مذاکرات بوده‌اند و آشنا با مسائل هسته‌ای هستند؛ تعدادی نیز از نخبگان ما در مجلس هستند، اهل دانش، دقت و فهم؛ این‌که بخواهیم نخبگان کشور را به دلیل انتقادی که کرده‌اند کم سواد بخوانیم، خلاف واقعیت است.

رفتار و سخنان رییس جمهور باید انعکاس ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: در عین حالی که به ایشان به عنوان رییس جمهور نظام اسلامی احترام می گذاریم، انتظار داریم رفتار و سخنان رییس جمهوری که در سلک روحانیت و فرد تحصیل کرده‌ای است، انعکاس ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب باشد.

وی سعه صدر، پذیرش انتقاد، منصفانه و درست برخورد کردن با منتقدان و استقبال از انتقاد را لازمه روحیه انقلابی دانست و گفت: ایشان همان سخنانی را که در تبلیغات پیش از انتخابات می گفتند را باید در عمل نشان دهند به نحوی که مردم وقتی کارهای ایشان را می بیند بگویند این رفتارها گفتار آن روزها را تأیید می کند و باور کنند که وعده‌ها عملی می شود؛ این که چند روز پس از اعلام ضرورت نقد و نقد پذیری از سوی ایشان با منتقدان ناصح این گونه برخورد شود، سبب تنزل شأن ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر مردم تفاوتی در گفتار و عملکرد رییس جمهور و وزا احساس کنند، این به ضرر نظام و دولت است؛ در شرایط فعلی بیش از هر زمانی نیاز به همدلی داریم یکی از مصادیق مهم آن نیز برخورد محترمانه با منتقدان است.

توافقنامه ژنو با خط مشی امام و رهبری همخوانی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی در ارزیابی توافقنامه ژنو، اظهار داشت: از آنچه منتشر شده به نظر می رسد این توافق به دلیل بند‌ها و تعابیر ابهام آمیز، قیود و شرایطی که در آن ذکر شده، در کل به نفع نظام ما نیست.

وی افزود: خط مشی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برخاسته از روح اسلام است و بر اساس آن در چنین موارد حساسی باید مصالح نظام را در نظر بگیریم و به گونه‌ای عمل کنیم که این توصیه قرآن که می فرماید«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» محقق شود؛ تا اندازه‌ای متعهد شویم که مصلحت ما بهتر تأمین می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در توافقنامه تعابیری است که طرف مقابل می تواند از آن سوء استفاده کند، گفت: به عنوان مثال غنی سازی که طبق قرارداهای بین المللی حق مسلم ما است در این توافقنامه که نام آن را برنامه اقدام مشترک گذاشته‌اند از نظر تعریف غنی سازی، سقف غنی سازی، مکان آن، سطح آن، دامنه آن،‌ دوره زمانی آن، در صورت نیاز عملی، ظرفیت غنی سازی مشروط به توافق طرفین شده است و1+5 می تواند در هر مورد بگوید ما موافق نیستیم.

ظریف در جلسه جامعه مدرسین پذیرفت که برخی عبارات توافقنامه مبهم است

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر در مورد تعهدات ما عباراتی مانند«تضمین کننده، صلح آمیز بودن، به رفع نگرانی‌ها بیانجامد، نتیجه آن رضایت‌بخش باشد»آمده است که اگر ما به همه تعهدات هم عمل کنیم می توانند بگویند نگرانی ما رفع نشده یا رضایت‌بخش نیست و شما به تعهدات خود عمل نکرده‌اید.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: آقای ظریف در جلسه جامعه مدرسین پذیرفت که این عبارات مبهم است و می تواند مورد سوء برداشت شود اما اظهار داشت این یک بیانیه است نه توافقنامه و اگر توافقنامه ای در آینده صورت گیرد دقیق خواهیم بود ولی معلوم شد همین مبنا قرار گرفته و طرف مقابل بارها از آن به نفع خود استفاده کرده است؛ در نتیجه برنامه شفافی نداریم که بگوییم ما این تعهدات را انجام می دهیم و آنها ملزم هستند دقیقا آنچه را که ما می خواهیم به ما بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی گفت: طبق این توافق، بازرسان آنان که بدون شک جاسوسان آنها هستند بر همه اطلاعات ریز و درشت هسته‌ای ما دستیابی مستقیم و غیرمستقیم دارند و امکان آسیب رساندن به همه این این امکانات به دلیل مجاز بودن بازدید بدون اطلاع و با اطلاع از سوی آنان وجود دارد.

مذاکرات از 1+5 خارج شد و ما را در مقابل جهان قرار داد

وی با تأکید بر این که توافقنامه صورت گرفته ما را در مقابل جهان قرار می دهد، بیان داشت: در مذاکرات یک طرف ما بودیم و طرف دیگر آن پنج کشور اما در این توافقنامه سرنوشت همه امور را به آژانس  پیوند زدیم، در حالی که این کار جزو وظایف آژانس نیست به همین خاطر دبیرکل آن گفت باید سازمان ملل به ما اجازه انجام چنین کاری را بدهد و این به معنای آن است که ما در برابر جامعه جهانی قرار می گیریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ورود سازمان ملل در این مسأله به سود ایران نیست، گفت: در حالت قبلی اگر بر فرض اختلافی پیش می آمد و به توافق عمل نمی شد در نهایت توافق ما با این پنج کشور برهم می خورد اما در حال حاضر اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که توافقنامه عملی نشود ما با جهان روبرو هستیم یعنی سازمان ملل طرف مقابل ما است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) در انتقاد به بندی از توافقنامه که پذیرش همه حرکت‌ها و اقدامات ایران را منوط به رضایت آمریکا می داند، ابراز داشت: این مسأله به هیچ وجه مصلحت کشور ما نیست؛ نباید کارها را منوط به رضایت دشمن خود کنیم کما اینکه پیوند زدن همه چیز به این مذاکره نادرست و کار بسیار بدی است که دولت چنین وانمود می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی افزود: استکبارجهانی و در رأس آن آمریکا دشمن نظام و ملت ما است؛ عملکرد آنها از پیش از انقلاب و بعد از آن در پرونده سیاه آنان ثبت شده و برای ما روشن است؛ اسناد، مدارک، شواهد قطعی و تردید ناپذیری در این زمینه وجود دارد و حتی خودشان به این مطلب تصریح دارند.

وی یکی دیگر از نقاط ضعف توافقنامه را مشخص نبودن پایان آن دانست و گفت: گفته‌اند این توافق شش ماهه قابل تمدید است و مشخص نکرده‌اند که تا چند بار می تواند تمدید شود؛ زمان گام دوم و سوم توافقنامه مشخص نیست، گویا خودشان به طور شفاهی مدت مرحله سوم آن را بیش از 20 سال تخمین زده‌اند بنابراین نمی توانیم بگوییم این توافق مثلا در 20 یا 30 سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

امتیازات گرفته شده در برابر امتیازاتی که دادیم بسیار ناچیز است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در برابر دهها تعهدی که ما دادهایم فقط بخشی از درآمدهای ما را به صورت قسطی به ما می دهند و این نهایت ضعف تیم کارشناسی را نشان می دهد؛ ما به آسانی نسبت به کاری که اندیشمندان هسته‌ای و نیروهای ما سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند و برایش شهید دادیم، کوتاه آمده ایم.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که نحوه غنی سازی در توافقنامه شفاف نبوده و تضمینی برای ما در این زمینه نیست، گفت: این یک نقطه ضعف مهمی در توافقنامه است؛ بر فرض هم که آنها به همه تعهداتشان عمل کنند و همه تحریم‌هایی که در توافقنامه آمده است برداشته شود، بازهم چیز قابل توجهی به دست ما نمی آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: این گونه نیست که همه تحریم‌ها برداشته شود، یک چهارم انواع تحریم‌هایی که بر ما روا داشته‌اند برداشته می شود؛ ممکن است همین تحریم‌هایی که برداشته می شود را نیز با بهانه‌های دیگر و در قالب دیگر مجددا به ما تحمیل کنند؛ مثلا به عنوان دفاع از تروریسم که دروغ محض است یا به عنوان عدم رعایت حقوق بشر همین تحریم‌ها و یا تحریم‌های جدیدی را علیه ما اعمال کنند.

وی در کل توافقنامه را به نفع کشور ندانست و در توصیه به تیم مذاکره کننده گفت: امیدوارم در ادامه هوشیار باشند، نسبت به این ابهامات توجه داشته باشند، به گروه مقابل اعتماد نکنند و فریب لبخند آنان را نخورند، تیم مذاکره را تقویت کنند و بدانند با کسانی روبرویند که منتظر هر فرصتی برای آسیب زدن به ما هستند.

محرمانه بودن مذاکرات به نفع هیچ کس نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محرمانه بودن مذاکرات را به نفع کشور و تیم مذاکره کننده ندانست و تصریح کرد: باید دست کم نخبگان کشور را در جریان قراردهند و از نظراتشان استفاده کنند.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر قابل اعتماد نبودن آمریکا، گفت: دیدیم که بعد از توافقنامه بازهم شروع به رجزخوانی کردند و تا امروز نیز همچنان از حمله نظامی سخن می گویند، این ناشی از خوی استکباری آنان است؛ دیدیم که تحریم‌های جدیدی را اعمال کردند و مبلغی را هم که بنا بود بدهند قسطی کردند و قسط اول را کمتر از مقدار مقرر دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: دشمن بهانه درست می کند تا کسی نتواند بگوید تخلف کرده است؛ امیدی هم به ادامه این مذاکرات نیست چراکه در نوبت قبلی که تأسیسات هسته‌ای خود را تعلیق کردیم و همه تعهدات را انجام دادیم گفتند ما به تعهدات خود عمل نمی کنیم و کاری نکردند و مایه تعجب است که چگونه تیم مذاکره کننده تا این حد سادگی کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به چنین سوء سابقه‌ای مسؤولان باید در این مذاکرات بسیار مستحکم‌تر و حساب شده و دقیق ایستادگی می کردند اما متأسفانه غلفت صورت گرفت؛ امیدواریم همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند این حرکت تجربه دیگری برای ملت ایران باشد تا بدانند که دشمن دروغ می گوید، انرژی هسته‌ای بهانه است و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مسؤولان خواست که نگاه غیر واقع بینانه به توافقنامه نداشته باشند و اظهار داشت: نباید همواره از عظمت این کار سخن بگویند چراکه هیچ آش دهن سوز که هیچ حتی آتشی در کار نیست باید از سهل انگاری‌ها عذر خواهی کنند؛ بسیاری از نخبگان مجلس و صاحب نظران کارکشته این توافق را به نفع ما نمی دانند؛ در مورد انتقادات تفکر و تأمل کنند و برای نقاط آسیبی که وجود دارد چاره اندیشی کرده و جلوی آنها را بگیرند./928/پ200/ج

ارسال نظرات