۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۹۸۵۷۵
نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین:

تقوا سبب نزول برکات الهی برای جامعه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین گفت: خداوند در قرآن کریم بیش از 80 بار به طور مستقیم و 180 بار به طور غیرمستقیم انسان‌ها را به تقوا فرمان داده است.
حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین شامگاه ششم اسفند در نشست تفسیر قرآن در امام‌زاده اسماعیل، با بیان این‌که رعایت تقوا به عنوان یکی از وسایل قرب به خدا ضروری است گفت: خداوند در قرآن کریم بیش از 80 بار به طور مستقیم و 180 بار به طور غیرمستقیم انسان‌ها را به تقوا فرمان داده است.

امام جمعه موقت قزوین در توضیح آیه 136 سوره نساء اظهار داشت: در روایات آمده است هنگامی‌که حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کنند و احکام و حقایق دینی و معارف الهی را به بندگان عرضه می‌نماید، بسیاری از افراد می‌گویند ایشان دین جدیدی آورده‌اند و این به دلیل پنهان ماندن حقایق و معارف دینی در زندگی مردم است.

وی در ادامه افزود: عمل به این آیه نیازمند رویکرد جدید به دین است که لازمه آن اهتمام ویژه برای پرداختن به تقوا هم از نظر مفهومی و معنایی و هم از نظر اجرایی و کاربردی خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین به تشریح معنای لغوی تقوا پرداخت و ابراز داشت: در فرهنگ عموم از تقوا به پرهیزگاری و ترس از خداوند یاد می‌شود که این معنا با مهربانی خداوندی که در ابتدای تمام آیات خود را مهربان و بخشنده خوانده است منافات دارد و چهره‌ای خشن از دین و تقوا را به نمایش می‌گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه به معنای کامل تقوا اشاره کرد و یادآور شد: تقوا یعنی خودنگه‌داری و به معنای منحرف نشدن از مسیر حق با وجود وسوسه‌ها و امیال نفسانی است یعنی با بصیرت و آمادگی در راه راست خود را حفظ کنید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که حفظ ریشه‌ها و رشته‌ها معنای دیگری از تقواست، خاطرنشان کرد: انسان ریشه در خدا دارد و باید آن را حفظ کند؛ در عهدی که خداوند از انسان‌ها گرفت که او را بپرستند و از شیطان دوری گزینند، این خود انسان است که شاهد این عهد بوده و این امر با فطرت هر انسانی عجین گشته است و حتی اگر با زبان انکار کند با دلش به این ماجرا اقرار خواهد کرد.

امام جمعه موقت قزوین وجود ایمان به خدا به‌عنوان ریشه الهی در انسان را شرط قبولی اعمال دانست و بیان داشت: ظاهر کار خوب در حالی‌که باطن خوبی ندارد بی ارزش است و حتی اعمال نیک بدون داشتن ایمان به پروردگار مقبول درگاه خداوند نیست؛ در واقع ریشه انسان فقط بندگی خداوند است و فقط باید از ریشه خدا به رشد و بالندگی برسد نه این‌که از ریشه‌ها و راه‌های شیطانی تغذیه شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این شبهه که آیات ابتدایی سوره بقره که قرآن را مایه هدایت متقین دانسته در نتیجه افراد عادی از هدایت قرآن بی‌بهره خواهند بود، ابراز داشت: انسان به واسطه فطرت خدایی خوب و بد را تشخیص داده و به مقدار جزئی و ابتدایی درجاتی از تقوا را دارد که مستعد شکوفا شدن و به کمال رسیدن است که البته برای رسیدن به راه سعادت نباید به این تقوای حداقلی و ابتدایی اکتفا کرد.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین در ادامه تشریح معنای کلمه تقوا و توضیح حفظ ریشه‌ها و رشته‌ها تأکید کرد: همان‌طور که در آیه 103 سوره آل عمران به آن اشاره شده برای رسیدن به تقوا باید همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و مراد از رشته‌ها و حبل الله در این آیه قرآن و اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان با بیان این‌که برخلاف تصور عموم این آیه دعوت به وحدت همگانی و در هر شرایطی نمی‌کند گفت: وحدت هم‌چون شمشیری برنده می‌تواند هم مفید باشد و هم مضر، دعوت قرآن به وحدت، دعوت به توحید و وحدت در زیر سایه توحید است وگرنه دشمنان امام حسین(ع) برای کشتن ایشان با هم به وحدت شیطانی رسیده بودند./955/پ202/ب

ارسال نظرات