۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۰۰۰۷۷
کارشناس حوزوی:

پرداخت خمس سبب بخشش گناهان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس روانشناسی تبلیغ گفت: خمس دادن کلید رزق شما است، با دادن خمس از مال شما کم نخواهد شد، بلکه این خمس، رزق و روزی شما را افزایش می‌دهد، خمس باعث بخشش گناهان می‌شود، مسلمان نیست کسی که با زبانش بگوید به اهل بیت اعتقاد دارد اما در قبلش عکس آن را عمل کند.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سامان هادی پور، کارشناس حوزوی و کارشناس روانشناسی تبلیغ، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: هر خانواده‌ای در زندگی خود مالی را پس انداز می‌کند، در پس انداز باید نکاتی رعایت شود، وقتی از این مال پس انداز شده سال گذشت باید یک پنجم آن را که حق خدا و پیامبر است، از مالش جدا کند.

وی ادامه داد: در دین ما پرداخت خمس واجب است و اگر نپردازیم در دنیا و آخرت برای ما مشکلاتی پیش خواهد آمد، آنچه برای هر انسان مهم است این است که خانواده سالمی تشکیل دهد و فرزندان صالحی داشته باشد، ثمرات خانواده باید ثمرات خوبی باشد، اگر ما خمس مالمان را نپردازیم یعنی مال حلال به فرزندان و خانواده خود نداده‌ایم و با مال حرام هم فرزندان ما فرزندان صالحی نخواهند شد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: فرض کنید ما بهترین ماشین را داشته باشیم، اما به جای بنزین در آن آب بریزیم این ماشین کارایی نخواهد داشت، یعنی بالاترین تکنولوژی بشر هم نیاز به تغذیه مناسب دارد تا بازدهی مناسبی داشته باشد، انسانی هم که خدا آفریده همین گونه است اگر با مال حلال بزرگ شد خروجی خوب و مثبتی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: پدر و مادر شبانه روز تلاش می‌کنند که بچه های خوب و نسل خوبی را تربیت کنند، باید توجه داشته باشیم که مالی را که وارد شکم این بچه‌ها می‌کنیم در بازدهی آن‌ها مهم است، خداوند در قرآن می فرماید «کلوا من الطیبات و عملوا صالحا» مال پاک بخورید و عمل صالح انجام دهید، این نشان می‌دهد که یک ارتباط تنگاتنگی بین این دو وجود دارد.

حجت‌الاسلام هادی پور بیان داشت: اگر کسی بحث خمس را جدی نگرفت عوارض آن به صورت طبیعی و ذاتی برایش پیش می‌آید، در اصول کافی، جلد1، صفحه 548، آمده است یک تاجر فارس که از محبین امام رضا (ع) بوده است نامه‌ای به حضرت می‌نویسد و از ایشان می‌خواهد که او را از دادن خمس معاف نماید، حضرت در جواب او نامه‌ای می‌نویسد که در این نامه نکات زیادی در مورد خمس وجود دارد.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) در این نامه می‌نویسد « خداوند بخشنده و کریم است، خدا برای هر عمل خوبی پاداشی و برای هر معصیتی عقابی قرار داده است، هیچ مالی حلال نمی‌شود مگر از جهتی که خدا آن را حلال نماید، حلیت و حرمت را خدا تشریع و وضع می‌کند، خمسی که شما می‌دهید کمکی برای ما اهل بیت و برای خانواده ما است، اگر می‌توانید خمس بدهید با ندادن آن خود را از دعای ما اهل بیت محروم نکنید.

این کارشناس تربیتی ادامه داد: خمس دادن کلید رزق شما است، با دادن خمس از مال شما کم نخواهد شد، بلکه این خمس، رزق و روزی شما را افزایش می‌دهد، خمس باعث بخشش گناهان می‌شود، مسلمان نیست کسی که با زبانش بگوید به اهل بیت اعتقاد دارد اما در قبلش عکس آن را عمل کند».

وی ابراز داشت: ما در ابتدای سوره حمد می‌خوانیم « الحمد لله رب العالمین» یعنی همه حمدها فقط مخصوص خداوند است، چون در این عالم به این بزرگی هیچ کس هیچ چیز از خودش ندارد، هر چه داریم از خدا داریم، پس این پس انداز و مالی هم که داریم متعلق به خداوند است، درست است که زحمت این مال را ما کشیده‌ایم اما سلامتی و توان جمع آوری آن از طرف خدا بوده است.

حجت‌الاسلام هادی پور در پایان خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید « انفقوا مما رزقناکم» از آنچه که به شما دادم انفاق کنید، یعنی ما نباید بخاطر دادن خمس منتی داشته باشیم یا خمس را مال خود بدانیم، چون خداوند می‌فرماید از مالی که به تو داده‌ام خمس بده، ما هر چه که داریم مال خدا و لطف خدا است و باید از این مال، سهم خدا و امام را بپردازیم. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات