۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۱۹۸۸۱۵

لایه های زیرین ادعای فروش سلاح ایران به عراق

خبرگزاری رسا ـ علاوه بر دولت عراق، مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز این ادعای ذکر شده را کذب خوانده اند.
هليکوپتر آپاچي ساخت آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به انتشار گزارشی درباره فروش سلاح به عراق توسط ایران گفته است آمریکا باید تحویل 24 هلی‌کوپتر آپاچی به عراق را معوّق کند.


آقای مک‌کین گفته باید دوباره درباره قرارداد فروش هلی‌کوپترهای بوئینگ آپاچی به عراق بحث و تصمیم‌گیری شود.


قابل ذکر است خبرگزاری رویترز به تازگی در ادعایی واهی، از انعقاد قرارداد 195 میلیون دلاری فروش تسلیحات بین ایران و عراق خبر داده بود.


دولت آمریکا می‌گوید چنین قراردادی تحریم‌های بین المللی علیه ایران را نقض می‌کند و به همین دلیل در قراردادهای تسلیحاتی با دولت عراق تجدید نظر خواهد کرد.


این ادعای خبرگزاری رویترز و دولتمردان آمریکایی در حالی است که هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه‌ای مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، امضای هر نوع قرارداد نظامی با ایران را تکذیب کرد و گفت: عراق به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و ایران هم شرایط عراق را می‌داند. علاوه بر دولت عراق، مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز این ادعای ذکر شده را کذب خواندند.


قابل ذکر است پیش از این آقای مالکی در سفر اخیر خود به آمریکا، برای مبارزه با شبه‌نظامیان القاعده از دولت آن کشور تقاضای تسلیحات بیشتر کرده بود. وزارت خارجه آمریکا اما در جواب گفته بود که درباره این گزارش تحقیق خواهد کرد.


بنابراین می توان نتیجه گرفت دولت آمریکا در اثنای همین تحقیق و با نگرانی از نفوذ بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه سعی دارد با بهانه هایی ثابت نشده (ادعای رویترز) از طریق قوانین بین المللی، قراردادهای تسلیحاتی را با کشورهای دوست ایران بر هم زند تا که شاید این سلاح ها در آینده توسط ایران علیه تروریسم در منطقه (القاعده و دیگر گروه های حمایت شونده از سوی ایالات متحده) به کار گرفته نشوند./1421/1409/ح

ارسال نظرات