۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۲۰۰۲۱۱
حجت الاسلام والمسلمین غروی:

عدالت مظلوم ترین واژه در جهان است/ ظلم و جنایت دولت آمریکا از حافظه ملت ایران فراموش نخواهد شد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که نباید اجرای احکام اسلامی را نقض حقوق بشر قلمداد کرد، گفت: متاسفانه دولت آمریکا در پوشش عدالت و حقوق بشر بدترین نوع بی عدالتی ها و جنایت ها را مرتکب شده است.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی از اعضای جامعه مدرسین در دیدار هیات دینی از کشور آمریکا( کمیته عدالت و صلح جهانی اسقف های کاتولیک مسیحی ایالات متحده) با ابراز خرسندی از ملاقات با این هیات، تاکید کرد: یکی از دستوراتی که در قرآن بر آن تاکید بسیار شده، موضوع عدالت است و از آیات قرآنی استفاده می شود که این یک دستور جامعی است که برای همه ادیان بوده است.

 

وی بیان کرد: یکی از مظلوم ترین واژه ها در جهان مفهوم عدالت است، چه ظلم هایی که در جهان اتفاق می افتد و متاسفانه تحت پوشش عدالت و حقوق بشر معرفی می شود و ما این را در پنجاه سال اخیر لمس کرده ایم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: دولت آمریکا و دولت هایی که روی کار آمده اند به جای این که واقعیت اسلام و مفاهیم بلند اسلامی و مفاهیم حقوقی غنی اسلامی را درک کنند و برخورد شایسته ای با مساله داشت باشند متاسفانه در پوشش عدالت بی عدالتی ها را لمس کرده ایم.

 

وی خطاب به هیات دینی آمریکا تصریح کرد: انتظار داریم همان گونه که شما این جا تشریف آورده اید و مفهوم واقعی عدالت را به دولت و مردم خود منتقل می کنید، گلایه های ما را هم به دولتمردان خود منتقل کنید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: وظایف روحانیون در تمام ادیان این است که همواره طرفدار حقوق بشر و عدالت باشند.

 

این استاد برجسته حوزه افزود: امروز تحت عنوان حقوق بشر و عدالت دولت آمریکا چه کارها و مصیبت هایی به سر مردم عراق، افغانستان، سوریه و ایران نیاورده و ما را تحت تحریم های ظالمانه قرار داده، هرچند این تحریم ها باعث رشد و بالندگی ما خواهد شد اما نمی توانیم این واقعیات را از نظر دور بداریم.

 

وی بیان کرد: چه درباره اصل انقلاب و چه جریان های مختلفی که پیش آمد و کمک نظامی و تسلیحاتی که از سوی دولت شما در جنگ هشت ساله به صدام شد و ما را تحت تحریم همه جانبه قرار داد برای این که به ما آسیب برساند و این در حافظه تاریخی ملت ما است و مردم آن را از یاد نمی برند.

 

حجت الاسلام والمسلمین غروی بیان داشت: اگر شعارها و تندهایی است به خاطر این است که مردم ما این ظلم ها را از یاد نبرده اند.

 

وی افزود: ما از شما تشکر می کنیم که انگیزه خوبی درباره قصد عدالت و حقوق بشر دارید و این قابل تحسین و تقدیر است؛ البته محدودیت های شما را هم درک می کنیم اما انتظار داریم این توصیه ها و مسائل را به دولت متبوع خود داشته باشید چراکه وظیفه دینی و روحانی ما این مهم را ایجاب می کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که اگر تاریخ اسلام و حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) را ملاحظه کنیم عدالت و بشر دوستی را در تمام کلمات و نوع برخورد آنها لمس خواهیم کرد، یادآورشد: اگر ما بخواهیم به خوبی عدالت را در تاریخ اسلام لمس و مشاهده کنیم مراجعه به منابع دینی ما حکایت از این واقعیت دارد.

 

وی افزود: نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گویای این واقعیت است، این نامه سرشار از عدالت و مفاهیم بلند حقوقی است، برخی از مفاهیم حقوقی اسلام اگر با مبانی انسان شناختی مسائل را ملاحظه کنیم شاید چهره آن متفاوت از آنچه باشد که برای دیگران مطرح است.

 

حجت الاسلام والمسلمین غروی بیان کرد: ما برای کسی که با اراده و اختیار مرتکب قتل عمد شده است، مجازات مرگ را داریم اما خود قرآن تصریح می کند «ولکم فی القصاص حیاه»

 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم عدالت و امنیت اجتماعی تحقق یابد و جامعه آلوده نشود باید این مجازات ها وجود داشته باشد تا نقش بازدارندگی خود را حفظ کند، در غیر این صورت جامعه به فساد و بی بندو باری کشیده خواهد شد.

 

وی گفت: اعتقادم این است که اگر بخواهیم کلی بحث کنیم چندان به نتیجه مطلوب نخواهیم نرسید؛ از این رو باید روی مسائل به صورت جزیی بحث کنیم و اسلام با توجه به مبانی ارزشی که جهانی و مطابق با فطرت است، اگر این مبانی برای همه تبیین شود متوجه خواهیم شد که این مبانی از چه اتقانی برخوردار است و نمی توان هیچ شبهه ای در آن وارد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین غروی با اشاره به مساله حقوق بشر، خاطرنشان کرد: ملت ها با توجه به مبانی ارزشی و انسان شناختی خود دیدگاه های مختلفی در این باره دارند و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد؛ بر همین اساس نباید اجرای احکام اسلام در جوامع مختلف را نقض حقوق بشر به حساب آوریم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات