۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۰۱۳۱۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

هنرمند متعهد غرب‌شناس است اما قبله اش غرب نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به نقش هنر و هنرمندان متعهد در دست یابی به اهداف و آرمان های انقلاب گفت: هنرمند متعهد کسی است که غرب شناس باشد اما قبله اش غرب نباشد.
حجت الاسلام يعقوبي خراسان شمالي ديدار حجت الاسلام والمسلمين يعقوبي با هنرمندان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی عصر چهارشنبه در دیدار با هنرمندان استان که به مناسبت بیستم فروردین ماه، سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی برگزار شده بود؛ بر نقش آفرینی هنرمندان برای تحقق حماسه فرهنگی شعار امسال تأکید کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به لزوم زمینه سازی برای ایجاد تمدن جهانی اسلام، با بیان این که باید پایه های این تمدن به تدریج ایجاد شود، اظهار داشت: برای تحقق تمدن جهانی اسلام همه وظیفه دارند اما در این میان وظیفه اقشاری چون هنرمندان سنگین تر و حساس تر است.
 
امام جمعه بجنورد هنر را قالبی زیبا برای محتوایی زیبا دانست و افزود: دین مبین اسلام از لحاظ محتوایی برای ساختن انسان و جامعه ای انسانی هیچ گونه کم و کاستی ندارد اما در این میان هنر استخراج و ارائه این محتوای زیبا به میزان کافی وجود ندارد.
 
وی اضافه کرد: هنر، به پیام های مختلف ماندگاری می دهد و اگر پیام و سخنی بخواهد مانا و ماندگار باشد؛ لاجرم باید در قالب هنر ارائه شود.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی عنوان کرد: در این میان هنرمند متعهد وظیفه دارد تا با هنر خود حجاب های وارد شده بر فطرت پاک و الهی انسان ها را بزداید و محتوای اسلام و آموزه های دینی را شکوفا کند.
 
هنر را در وارستگی معنا کنیم نه وابستگی
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به این که پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هنر کشور؛ هنری فاسد و منحط بود، اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی درهای جدیدی را به روی هنر باز کرد.
 
امام جمعه بجنورد با بیان این که امام خمینی(ره) در بدو ورود به کشور در سخنرانی بهشت زهرا با اشاره به موضوع هنر و هنرمندان، فرمودند که این انقلاب با هنر و سینما مخالف نیست بلکه با فحشا مخالفت دارد، افزود: توجه بنیان گذار انقلاب اسلامی به مسأله هنر در نخستین سخنرانی خود بعد از ورود به کشور، نشان دهنده اهمیت موضوع هنر برای انقلاب اسلامی است.
 
وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری هم خود هنرمند بوده و در این سال ها نیز همواره بر نقش هنر و هنرمندان در تحقق آرمان های انقلابی و اسلامی تأکید کرده اند.
 
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی رهبر انقلاب در شعار اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی که برای سال جاری انتخاب کردند نیز تأکید داشتند که فرهنگ از اقتصاد مهم تر است و همه باید مراقب رخنه های فرهنگی باشند.
 
وی اضافه کرد: حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری و مراسم سالگرد پیروزی انقلاب محقق شده، حماسه اقتصادی نیز اصول کلی آن در قالب اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری اعلام شده؛ اما برای تحقق حماسه فرهنگی همه علی الخصوص هنرمندان و متولیان فرهنگ می باید به صورت جهادی وارد میدان شوند.
 
رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی گفت: حماسه فرهنگی این است که داشته های خود را قدر بدانیم و هنر را نه در وابستگی بلکه در وارستگی معنا کنیم.
 
 
استحکام اقتصادی بدون اقتدار فرهنگی ممکن نیست
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر استقلال و خودباوری در زمینه هنر و هنرمند بودن، اظهار داشت: هنرمندان بازوان توانای انقلاب اسلامی هستند چرا که هنر می تواند کارهایی انجام دهد که با بیان مستقیم امکان اجرای پایدار آن امور نیست.
 
وی با اشاره به سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم و روز هنر انقلاب اسلامی، شهید مرتضی آوینی را شهید پرافتخار هنرمندان کشور دانست و افزود: شهید آوینی آرمان گرای عینیت گرا بود چرا که در عین آرمان گرایی، معتقد بود که جهانی عینی مستقل از آرمان ها و دانایی انسان وجود دارد که قانون ها و شرایط خاص خود را دارد و باید آن شرایط را شناخت.
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی با تأکید بر الگوپذیری هنرمندان از شهید آوینی عنوان کرد: هنرمند متعهد کسی است که همانند شهید آوینی غرب شناس باشد اما قبله اش غرب نباشد.
 
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی هنرمندان کشور می باید در راستای تقویت انقلاب و آموزه های اسلامی حرکت کنند و در سال جاری با دست یابی به اقتدار فرهنگی، زمینه را برای استحکام اقتصادی فراهم کنند چرا که استحکام اقتصادی بدون اقتدار فرهنگی ممکن نیست.
 
گفتنی است، در این دیدار میثم مرادی بیناباج، رییس حوزه هنری خراسان شمالی گزارشی از فعالیت های این نهاد ارائه کرد و شماری از هنرمندان استان نیز خواسته ها و انتظارات اهالی هنر خراسان شمالی را مطرح کردند./9314/پ201/س
ارسال نظرات