۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۰۵۸۸۸
امام جمعه بجنورد:

نماز و زکات دو بال پرواز در ساحت الهی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به این که دو واژه نماز و زکات 26 بار در قرآن کریم در کنار یکدیگر آمده اند، اظهار داشت: نماز و زکات دو بال برای پرواز در ساحت الهی محسوب می شوند.
همايش زكات خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد روز چهارشنبه در همایش زکات استان خراسان شمالی که در محل مسجد امام رضا(ع) بجنورد برگزار شد، به اهمیت پرداخت زکات در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام با هدف برقراری عدالت اجتماعی، رفع نیاز افراد مستضعف و برخی دیگر از مصارف ضروری جامعه فریضه زکات را واجب کرده است.

 

به گفته وی در فرهنگ اسلامی و قرآنی رزق شامل موارد مادی و معنوی می شود و به همین دلیل است که ایمان افراد علاوه بر زمینه های معنوی در بخش های مادی نیز به بوته آزمایش گذاشته می شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی اضافه کرد: بر اساس آموزه های دینی ایمان از علم بالاتر است یعنی هر گاه به مسأله ای ایمان داشته باشیم؛ علم نیز در پی آن می آید چرا که علم ایجاد انگیزه نمی کند اما ایمان انگیزه مسائل دیگر را نیز به وجود می آورد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی عنوان کرد: اولین نشانه انسان های باتقوا این است که آنها نیروی غیب را در عالم باور کرده اند و هر چه که اعتقاد به غیب بیشتر شود در رفتار انسان ایمان بیشتر نمود می یابد.

 

وی دومین نشانه انسان های مؤمن را برپایی نماز دانست و گفت: نماز، نماد و پرچم دین داری است حال آن که در قرآن و آموزه های اسلامی؛ نماز در غالب موارد همراه با زکات آمده است.

 

رییس شورای زکات استان خراسان شمالی با بیان این که زکات زمینه سعادت دنیوی و اخروی انسان ها را فراهم می کند، اضافه کرد: نماز و زکات 26 بار در قرآن کریم در کنار یکدیگر آمده اند و این موضوع نشان می دهد که نماز و زکات دو بال برای پرواز در ساحت الهی محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر این که پرداخت زکات همانند برپایی نماز واجب است، تصریح کرد: دین مبین اسلام فقرزدایی را رأس اصلی مصارف زکات قرار داده و نماز را نیز ستون دین عنوان کرده است.

 

به گفته وی اگر دین خود را با زکات و نماز شکل دهیم قدرت ما برای تقرب الی الله بیشتر می شود چرا که با پرداخت زکات وسیله ای برای قرب الهی می یابیم و اقامه نماز نیز مصداق روشن قرب باری تعالی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که هر نعمتی که خداوند به انسان داده برای خود زکاتی دارد، تصریح کرد: انسان باید زکات تمام نعمت هایی که خداوند به او داده؛ اعم از ثروت، علم، مقام، آبروی اجتماعی، قدرت و ... را بپردازد چرا که برای تمامی نعمت های خداوند، زکات وجود دارد و پرداخت آن واجب است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: اهل زکات چیزی را از دست نمی دهند بلکه با دادن زکات با قصد تقرب، علاوه بر این که رضایت باری تعالی را کسب می کنند گام مهمی هم در راستای رفع مشکلات اقتصادی و نیازمندی مستضعفان و نیز تحقق عدالت اجتماعی بر می دارند.

 

امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات خراسان شمالی و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان نیز در این همایش با اشاره به این که پارسال در مجموع پنج میلیارد و 600 میلیون تومان در استان زکات پرداخت شد، اظهار کرد: بر اساس قانون تمامی وجوهات عایدی از محل زکات به همراه همان میزان اعتبار که از سوی دولت پرداخت می شود، در روستاها و مناطق محل پرداخت زکات هزینه خواهد شد.

 

به گفته وی پارسال از محل پرداختی زکات در خراسان شمالی 272 پروژه عمرانی و خدماتی در روستاهای محل پرداخت زکات اجرا شد.

 

حسین پور اضافه کرد: پرداخت این میزان زکات در استان خراسان شمالی در حالی صورت می گیرد که میزان واقعی زکات در این استان حدود 30 میلیارد تومان است.

 

وی پیش بینی کرد که در سال جاری با توجه به برنامه ریزی های عاملان زکات در روستاها بیش از هفت میلیارد تومان زکات در استان خراسان شمالی پرداخت شود./9314/پ202/ب

ارسال نظرات