۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۹۹۴۵۵
آیت الله نوری همدانی در جمع فرهنگیان مطرح کرد؛

ضرورت تصحیح کتب و برنامه درسی بر مبنای اصول و فروع اسلام

خبرگزاری رسا ـ‌ حضرت‌ آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که باید تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس اصول و فروع دین باشد، گفت: آموزه‌های اسلامی از جمله توحید، هدف از خلقت انسان، نقش پیامبران الهی در کتاب‌های درسی منعکس شود.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد و جمعی از فرهنگیان سراسر کشور با بیان این که تعلم و تربیت دانش آموزان باید بر مبنای اصول و فروع دین صورت بگیرد، اظهار داشت: توحید، هدف از خلقت انسان، نقش انبیاء در هدایت بشر در کتاب‌های درسی منعکس باشد.

وی افزود: برنامه ‌های تربیتی ما باید به گونه‌ای باشد که دانش آموز ضمن تعلم و تربیت یاد بگیرد که از کجا آمده، آمدنش بهر چیست و به کجا خواهد رفت؛ انسانی که این چنین تربیت شود در آینده برای هر مسؤولیتی که به عهده اش می گذارند مفید و مؤثر خواهد بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تحول در برنامه‌های درسی فعلی را در عرصه تعلیم و تربیت ضروری خواند و ادامه داد: کاری کنید که برنامه‌های شما در این زمینه در کل کشور اجرا شود؛ اندیشه و حرف‌های امام(ره) را باید جزو برنامه درسی قرار داد.

حضرت آیت الله نوری همدانی نقش معلم در تعلیم و تربیت را بی بدیل و بسیار اثرگذار توصیف کرد و گفت: معلم باید فرد شایسته، صالح، ژرف اندیش و دقیق باشد زیرا همه حرکات، سکنات و روح بچه‌ها تحت تأثیر اوست؛ شما مسؤولیت سنگینی دارید و نگاهتان در این عرصه نباید این چنین باشد که کاری انجام دهید و در مقابل حقوقی بگیرید.

وی تأکید کرد: روحیات، افکار و خلق و خوی انسان‌ها متفاوت است بنابراین معلم باید تک تک دانش آموزانش را بشناسد و بر اساس آن به امر تربیت اهتمام داشته باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه«فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» گفت: ظاهر این آیه در مورد خوردن و آشامیدن است اما امام صادق(ع) فرمود این آیه مربوط به جنبه روحی انسان است یعنی انسان باید توجه داشته باشد که علم خود را از چه کسی می آموزد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم نقش فرد متعلم را نیز در بحث تعلیم و تربیت مهم دانست و خاطرنشان کرد: موفقیت در این عرصه منوط است به این که شاگرد تربیت پذیر باشد؛ ابوجهل و ابولهب در عصر پیامبر(ص) بودند اما نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند و مانند سلمان و ابوذر شوند.   

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که علوم طبیعی نیز ریشه اسلامی دارد، گفت: غربی‌ها این علوم را از مسلمانان فرا گرفتند و سکولاریزه کردند و در دوران طاغوت با هیاهوی تبلیغاتی خود به گونه‌ای عمل کردند که روشنفکران ما گمان می کردند اینها علوم جدیدی است که از غرب آمده و باید از آن تبعیت کرد و هرکس این علوم را فرا نگیرد از دیگران عقب می ماند و پیشرفت نمی کند.

وی در تشریح اهداف غرب و دنیای استکبار برای تحمیل و ترویج علوم مبتنی بر تفکرات سکولاری در میان کشورهای اسلامی، ابراز داشت: هدف اصلی آنها تسلط بر این کشوها و غارت کردن منابع آنان بوده و هست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره ضروری و فطری بودن نیاز بشر به تعلیم و تربیت، گفت: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت باید تحت تعلیم و تربیت قرار گیرد به همین دلیل خداوند پیامبران را به سوی بشر فرستاد.

این مرجع تقلید در تفسیر 164 سوره بقره و تبیین اصل توحید به عنوان یکی از مباحث مهم تربیتی، ابراز داشت: این آیه به بحث نظم و تناسب در جهان آفرینش می پردازد علامه طباطبایی این آیه را دلیلی برای آیه قبل دانست که می فرماید«إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ» یعنی این نظمی و وحدتی که در جهان وجود دارد حاکی از وحدانیت خدا است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بیان اهمیت بحث معاد در تعلیم و تربیت به یکی از مناجات‌های امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید «ارْحَمْ فی هذِهِ الدُّنْیا غُرْبَتی وَعِنْدَ الْمَوْتِ کُرْبَتی وَفِی الْقَبْرِ وَحْدَتی وَفِی اللَّحْدِ وَحْشَتی، خداوندا به غربتم در این دنیا و غمزدگی‌ام در هنگان مرگ، ‌تنهایی و وحشت قبرم رحم کن» تأکید امام به این مطلب نشان می دهد که یکی از راه‌های اصلاح بشر توجه و متأمل در معاد است.

در بخش دیگر سخنان خود در نقد عقاید و عملکرد فرقه ضاله صوفیه، گفت: سیر و سلوک را باید از علی ابن ابی طالب(ع) بیاموزیم؛ با سر تکان دادن، رقصیدن و شعر خواندن نمی توان به خدا رسید./928/پ202/ج

ارسال نظرات