طرحهای عملیاتی موافقان و مخالفان مذاکرات هستهای ارائه شود


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه در هماندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی در قم با ارائه تعریف واژه اعتدال با استناد به آیات و روایات متعدد، عقلانیت را هم مبنای اعتدال و در نتیجه آن دانست و ریشه واژه اعتدال را نیز از کلمه عدل به معنی توازن و قرار گرفتن هر چیز در جای خود ارزیابی کرد.
وی نقطه مقابل اعتدال را افراط و تفریط و تندروی و کندروی در فکر و عمل و مظهر جهالت و عدم عقلانیت خواند و مبنای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را با استناد به اصول قانون اساسی، سند چشمانداز و برنامه پنج ساله و رهنمودهای حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب تبیین کرد.
معاون وزیر خارجه گفت: مبنای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر جهانگرایی اسلامی، سلطه ستیزی، حق طلبی، عدالتخواهی، عزت طلبی، صلح خواهی، استقلال طلبی و اقتدار افزایی نظام استوار است که این اصول آرمانی هیچ تنافری با واقعگرایی، مصلحتگرایی، امنیت طلبی، عقلگرایی و تعامل مثبت و سازنده با جهان ندارد.
وی هنر تفکر اعتدالی را جمع بین آن آرمان گرایی و این واقعگرایی دانست و با استناد به کاربرد دو عبارت «استصلاح الاعداء و استصلاح الاضداد» در بیان امام علی (ع) گفت: راهبردهای تقلیل خصومت ورزی دشمن و کم کردن هزینه دشمنیها و ایجاد موازنه بین منافع ملی و مصالح اسلامی بین اهداف و ابزار سیاست خارجی، بین اعمال قدرت و کاربرد دیپلماسی بین حق و تکلیف در سیاست خارجی جزو اهداف و شاخصههای اصلی دستگاه دیپلماسی کشور در دولت تدبیر و امید است.
قشقاوی گفت: این شاخصها در برنامه اعلامی وزیر امور خارجه در نطق رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی و مقاله بسیار مهم اخیر وی در مجله فارن پالسی، تجلی پیدا کرد که روح این مقاله تبیین مؤلفههای عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی و شامل نکاتی است که در سخنرانیهای متعدد رییس جمهور در عرصههای خارجی و داخلی بیان شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا شاهد تغییرات گفتمانی در دولتهای مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی بودهایم، اظهار داشت: تغییرات گفتمانی هرگز به معنی عدول از اصول و مبانی شناخته شده در قانون اساسی و کلام حضرت امام و رهبر معظم انقلاب نیست چراکه همه رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس در این زمینه سوگند یاد کردهاند.
معاون وزیر خارجه افزود: قرائتهای متعدد در حوزههای ساختاری و اساسی هرگز نباید در بین حکومتگران جاری شود، بلکه قرائتهای مختلف بین علما، روشنفکران و اندیشهورزان باید تجلی یابد که حکومتگری عرصه تصمیم عملی و روشنفکری عرصه تردید ذهنی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر حکومتگران قرائت مختلف درحوزههای کلان و ساختاری داشته باشند، در حقیقت پس از اجرای مراسم تحلیف، نقض سوگند میکنند، به همین دلیل در همه نظامهای معتبر جهان، تغییر دولتها هرگز به معنی تغییر حکومتها و یا تغییر در سیاستهای اساسی کشور نیست.
قشقاوی همچنین درباره مذاکرات اخیر هستهای ایران و 1+5 گفت: براساس احساس ضرورت و واقعبینی موجود، طرفین اصل مذاکره و تداوم آن را هرچند نفس گیر و بسیار سخت پذیرفتهاند، ضمن اینکه جامعه ما تک صدایی نیست و پذیرش انتقادات لازمه جامعه چند صدایی است.
وی تصریح کرد: مصالح ملی ایجاب میکند که در یک فضای اجماع ملی همه جریانات مدعی اعم از موافق و مخالف مذاکرات، طرحهای عملیاتی خود را برای پیشبرد کار ارائه کنند به گونهای که حاصل اینگونه پیشنهادات واقعبینانه و مسؤولانه دو ارمغان عدم نقض خطوط قرمز تبیین شده هستهای و گشایش بیشتر در تعامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو طرف مذاکره ایجاد شود.
معاون وزیر خارجه در پاسخ به اینکه چگونه میشود در برخورد با دشمن به اعتدال و یا توافق برد ـ برد رسید، گفت: ما هیچ اصراری بر کاربرد واژههای خاص نداریم، ماهیت و اهداف طرفین به جای خود و مذاکرات هم به جای خود، اینکه نتیجه این دیپلماسی موفق را در اینگونه مذاکرات برد ـ برد یا هر چیز دیگر بنامید، برعهده کارشناسان است.
وی سیاست هستهای کشور را متوازن با رویکرد آرمانگرایی واقعبینانه خواند و گفت: جمهوری اسلامی در مسأله سوریه طرح عاقلانه خود را اعلام کرد، برای شرکت در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هستهای اعلام آمادگی کرد و در مسأله اخیر هستهای نیز مذاکرات را ادامه خواهد داد، هرچند نفسگیر و سخت باشد./920/پ202/ج