۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۰۶۸۱۴

قرارداد گازی چین و روسیه، غرب را به چالش کشاند

خبرگزاری رسا ـ خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا به پوتین نامه نوشته و از او خواسته که حداقل تا زمانی که مذاکرات سه‌ جانبه میان اتحادیه اروپا، اوکراین و روسیه ادامه دارد، شیر گاز را نبندد.
گاز روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادیو فرانسه در خبری، گفت: امروز، چهارشنبه، در شهر شانگ های، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و همتای چینی‌اش، شی جین پینگ، قراردادی را امضا کردند که در آن، روسیه تعهد می‌کند که از سال ٢٠١٨ به بعد و حداقل برای یک دوره سی ساله، به چینی‌ها گاز بفروشد.

 

این گزارش می افزاید، معامله برای این مدت سی ساله، حدود 400 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

این قرارداد چند ساعت بعد از آن امضا شد که مقامات اروپایی از ولادیمیر پوتین خواستند تعهدات خود را برای تحویل گاز به اروپا محترم بشمارد.

 

مسکو تهدید کرده که اگر تا دو هفته دیگر دیر کرد پرداختی‌های اوکراین جبران نشود، شیر گاز را خواهد بست.

 

لوله‌های گاز روسی نخست به اوکراین و سپس به کشورهای اروپای غربی می‌رود.

 

اتحادیه اروپا حدود یک‌ چهارم گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند که نصف این مقدار، باید از خاک اوکراین بگذرد.

 

این که خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا به پوتین نامه نوشته و از او خواسته که حداقل تا زمانی که مذاکرات سه‌ جانبه میان اتحادیه اروپا، اوکراین و روسیه ادامه دارد، شیر گاز را نبندد.

 

امضای قرارداد با چین را باید موفقیت دیگری برای ولادیمیر پوتین دانست، بعد از نزدیک به ده سال گفت وگو و رایزنی و تردید، این قرارداد درست زمانی به امضا رسید که روسیه در جنگ قدرت با اروپایی‌ها و آمریکا است و اوکراین نیز در این میان به گروگان تبدیل شده است.

 

در واقع پوتین قصد دارد به غربی‌ها نشان دهد که برای فروش گاز نیازی به آن ها ندارد و قادر است مشتریان دیگری پیدا کند./993/1409/ح

 

ارسال نظرات