۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲۱۷۹۵۲

آیت الله کریمی جهرمی از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کرد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علی کریمی جهرمی، از اساتید حوزه علمیه قم که برای سفر تبلیغی در تبریز حضور دارد، از کتابخانه مرکزی این شهر بازدید کرد.
آيت الله کريمي جهرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله علی کریمی جهرمی، از اساتید حوزه علمیه قم امروز در بازدید از کتابخانه مرکزی تبریز و مطالعه برخی از کتب خطی، فقهی، اصولی و قرآنی موجود در این مرکز علمی و پژوهشی اظهار داشت: گنجینه گرانبهایی از نسخ خطی و قدیمی کشور در این کتابخانه موجود است.


وی گسترش کتابخانه‌های عمومی را موجب بهره‌مندی اقشار بیشتری از مردم از کتب قدیمی و روز دانست و خاطرنشان کرد: دسترسی پژوهشگران و محققان حوزوی و دانشگاهی به کتب قدیمی یکی دیگر از آثار و برکات وجود چنین کتابخانه‌هایی بزرگ و مرجع است.


آیت الله کریمی جهرمی کتابخانه مرکزی تبریز را به واسطه وجود نسخ بسیار ارزشمند و فاخر از افتخارات ایران اسلامی عنوان کرد و افزود: این کتابخانه گنجینه ای ثمین و گرانبها از نسخه کتاب های خطی آثار انسان های فرهیخته و مفاخر عالم اسلام است.


این استاد حوزه علمیه قم خواستار معرفی کتب خطی و دینی موجود در این کتابخانه به مراکز آموزش عالی و حوزوی سراسر کشور شد و خاطرنشان کرد: فعالان کتابخانه مرکزی که در صیانت و حراست این میراث عظیم گذشتگان می کوشند شایسته تقدیر هستند.


همچنین مهدی درم نثاری، رییس کتابخانه مرکزی تبریز در این دیدار به ارایه گزارشی از فعالیت های این مرکز علمی و پژوهشی پرداخت و اظهار داشت: عمده کتاب های خطی و چاپ سنگی و سربی موجود در این کتابخانه اهدایی مرحومان حاج محمد و حاج حسین نخجوانی به این نهاد است.

وی با بیان این‌که کتابخانه مرکزی تبریز غنی ترین کتابخانه در بین کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون سه هزار و 430 نسخه خطی و در حدود شش هزار و 200 کتاب چاپی سنگی و سربی در این کتابخانه نگهداری می شود که در اختیار پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی قرار می گیرد.


درم نثاری با بیان این‌که تمامی نسخه های خطی و 60 درصد کتب چاپ سنگی و سربی اسکن شده است، تصریح کرد: این امر برای محافظت از این آثار ارزشمند تاریخی صورت گرفته است، از این رو فایل‌های الکترونیکی کتب خطی، چاپ سنگی و سربی تهیه شده تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.


وی افزود: کتابخانه مرکزی تبریز در زمینی به مساحت شش هکتار و با زیر بنای 11 هزار متر مربع احداث شده و دارای بیش از 400 هزار نسخه کتاب در زمینه‌های مختلف است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات