۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۱۰۶۹۷
مدیر سازمان تبلیغات اسلامی زنجان:

مبلغان از گفتار محکم و آسان فهم برای مردم استفاده کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی زنجان تکلّم با زبانی نرم را یکی از ابزارهای تبلیغ دین دانست و گفت: سخن گفتن با زبان نرم و روی خوش یکی از مسایلی است که قرآن کریم نیز در عرصه تبلیغ دین به آن تأکید دارد.
حجت الاسلام خدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام اذن الله خدایی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی زنجان، صبح امروز در همایش بزرگ بانوان مبلغه حوزه های علمیه زنجان که در محل سازمان تبلیغات اسلامی زنجان برگزار شد، گفتار نرم و روی خوش را یکی از عوامل جذب مخاطب در تبلیغ دین دانست و گفت: گفتار نرم و روی خوش از مسایلی است که قرآن کریم نیز روی آن تأکید دارد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در تبلیغ، مخاطب باید احساس کند که ما خیر و صلاح او را می خواهیم و به نفع او صحبت می کنیم ولی اگر گفتار طوری باشد که احساس کند منافع ما در میان است به هیچ وجه سخنان ما را قبول نخواهد کرد و در مقابل آن جبهه گیری نیز می کند.

 

حجت الاسلام خدایی در ادامه به دیگر مؤلفه های یک تبلیغ خوب اشاره کرد و اظهار داشت: از دیگر مؤلفه های یک تبلیغ خوب و کارآمد گفتار محکم و آسان فهم برای مخاطب است یعنی اگر سخنان ما سست و بی پایه و اساس باشد مانند تعریف کردن خواب فلان شخصیت به عنوان دلیل و مدرک، کم کم مخاطبین خود را از دست خواهیم داد بلکه دلیل و مدرک باید محکم و متقن باشد.

 

وی در ادامه با بیان این که یک سخن خوب و سازنده باید عاری از الفاظ و کلمات بی فایده باشد تصریح کرد: در یک سخنرانی خوب نباید از الفاظ و کلمات بی فایده و بیهوده استفاده کرد و همین طور نباید به عقاید مخاطبین بی احترامی کرد؛ بدین صورت که انتقاداتی را به شخصیتی که مورد قبول مخاطبین در جلسه است مطرح کنیم که در این صورت جلسه به تشنّج کشیده خواهد و باید از آن اعراض کرد.

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی زنجان در ادامه اشاره به سرگذشت شوم مجرمین و گناهکاران را تأثیر گذار خواند و تأکید کرد: در تبلیغ باید به عواقب شوم ظالمان و گناهکاران گذشته اشاره کرد یعنی باید به مخاطب گفته شود که در تاریخ، عاقبت کسانی که به حقوق مردم تجاوز کردند چه شد مانند دختر شاه فراری ایران که با وجود آن همه ثروت و دارایی و قدرت خودکشی کرد.

 

حجت الاسلام خدایی در پایان استفاده از مثال و مقایسه را در سخنرانی ها ضروری دانست و گفت: در تبلیغ خوب و سازنده باید از مثال و مقایسه استفاده شود تا مخاطب نیز در ذهن خود مطالب را خوب بتواند درک کند که این یک روش قرآنی است و در قرآن کریم نیز بارها از این مباحث استفاده شده است مانند مقایسه تاریکی و روشنایی و انسان نابینا با انسان بینا.

 

گفتنی است؛ بعد از پایان مراسم آغازین همایش، بانوان مبلغه با برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی احکام مستحدثه و طریقه بیان آن به کار خود ادامه دادند. /949/پ202/ب4

ارسال نظرات