۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۹۸۷۴۴
لاریجانی در همایش ائمه جماعات قم:

مشکلات غرب آنها را پای میز مذاکره کشاند/ کمک به حوزه‌ دلیل وابستگی نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حوزه علمیه قم نعمتی است که وظیفه حفظ نظام فکری جمهوری اسلامی را دارد، گفت: بنده نیز در هنگامی که قرار است کمکی به حوزه‌های علمیه صورت گیرد، می‌گویم که هر گونه کمکی به حوزه بشود، خوب است ولی این کمک‌ها دلیلی بر عدم استقلال یا وابستگی حوزه به جایی نیست.
دكتر علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جماعات مساجد، ادارات قم که در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی صورت گرفت، با بیان این‌که روحانیت قبل و پس از انقلاب مورد حمایت مردم بوده است، گفت: البته جریان‌هایی بودند که می‌خواستند تفکر دینی را به روش دیگری به مردم منتقل کنند.

وی ادامه داد: حتی در این بین گاهی غوغا سالاری و فریب کاری‌هایی مطرح می‌شد و پس از پیروزی انقلاب هم این مشکلات وجود داشت.

ریییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان امام راحل نسبت به روحانیت و مساجد، اظهار داشت: این اعتماد بر اساس اصالت روحانیت بود و نشان از آن داشت که عقلانیتی پشت آن قرار دارد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که دین دارای سیستم‌های خاصی است که هر فردی نمی‌تواند حقایق آن را استخراج کند.

اگر روحانیت اصالت خود را حفظ نمی‌کرد در کشور آشفتگی به وجود می‌آمد

لاریجانی حوزه علمیه قم را مبنای اصلی نظام فکری اسلام دانست و بیان داشت: حفظ این نظام فکری نیاز به روش‌های ویژه‌ای دارد که امام راحل نسبت به حفظ نظام فکری تأکید فراوانی داشتند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه قم نعمتی است که وظیفه حفظ نظام فکری جمهوری اسلامی را دارد و باید قدر این نعمت را بدانیم، اگر روحانیت اصالت خود را حفظ نمی‌کرد در کشور آشفتگی به وجود آمده و حقایق وارونه جلوه داده می‌شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که اکنون در منطقه جریان‌های بدلی به وجود آمده و با صدور احکامی سبب تخریب اسلام می‌شوند، بیان داشت: جهاد نکاح نمونه‌ای از احکام است که از سوی جریان‌های بدلی صادر می‌شود.

کمک به حوزه‌های علمیه دلیل بر وابستگی آن‌ها نیست

وی تأکید کرد: صیانت از دین نیاز به راه،‌ رسم و مبانی دقیق خود است، حتی در داخل کشور گاهی جریان‌های روشن‌فکر ایراداتی به روحانیت وارد می‌کنند.

لاریجانی روحانیت را محل رجوع مردم خواند و یادآور شد: روحانیت همیشه حرف مردم را زده است و نمی‌شود با دو ایراد کل روحانیت را زیر سؤال برد، چرا که نتیجه این‌ کارها لا ابالی‌گری در زمینه دینی است، البته خوشبختانه کشور ما با هدایت امام راحل و تدبیر مقام معظم رهبری از این بلا مصون است.

وی ادامه داد: بنده نیز در هنگامی که قرار است کمکی به حوزه‌های علمیه صورت گیرد، می‌گویم که هر گونه کمکی به حوزه بشود، خوب است ولی این کمک‌ها دلیلی بر عدم استقلال یا وابستگی حوزه به جایی نیست، شهید مطهری می‌گفت «روحانیت شیعه هیچ‌گاه در بند حکومت‌ها نبوده و همیشه آزاد فکر ‌کرده است».

 

کسب استقلال سیاسی هر چند هزینه بردار است ولی ارزشمند است

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی و استقامت مردم در برابر دشمنان اشاره کرد و گفت: کسب استقلال سیاسی هزینه دارد، ولی با این وجود ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها دموکراسی به صورت تمام قد اجرا نمی‌شود و مردم مجبور هستند گوش به حرف دیگران باشند، ولی با این وجود در کشور ما به همت ملت و آرمان‌های امام راحل، مردم سالاری شکل گرفته است،‌ از این‌رو جلوی قدرت‌های جهانی می‌ایستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در حمله آمریکا به عراق کنار ملت عراق ایستاد، یادآور شد: آمریکایی‌ها برای ایجاد عملیات روانی چندین بار گفتند که می‌خواهند به جمهوری اسلامی حمله کنند، ولی مسؤولان با فراست ایستادگی کردند.

وی تصریح کرد: ایستادگی مردم در مقابل زیاده خواهی‌های دشمنان، به جایی رسیده که دیگر فردی درباره مدیریت جهانی آمریکایی‌ها سخن نمی‌گوید و ایستادگی جمهوری اسلامی بود که دیکتاتوری آمریکا را شکست داد.

مشکلات غربی‌ها آن‌ها را پای میز مذاکره کشانده است

لاریجانی با بیان این‌که آمریکایی‌ها به سبب مشکلات خودشان پای میز مذاکره حاضر شدند، اظهار داشت: غربی‌ها در ظاهر می‌گویند که تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره کشانده است، در حالی که که قبلا نیز در حین تحریم‌ها مذاکره می‌کردیم.

وی افزود: البته در یک زمانی می‌توانستند این مسائل را راحت‌تر حل کرده و برای خودشان و ما مشکل ایجاد نشود، در حالی که این کار را نکردند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: غربی‌ها قبول دارند که جمهوری اسلامی دارای این فناوری بوده و مذاکرات نیز به سمت جلو حرکت می‌کند، البته در کشور مسائل و مناقشاتی مطرح می‌شود که خوب است مطرح شود ولی مهم این است که جنس مذاکرات از دستاوردهای ملی ما صیانت کند./993/پ202/ج

 

رییس مجلس شورای اسلامی کمک دولت به روحانیت را وظیفه خواند و اظهار داشت: نباید استقلال حوزه و روحانیت مخدوش شود، حتی روحانیت می‌تواند حکومت را نصیحت کرده و دردهای مردم را بدون واسطه به حکومت بگوید.

ارسال نظرات