۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۱۳۰۷۱
آیت الله شفیعی:

صلح امام حسن سبب ماندگاری تشیع شد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شفیعی با بیان این که صلح امام حسن(ع) زمینه ساز قیام حسینی بود، اظهار داشت: اگر صلح امام حسن(ع) نبود، جهاد کربلا نیز پیش نمی آمد.
آيت الله شفيعي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات مباحث ماه مبارک رمضان، با اشاره به سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: این امام همام نامش حسن و اخلاق و رفتارش نیر همچون نامش نیکو بود.

آیت الله شفیعی با اشاره به ماجرای نامگذاری امام حسن(ع) اظهار داشت: پیامبر پس از آگاه شدن از به دنیا آمدن امام حسن(ع) به خانه امام علی(ع) رفت و آنگاه رو به على (ع) کرده و فرمود: آیا او را نامگذارى کرده‏اى؟ حضرت علی (ع) عرض کرد که «من در نامگذارى فرزندان خود به شما پیشى نمى‏گیرم، رسول خدا (ص) نیز فرمود که من هم در نامگذارى وى بر خدا سبقت نمى‏جویم».

وی در ادامه تصریح کرد: در این وقت‏خداى تبارک و تعالى به جبرییل وحى فرمود که براى محمد پسرى متولد شده، به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریک و تهنیت گفته و به وى بگو که «براستى که على نزد تو به منزله هارون است از موسى، پس او را به نام پسر هارون قرار ده. جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوى خداى تعالى به وى تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خداى تبارک و تعالى تو را مامور کرده که او را به نام پسر هارون نام بگذارى. رسول خدا(ص) پرسید: نام پسر هارون چیست؟ عرض کرد: «شبر». فرمود: زبان من عربى است؟ جبرئیل عرض کرد: نامش را «حسن‏» بگذار، و رسول خدا (ص)او را حسن نامید».

آیت الله شفیعی با بیان این که امام حسن مجتبی(ع) در نزد اهل سنت نیز محبوب است، گفت: اهل سنت در برخی روزها در نمازهای خود دعایی را به نقل از امام حسن(ع) قرائت می کنند و این دعا مربوط به زمانی است که حضرت به سن بلوغ نرسیده بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صفت کریم اهل بودن امام حسن مجتبی خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی هر روز درب خانه اش باز و سفره اش پهن بود و هر چه در خانه داشت بر سر سفره می گذاشت؛ از این روز به کریم اهل بیت معروف شد.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با اشاره به دوران دشوار سیاسی در زمان حیات امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: صلح امام حسن مجتبی یک تاکتیک سیاسی بود که سبب ماندگاری شیعه شد.

آیت الله شفیعی با بیان این که درایت امام حسن مجتبی توطئه های معاویه را خنثی کرد، ابراز داشت: امام حسن(ع) در آن دوران چاره ای جز صلح نداشت؛ چرا که در صورت جنگ شیعه ای در زمین باقی نمی ماند.

وی با بیان این که صلح امام حسن زمینه ساز قیام حسینی بود، اظهار داشت: اگر صلح امام حسن(ع) نبود، جهاد کربلا نیز پیش نمی آمد.

آیت الله شفیعی با اشاره به سخنان گهربار امام حسن(ع) پیرامون مسایل گوناگون از جمله حکمت و علم تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) بزرگترین مانع در مسیر معاویه برای رسیدن به خواسته های شوم خود بود./9464/203/ب2

ارسال نظرات