۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۰۲۵۷۶
مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری:

حضرت فاطمه مهم ترین رکن ولایت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با بیان این که اصل و حیات واقعی انسان‌ها بر توحید و رشد و تکامل معنوی است که در تمسک به ولایت محقق می‌شود، گفت: حضرت فاطمه(س) مهم ترین رکن ولایت است که در کلام نورانی امام عسکری(ع) به عنوان حجت خداوند بر ائمه از آن نام برده شده است و این فخری برای امت مسلمان به خصوص جامعه زنان است.
حجت الاسلام رحماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در جشن میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن که در مدرسه علمیه فاطمیه شهرکرد برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: ایشان در روایتی می‌فرمایند «ما حجت‌های خداوند بر مخلوقاتش هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ماست.»
 
وی افزود: در این روایت جایگاه مهم فاطمه زهرا(س) به خوبی روشن می‌شود که در رأس هدایت و رشد امت اسلامی این شخصیت بزرگ قرار دارد، به همین جهت از ایشان در قرآن به عنوان «کوثر» به معنای خیر کثیر نام برده شده است؛ چرا که خیری عظیم‌تر از هدایت امت نداریم.
 
امام جمعه بلداجی با بیان این که اصل و حیات واقعی انسان‌ها بر توحید و رشد و تکامل معنوی است که در تمسک به ولایت محقق می‌شود، گفت: حضرت فاطمه(س) مهم ترین رکن ولایت است که در کلام نورانی امام عسکری(ع) به عنوان حجت خداوند بر ائمه از آن نام برده شده است و این فخری برای امت مسلمان به خصوص جامعه زنان است که میلاد چنین شخصیت ممتازی به عنوان روز زن نامگذاری شده که الگوی بی‌همتایی در تاریخ است و از هر جهت کامل و برای همه زمان‌ها نمونه برتر است.
 
حجت الاسلام رحمانی تصریح کرد: لازم است که تلاش کنیم تا سبک زندگی فاطمی را نخست بفهمیم و سپس آن را گسترش دهیم و این با شیوه‌های امروزی که با تبلیغات زیاد می‌خواهند در اذهان جوامع برجسته کنند، منافات دارد.
 
مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با اشاره به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با جمعی از بانوان گفت: ایشان در سخنان خود به این امر متذکر شدند که جایگاه زن و سبک زندگی زنان باید منبعث از سنت فکری اسلامی باشد، نه کپی‌برداری از شیوه‌های غربی که در درون خود آسیب‌های زیادی ایجاد کرده است.
 
وی به سخنان شهید مطهری در مورد زنان پرداخت و گفت: استاد مطهری با تحقیقات خود مسیر روشنی را مشخص کردند که در جمهوری اسلامی این نگاه تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته است؛ ایشان از یک سو می‌پذیرد که در طول تاریخ به زنان ظلم شده و تفکرات متحجرانه در برخی از مسلمانان که با ارائه چهره منفی در نظام حقوق زن را رد می‌کند و از جانب دیگر موقف متحجرانه اما متجددانه امروز را نوع دیگری از نادیده‌انگاری شخصیت و حقوق زن می‌داند که ظلم جدیدی است.
 
امام جمعه بلداجی با بیان این که به گفته استاد مطهری اسلام موضعی اعتدالی نسبت به جایگاه زن دارد، افزود: زن در نظام اسلامی نه پرده‌نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می‌پذیرد؛ اساس تفکر اسلامی بر این است که جامعه اسلامی نهاد خانواده را رکن مهم نظام اجتماعی می‌داند که شخصیت افراد در آن تکوین پیدا می‌کند.
 
حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر این که خانواده صرفاً محل تولید نسل و استراحت نیست، گفت: خانواده پایگاه اصلی رشد اجتماعی است؛ این جا محل اختلاف مهم تفکر اسلامی با بعضی مکاتب دیگر است.
 
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: خانواده یک امر موقت و گذرا در تکون جامعه نیست، بلکه جامعه‌سازی در نظام اسلامی از خانواده آغاز می‌شود، به همین جهت حریم خانواده و صیانت از آن بسیار پراهمیت است.
 
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که عدالت اجتماعی بدون تجلی حقیقی تولید تصنعی است، نظام اجتماعی سالم و پویا نیز بدون رکن خانواده‌ای مستحکم و پرعاطفه ناممکن و ناپایدار است.
 
این مقام مسؤول با بیان این که بسیاری از نابسامانی‌های جهان امروز، حتی در جامعه ما به دلیل سست شدن جایگاه خانواده و یا عدم توجه لازم به همه قابلیت‌های آن است، گفت: پایه رشد اجتماعی واقعی در خانواده محقق می‌شود.
 
حجت الاسلام رحمانی ادامه داد: زنان به عنوان همسر یا مادر نقش محوری در این رکن مهم دارند؛ یعنی خداوند عواطف بسیار رقیق و لطیف زنان را محور اصلاحات و رشد در خانواده قرار داده است و اگر زن خود اهل فضیلت باشد با این ویژگی بیشترین نقش را در رشد اجتماعی خواهد داشت.
 
امام جمعه بلداجی تصریح کرد: لازم است در نظام‌سازی حکومتی به تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع به نحوی باشد که رکن خانواده آسیب نبیند؛ از این جهت باید بیش از گذشته در تدوین قوانین و مقررات توجه کرد و رسانه‌ها نیز در این جهت تلاش کنند که حضور زنان در فعالیت‌های مختلف باعث عدم توجه و وقت‌گذاری آنان در خانواده نشود چرا که هیچ چیزی جای این خلأ را نمی‌تواند پر کند و نتیجه آن برخی آسیب‌های اجتماعی است.
 
این مقام مسؤول افزود: هر چه قدر نظام‌های حکومتی با تفکر دینی نزدیک باشد، باید به این امر توجه کرد که حکومت‌ها به هیچ وجه کارکرد خانواده را ندارند چرا که مبنای آن ها عواطف نیست؛ اشتباه بزرگ آن است که تربیت افراد و شکل‌یابی هویتی آن ها در اجتماع ایجاد می‌شود، گرچه روابط اجتماعی اسلامی باشد.
 
مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که باید پایه‌های شخصیتی افراد در درون خانواده با مهر و محبت مادران و عواطف و دلبستگی‌های درون منزل شکل گرفته و در جامعه به بهره‌وری برسد، گفت: از این جهت باید به سلامت و استحکام محیط‌های گرم خانواده کرد./9457/پ202/ب
ارسال نظرات