۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۹
کد خبر: ۲۱۳۸۰۲
معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه گیلان:

بهره گیری معنوی از شب های قدر نیازمند درک و بصیرت قلبی است

خبرگزاری رسا ـ معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه گیلان، بهره گیری از معنوی مناسب از شب های لیالی قدر را در گرو درک و بصیرت قلبی نسبت به این شب ها دانست.
معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه علميه گيلان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام حسین حق پسند، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه گیلان یک شنبه شب در مراسم شب های لیالی قدر در رشت گفت: شب قدر طبق فرمایش خداوند متعال شب نزول قرآن کریم است  و شبی بزرگ که قدر و اندازه هر مخلوقی در آن شب تعیین می شود و به نوعی لحظه تحویل سال معنوی جدید مخلوقات عالم است.

 

وی افزود: پیامبر اعظم(ص) در منزلت این شب می فرمایند؛ هرکس شب قدر را احیاء بدارد تا سال آینده عذاب از او برداشته  می شود و گناهان گذشته  و آینده او آمرزیده می شوند البته درک شب قدر و استفاده از فضایل آن بستگی به خود انسان دارد.

 

حجت الاسلام حق پسند گفت: شخصی از پیامبر(ص) پرسید اگر شب قدر را درک کردم از خداوند متعال باید چه چیزی بخواهم فرمودند بهترین و بزرگترین چیزی که باید بخواهی عافیت است.

 

وی ادامه داد: البته باید این درک و بصیرت هم باشد که امام صادق(ع) می فرماید شب قدر شب فاطمه(س) و  قدر خداوند است و هرکسی در این لیالی عظیم قدر  مقام و شأن حضرت فاطمه(س) را درک کند شب قدر را درک می کند.

 

معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه گیلان ادامه داد: این تصور نشود که شب قدر تنها در شب ضربت خوردن امیر المؤمنان(ع) و یا شب شهادت  آن بزرگوار است، چون شب قدر از اول خلقت بوده است روایت است.

 

وی خاطرنشان کرد: از روایاتی که از ائمه در خصوص شب قدر بیان شده می توان دریافت شب های قدراز اول روز خلقت بشر وجود داشته است و زمان بخشش گناهان و درخواست بهترین سرنوشت از خداوند متعال است.

 

حجت الاسلام حق پسند افزود: انسان ها در آمرزش گناهان خود دخیل هستند و می توانند منجر به عفو گناهان خود در این دنیا شوند و این امر تنها در شب قدر محقق می شود و باید به  خداوند عزوجل اعتماد داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در روایات است اگر مؤمنی گناهانش در شب قدر و روز عرفه بخشیده نشد باید تا سال بعد برای بخشش گناهان خود و عافیت طلبی صبرکند و معلوم نیست مرگ اورا در برمی گیرد یا نه.

 

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه گیلان افزود: همانطور که در سال شمسی و قمری زمان تحویل سال جدید داریم شب قدر  لحظه ای معنوی و زمان تحویل سال جدید مؤمنان است که مؤمنان با شب زنده داری و احیاء در لیالی قدر از خداوند متعال بخشش گناهان و تعیین سالی نو و پربرکت را برای خود طلب می کنند.

 

وی تصریح کرد: هر کشوری برای خود بودجه سالانه دارد و باید بدانیم که بودجه سالانه  انسان ها در شب قدر که شب اندازه گیری و قدر است تعیین می شود و در این شب ها فرشتگان به اذن خداوند به  زمین می آیند  و در شب نوزدهم سرنوشت  انسان ها و سایر مخلوقات را نسبت به اعمال آنان تعیین می کنند و در شب بیست و یکم آن را تثبیت می کنند و در شب بیست سوم به امضای مولای زمان حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا می رسانند.

 

وی افزود: از حضرت فاطمه الزهرا(س) روایت است که به فرزندان خود فرمود لیالی قدر بسیار اهمیت دارندو در آن می توانید بهترین های در سال برای خود رقم بزنید  وفرمود  در روز استراحت کنید تا بتوانید در آن لیلالی به شب زنده داری و احیا بگذرانید./1318/پ202/ب1

ارسال نظرات