۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۱۱۴۸۴
حجت‌الاسلام فرحزاد مطرح کرد؛

اهدای دو شادی الهی به روزه داران

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که در روایتی آمده «خدا به روزه‌دار دو شادی می‌دهد که یکی از آن‌ها زمان افطار بوده و دیگری مربوط به زمان ملاقات با خداوند متعال است»، خاطرنشان کرد: البته کسانی که عمدا روزه خواری می‌کنند در هنگام افطار گرفتار حالت نفرت و نکبت می‌شوند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم همزمان با سومین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به روایات ثواب روزه داری در فصل تابستان را مورد بررسی قرار داد.

 

وی گفت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده «اگر فردی در تابستان برای رضای خداوند متعال روزه گرفته و تشنگی بر او غلبه کند، خدا هزار فرشته را مأمور نوازش چهره او می‌کند و هنگام افطار به او خطاب می‌کند که بو و جان تو طیب و پاکیزه است، ملائکه شاهد باشید من روزه‌دار تشنه‌ام را بخشیدم».

 

وعده خدا برای اجابت یک دعای روزه‌دار در هنگام افطار

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که در روایت دیگری آمده «خدا به روزه‌دار دو شادی می‌دهد که یکی از آن‌ها زمان افطار بوده و دیگری مربوط به زمان ملاقات با خداوند متعال است»، خاطرنشان کرد: البته کسانی که عمدا روزه خواری می‌کنند در هنگام افطار گرفتار حالت نفرت و نکبت می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: حتی در روایت آمده که خداوند متعال برای روزه‌دار در هنگام افطار یک دعای مستجاب قرار داده است، از این‌رو بهتر است افراد هنگام افطار تنها به فکر خوردن و آشامیدن نبوده و برای فرج و سلامتی امام زمان(عج) و رفع گرفتارهای مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی همانند عراق و سوریه دعا کنند.

 

چگونگی رسیدن به بهشت و جهنم نقدی

 

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به روایتی از نبی‌اکرم(ص)، اظهار داشت: در روایت آمده «در ماه رمضان خداوند متعال در‌های بهشت را باز کرده و درهای جهنم را می‌بندد و افراد از خدا بخواهند که همیشه در‌های بهشت برای آن‌ها باز بوده و درهای جهنم بسته باشد».

 

وی تأکید کرد: منظور از در‌های بهشت کارهای خوب و خیر همانند صدقه، انفاق، ایمان، نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر است؛ همچنین خوش اخلاقی، مهربانی، تعامل و همکاری میان زن و شوهر، والدین و فرزندان بهشت نقد برای افراد محسوب می‌شود.

 

خطیب توانای کشور بد اخلاقی، اذیت و آزار، درگیری، دعوا، قهر و فحاشی با دیگران به ویژه اعضای خانواده، دروغگویی، تهمت زدن را جهنم نقد برای افراد برشمرد و خاطرنشان کرد: در روایت آمده بیشتر افراد به سبب زبان به جهنم می‌روند.

 

وی ادامه داد: حتی گاهی یک حرف سبب کشته شدن یک نفر در آن سوی جهان می‌شود، برای نمونه برخی به همسر پیامبر(ص) نسبت ناروا می‌دهند که دشمنان فیلم آن را در میان افراد تندروی اهل سنت پخش کرده و این خود سبب تهییج آن‌ها برای کشتن شیعیان می‌شود، در حالی اهل‌بیت(ع) ما را به تقیه امر کردند.

 

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به این‌که رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «حافظ زبان همانند عمل کننده به تمام قرآن است»، بیان داشت: عمل کردن به قرآن فرد را عاقبت به خیر می‌کند، چرا که قرآن کتاب زندگی، شفاعت و رحمت برای متقین است.

 

تلاوت قرآن بدون رعایت حقوق دیگران سودی ندارد

 

وی افزود: البته باید توجه داشت افرادی که تنها قرآن را تلاوت کرده و بر عکس آن عمل می‌کنند به وسیله همین قرآن به جهنم رفته و آتش عذابشان بیشتر می‌شود، اگر فردی قرآن می‌خواند ولی به خانواده‌، همسایه، مستأجر و دیگران اذیت و آزار می‌رساند باید بداند که این کتاب او را لعنت کرده و از خدا دور می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر فردی قرآن بخواند ولی فحاشی، غیبت، بد اخلاقی، دروغگویی نیز داشته باشد، تلاوت این کتاب الهی برای او سودی نخواهد داشت، چرا که همراه تلاوت قرآن عمل کردن به آن مهم است.

 

حجت‌الاسلام فرحزاد خواستار توجه مردم به عواقب و نتایج گناهان شد و اظهار داشت: باطن گناه آتش است، قبر، قیامت، حساب، کتاب، نکیر، منکر، فشار قبر و وعده‌های الهی را باور کنیم، متأسفانه برخی به گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار قبر و قیامتی نیست.

 

وی ادامه داد: در آیه قرآن تأکید شده است که غیبت همانند خوردن گوشت برادر دینی است؛ اگر ظلم ما به دیگران نرسد سعادتمند می‌شویم، چرا برخی حتی در هیأت شرکت کرده و اهل زیارت هستند ولی به خانواده و والدین توجه نداشته و به همسر و همسایگان آزار می‌رسانند.

 

روزه سپر میان انسان و آتش است

 

خطیب توانای کشور با اشاره به اهمیت عمل به آیات قرآن کریم یادآور شد: نقل شده فردی از دنیا می‌رود، برای او فردی را اجیر می‌کنند تا سه شب قرآن بخواند، وقتی قاری یک شب بر سر قبر میت قرآن تلاوت می‌کند، شب‌های دیگر از خواندن قرآن امتناع می‌کند.

 

وی تصریح کرد: وقتی جریان را از قاری می‌پرسند، می‌گوید «شب نخست وقتی قرآن می‌خواندم کمی خوابیدم، در خواب میت را در گودالی از آتش دیدم، به طرف من آمد و گفت چرا برای من قرآن می‌خوانی، نمی‌خواهم بخوانی، چرا که هر آیه از قرآن که می‌خوانی و به آن عمل نکرده‌ام بیشتر عذابم می‌کنند». 

 

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنانش ماه رمضان را ماه برکت و مهمانی خداوند متعال برای بندگان خواند و خاطرنشان کرد: روح و جان فرد با روزه متعالی می‌شود، روزه سپر میان انسان و آتش است./993/پ201/س

ارسال نظرات