۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۵
کد خبر: ۲۰۳۰۸۷
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(3)؛

آیت الله موسوی جزایری: منزل پیامبر و اهل بیتش محل دیدار فرشتگان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با تبین معنای لغوی ملائکه، خاطرنشان کرد: اکثر علماء معتقدند که ملائکه از الوک مشتق است و الوک به معنی رسالت که خداوند برای تدبیر عالم هستی به آنها منزلت و مرتبه داده است.
آيت الله موسوي جزايري، نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، شب گذشته در سومین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که به زبان عربی در دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز برگزار شد، با تبیین لغوی عبارت شریفه« مُخْتَلَفَ الْمَلَائِکَةِ » گفت: مختلف در عبارت شریفه به معنی مخالفت و اختلاف از جمله مخالفت های سیاسی، فکری و عقیدتی نیست بلکه مختلف به معنی محل تردد بسیار فرشتگان وحی در منزل پیامبر(ص) واهل بیتش است.

 

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به حدیث شریف« إختلاف أمتی رحمة» خاطرنشان کرد: علمای دین معنی اختلاف را درحدیث شریف به زیارت و دیدار بسیار  تفسیر کرده اند.

 

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه معنی لغوی ملائکه، قدرت است، اظهار داشت: ملائکه یعنی قدرت و توانای های که خداوند متعال آنها را آفریده برای تدبیر عالم هستی که آیه شریفه «فَالمُدبّرات أمرا» مصداق آن است.

 

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان در تبیین بخش دیگری از مباحث خود در معنای ملائکه خاطرنشان کرد: اکثر علماء معتقدند که ملائکه از الوک مشتق است و الوک به معنی رسالت که خداوند برای تدبیر عالم هستی به آنها منزلت و مرتبه داده است.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: ملائکه رسل الهی و موجودات نورانی و غیبی هستند که به امر خداوند با داشتن قدرت خارق العاده که انسان با چشم نمی تواند آنها را حس کند به تدبیر چرخه امور عالم هستی می پردازند.

 

وی با اشاره به آیه شریفه«رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ » گفت: بال وسیله ای که به پرندگان قدرت پرواز می دهد در این  عبارت اجنحه به معنی بال برای  ملائکه نیست بلکه طبق تفسیر علامه طباطبایی معنی قدرت است و عبارت های دیگر در آیه شریفه تعداد قدرت را نشان می دهند.

 

آیت الله موسوی جزایری با بیان اینکه  ملائکه از سوی پروردگار عالم  به آنها وظیفه هایی عطاء می شود، اظهار داشت: خداوند عزوجل برحسب مسؤولیت‎های ملائکه به آنها قدرت و توانایی میدهد./ 9456/پ202/ب

ارسال نظرات