۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۹۹۵۷۷

تحریم قطر دستور کار عربستان، بحرین و امارات

خبرگزاری رسا ـ شورای همکاری خلیج فارس از کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و عمان تشکیل شده و در سی سالی که از عمر آن می‌گذرد چنین تنشی را تجربه نکرده است.
کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: در پی افزایش اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس احتمال می‌رود عربستان سعودی، امارات و بحرین مانع پرواز هواپیماهای قطری در حریم هوایی خود شوند. این سه کشور سفیران خود را از دوحه فراخوانده‌اند.


این خبرگزاری به نقل از مقام‌های دولتی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین خود را آماده‌ی اعمال برخی تحریم‌ها علیه قطر کرده‌اند.


همچنین برخی از منابع خبری از احتمال عدم دعوت از قطر برای حضور در نشست‌های کشورهای منطقه خبر داده‌اند. با این همه گفته می‌شود این تنش‌ها تاثیری در برگزاری اجلاس آینده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نخواهد داشت.


محور اصلی اختلاف میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به حمایت قطر از گروه اسلامگرای "اخوان المسلمین" و برخی دیگر از تشکل‌های اسلام‌گرای افراطی در مصر، سوریه و دیگر کشورهای منطقه مربوط می‌شود.


عربستان، امارات و بحرین چهارشنبه گذشته (14 اسفند) در واکنش به ادامه حمایت قطر از اخوان‌المسلمین سفیران خود را از دوحه فراخواندند.


شورای همکاری خلیج فارس از کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و عمان تشکیل شده و در سی سالی که از عمر آن می‌گذرد چنین تنشی را تجربه نکرده است.


اجلاس آینده این شورا 25 و 26 ماه مارس در کویت برگزار می‌شود و ناظران پیش بینی می‌کنند میزبان این نشست به عنوان میانجی نقش موثری در کاهش تنش‌ها بر عهده بگیرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات