۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۰۳۱۵۴

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از تمدید مهلت ارسال مقالات به هشتمین همایش پژوهش­های قرآنی تا دوم اردیبهشت ماه خبر داد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام اکبری آخرین مهلت ارسال مقالات را 2 اردیبهشت­ماه سال جاری اعلام و اظهارکرد: این همایش دارای هفت محور کلی شامل؛ «ماهیت، اهداف، ارکان و آثار تمدن اسلامی»، «قرآن کریم، مبانی و شاخصه‌های تمدن اسلامی»، «اهل‌بیت(ع) و تمدن اسلامی»، «نقش نهضت‌های اسلامی در تحقق تمدن قرآنی»، «تمدن نوین اسلامی چالش‌ها و آسیب‌ها»، «تمدن نوین اسلامی راهکارها»، «تمدن نوین اسلامی و تمدن مهدوی» است.

آخرین مهلت ارسال مقالات به هشتمین همایش پژوهش­های قرآنی اعلام شد

وی با بیان این­که ذیل هرکدام از این محورها، موضوعاتی پیش‌بینی شده که پیش از این اطلاع رسانی شده است، افزود: مقالات باید دارای ساختاری شامل؛ عنوان مقاله، چکیده مقاله، واژگان کلیدی، مقدمه، مطالب اصلی مقاله، نتیجه‌گیری، پی‌نوشت(در صورت وجود یادداشت توضیحی) و فهرست منابع باشد.

حجت الاسلام اکبری همچنین افزود: حجم مقالات نیز نباید از 25 صفحه حروف‌چینی‌شده (7500 کلمه) تجاوز کند، همچنین مقالات نباید در هیچ نشریه و همایشی ارائه شده باشند.

وی از برگزاری جلسات تخصصی در حاشیه این همایش خبر داد و افزود: پیش از برگزاری هشتمین همایش بین المللی پژوهش­های قرآنی، 14 همایش و جلسه تخصصی از سوی دبیرخانه این همایش برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: هشتمین همایش پژوهش­های قرآنی از سوی دفتر مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم با محوریت قرآن کریم و تمدن اسلامی در چهار بخش کتاب، پایان نامه، مقاله نویسی و طرح­های پژوهشی برگزار خواهد شد.

شرفخانی خبر داد: آغاز ثبت نام مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن با هدفگذاری تربیت 317 هزار حافظ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که ثبت نام مرحله سوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف از روز اول فروردین سال 93 آغاز شده است از برنامه‌ریزی برای جذب 317 هزار نفر در این مرحله از طرح خبر داد.

حجت الاسلام احمد شرفخانی گفت: آزمون دور دوم طرح در روز 9 اسفند‌ماه 1392 با حضور 200 هزار داوطلب برگزار شد و نتایج نهایی آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کار تصحیح اوراق و اعلام نتایج در دور اول طرح به صورت متمرکز در تهران انجام شد اما از دور دوم با تشکیل ستاد‌های حفظ در استان‌ها کار تصحیح اوراق و اعلام نتایج در مرکز هر استان انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص جوایز دوره دوم طرح تربیت حافظان قرآن گفت: جوایزی که برای این دور از طرح در نظر گرفته شده شامل 36 کمک هزینه سفر به حج عمره، 45 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و 140 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس است که نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته، البته این جوایزی است که از سوی معاونت فرهنگی سازمان در نظر گرفته شده و ادارات کل اوقاف و سایر مسئولان استان هم جوایزی را به نفرات برتر اهدا می‌کنند.

وی از اهدای جوایز طرح در استان‌ها خبر داد و گفت: سال گذشته قرعه‌کشی جوایز به صورت متمرکز در تهران انجام شد و به همین دلیل برخی استان‌ها از کسب جایزه محروم شدند، به همین دلیل امسال سهمیه هر استان براساس جمعیت و تعداد شرکت‌کنندگان تعیین و در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود تا خود آن­ها با برگزاری مراسم قرعه‌کشی این جوایز را اهدا کنند، همچنین تلاش ما بر این است که مراسم قرعه‌کشی و اهدای جوایز همه استان‌ها تا پیش از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در استان­ها برگزار شود.

شرفخانی با اعلام این­که مرحله دوم طرح تربیت حافظان اسفند 92 به پایان رسیده است، از آغاز نام‌نویسی دور سوم طرح تربیت حافظان قرآن خبر داد و گفت: نام نویسی دور سوم طرح آغاز شده و تمامی ثبت نام­های پس از یک فروردین 93 در سهمیه سال جدید لحاظ خواهند شد.

وی در خصوص سهمیه سال 1393 برای جذب قرآن آموزان گفت: برای سال 1393 نام‌نویسی 317 هزار نفر درنظر گرفته شده که براساس آن سهمیه استان‌ها مشخص و به آن­ها ابلاغ شده است و استان­ها سهمیه هر شهرستان و بقعه را ابلاغ خواهند کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در سال جدید کتاب­های جدیدی در حفظ موضوعی قرآن منتشر خواهد شد و برنامه حفظ ترتیبی عزیزانی که قبلا ثبت نام نموده­اند ادامه خواهد داشت.

وی با گلایه از مسئولان به دلیل عدم حمایت کافی از این طرح گفت: متأسفانه طرح تربیت حافظان قرآن به دلیل کمبود بودجه با مشکل روبرو است و ما برای تأمین دستمزد مربیان با سختی‌هایی روبرو هستیم.

شرفخانی از حضور یک هزار و 400 نفر از مبلغان سازمان اوقاف در آزمون طرح تربیت حافظان قرآن خبر داد و گفت: امسال بیش از 2 هزار نفر از روحانیون مبلغ سازمان اوقاف در رشته حفظ موضوعی طرح شرکت کردند که آزمون آن­ها در تاریخ 16 اسفند‌ماه 1392 در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

گفتنی است، طرح تربیت حافظان قرآن در سال 1391 بمنظور تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم توسط سازمان اوقاف آغاز شد که در دور اول آن 220 هزار و در دور دوم آن 318 هزار نفر نام‌نویسی کردند و از این تعداد در سال اول یکصد هزار نفر و در سال دوم 200 هزار نفر در آزمون شفاهی و کتبی شرکت نموده­اند.

یار احمدی: نشست هم اندیشی مسئولین رسانه­ها پیرامون مسابقات بین المللی قرآن برگزار می­شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری نشست هم اندیشی با مسئولین رسانه­ها و روابط عمومی دستگاه­های اجرایی پیرامون سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در آینده­ای نزدیک خبرداد.

ولی یار احمدی با اشاره به برگزاری نخستین نشست ستاد برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تاریخ 24 فروردین­ماه با حضور روسا و اعضای کمیته­های ستاد برگزاری گفت: در این نشست مقرر گردید، تمامی کمیته­ها شرح وظایف مربوطه خود را بازبینی و در صورت نیاز، موارد پیشنهادی خود را به دبیرخانه ستاد در اسرع وقت اعلام کنند.

وی با اشاره به پیش بینی نشست هم اندیشی با مسئولان رسانه­ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات و همچنین روابط عمومی­های دستگاه­های اجرایی افزود: پوشش رسانه­ای و خبری مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید تعامل لازم با مسئولان رسانه­ها و خبرگزاری­ها، در جهت پیشبرد و سهولت روند اطلاع رسانی، صورت گیرد.

یاراحمدی با اشاره به این­که تعامل با سایر دستگاه­های اجرایی مرتبط بسیار مهم و تاثیرگذار است، تصریح کرد: در این نشست مقرر شد، کمیته روابط عمومی، نشستی با حضور مسئولین اتحادیه رادیو و تلویزیون­های جهان اسلام پیرامون همکاری و مشارکت آنان در پوشش رسانه­ای مسابقات برگزار کند.

یک­هزار متر زمین به ارزش 700 میلیون ریال در ساری وقف عزاداری سیدالشهدا(ع) شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساری گفت: یک­هزار متر مربع زمین به ارزش 700 میلیون ریال در بخش چهاردانگه ساری وقف عزاداری سیدالشهدا(ع) شد.

حجت الاسلام مسعود قربانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساری از ثبت یک وقف جدید در شهرستان ساری خبر داد و بیان کرد: ابراهیم خورشار، واقف خیر اندیش با حضور در اداره اوقاف ساری، 1000 متر از زمین خود را وقف کرد.

وی با بیان این­که ارزش تقریبی این زمین 700 میلیون ریال است، افزود: این موقوفه در روستای ایول بخش چهاردانگه ساری به ثبت رسیده است.

 وی به نیت این موقوفه اشاره کرد و اظهار داشت: این زمین با نیت عزاداری سیدالشهدا(ع) وقف شده است.

 گفتنی است، این موقوفه سیزدهمین وقف جدید استان مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون و دومین وقف جدید شهرستان ساری است.

زمینی 2 هکتاری در ملکان وقف کمک به دانش آموزان بی­بضاعت شد

زمینی 2 هکتاری در شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی وقف کمک به دانش آموزان بی بضاعت شد.

علی اکبر سلیمانی، واقف خیر اندیش، یک قطعه زمین به مساحت 2 هکتار از اراضی روستای گدکلو به ارزش ده میلیارد ریال را با نیت ساخت مدرسه، احسان و خیرات و کمک به دانش آموزان بی­بضاعت وقف کرد.

دو هزار متر زمین به ارزش300 میلیون ریال در سوادکوه وقف عزاداری امام حسین(ع) شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی گفت: 2هزار متر زمین به ارزش300 میلیون ریال در سوادکوه وقف عزاداری امام حسین(ع) شد.

حجت الاسلام نقی پورنوروز، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی از ثبت یک وقف جدید خبر داد و بیان کرد: حیدر رضانژاد نودهکی، واقف خیر اندیش زمین خود را با حضور در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی با نیت عزاداری امام حسین(ع) وقف کرد.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی مساحت این موقوفه را 2 هزار متر اعلام کرد و گفت: این زمین به ارزش 300 میلیون ریال وقف شده است.

 گفتنی است، این موقوفه چهاردهمین وقف جدید استان مازندران در سال 93 است./966/د101/ن

ارسال نظرات