۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۱۵۳۹۹
پژوهشگر حوزه علمیه:

ناهماهنگی مراکز پژوهشی به نشر دینی آسیب می‌رساند

خیرگزاری رسا ـ حجت الاسلام طباطبایی نژاد با بیان همکاری میان پژوهشگاه‌های مختلف سبب می‌شود که کارهای انجام گرفته به صورت کامل تر ارائه شود، ابراز داشت: اگر پژوهشگران، تحقیقات خود را به یکدیگر عرضه کنند پژوهش هایی به مراتب کامل تر در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
نويسندگي

حجت الاسلام سید روح الله سیدطباطبایی پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به وضعیت پژوهش‌های دینی گفت: اگر نگاهی کلی به بحث پژوهش صورت گیرد رشد قابل توجهی در این زمینه دیده می شود؛ اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد ناهماهنگی پژوهشی است که آن هم ناشی از عدم ارتباط پژوهشگاه‌ها با یکدیگر است.

 

وی با بیان این که همکاری میان پژوهشگاه‌های مختلف سبب می‌شود که کارهای انجام گرفته به صورت کامل تر ارائه شود، ابراز داشت: اگر پژوهشگران، تحقیقات خود را به یکدیگر عرضه کنند پژوهش هایی به مراتب کامل تر در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

پژوهشگر حوزه علمیه قم در پاسخ به این که آیا امروزه پژوهش‌های دینی پاسخگوی نیازهای جامعه است، اظهار داشت: برخی از پژوهش‌های صورت گرفته سطحی است، اما برخی از پژوهش ها عمقی و دارای مطالب مفید و قابل استفاده فراوانی است. البته به هر اندازه که افراد در این زمینه جلوتر می روند اشکالات و شبهات جدیدی در ذهن آنان پدید می آید و این مطلب را به انسان می فهماند که نیاز به فعالیت بسیار زیادی در این زمینه است و این خود یک امتیاز است.

 

وی با اشاره به سطحی نگری در عرصه نشر و انتقاد از ترویج کتاب‌های بازاری گفت: متاسفانه کپی و انتقال مطالب تکراری از منابعی که اعتبار کافی ندارند و یا اشکالاتی در آنها مشاهده می شود یکی از علت های سطحی شدن برخی از کتاب ها  است.

 

حجت الاسلام سید طباطبایی با بیان این که در حوزه مخاطب شناسی باید دید که کار در چه زمینه ای انجام می شود، ابراز داشت: گاهی عموم مخاطب هستند و گاهی بحث به صورت تخصصی است که مباحث تخصصی نیز گاهی حوزوی و گاهی دانشگاهی است؛ به عنوان نمونه برخی از پژوهش های حوزوی که وجود دارد برای حوزه مناسب است؛ اما در زمینه کارهای مربوط به دانشگاه کار کمتری صورت گرفته است که متأسفانه گاهی مورد استقبال دانشگاهیان قرار نمی گیرد؛ البته دفتر نمایندگی ولی فقیه کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است؛ اما کارهای زیادی نیز باید صورت گیرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط بین پژوهشگران و ارائه کارهای پژوهشی آنان در پایگاه‌های اینترنتی و انتقال آن به پژوهشگران دیگر می تواند تأثیر بسیار خوبی در عرصه پژوهش داشته باشد./1330/ت302/س

ارسال نظرات