۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۱۸۱۸۹

جزئیات کنگره « تبریز پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع » تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ کنگره « تبریز پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع » با پیام حضرت آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.
همايش بين المللي اولين پايتخت تشيع

حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح جزئیات برگزاری کنگره « تبریز پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع » پرداخت و اظهار داشت: همزمان با دومین روز هفته نکوداشت تبریز که با نام «تبریز و هویت دینی» همایش تبریز پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع برگزار می شود.


وی با بیان این‌که همایش روز یکشنبه، 23 شهریور در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این همایش در نوبت اول از ساعت 9صبح، در بازار مظفریه با سخنرانی آیت الله مجتهد شبستری و با پیام حضرت آیت الله سبحانی و در نوبت دوم از ساعت 15 ظهر در تالار قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه با سخنرانی محوری دکتر رجبی دوانی خواهد بود.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی هدف از برگزاری این همایش را شناساندن تبریز به عنوان شهر مذهبی و اولین پایتخت جهان تشیع و نقش این شهر در پاسداشت و نشر  فرهنگ شیعی و انقلاب های ملی - مذهبی عنوان کرد  و گفت: همایش «تبریز، پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع» به همت کمیته حوزه های علمیه برگزار خواهد شد.


حجت الاسلام حسینی افزود: نقش حوزه های علمیه و علمای تبریز در توسعه فرهنگ تشیع، پیشینه تشیع در تبریز، نقش مردم تبریز در فرهنگ تشیع، نقش مردم تبریز در حرکت های مذهبی و انقلابی، « تبریز، صفویه و تشیع »، نقش سادات تبریز در توسعه فرهنگ تشیع، امامزادگان و بقاع متبرکه تبریز و نقش آنان در ترویج تشیع از جمله محورهای این همایش است.


به گفته وی موقوفات تبریز و نقش آنها در ترویج فرهنگ تشیع، نقش سه علامه تبریزی در فرهنگ تشیع، بازار تبریز و فرهنگ تشیع، خدمات متقابل تبریز و تشیع، هیأت های مذهبی تبریز و نقش آنان در اعتلای فرهنگ تشیع، نقش شهریار و شعرای تبریزی در فرهنگ تشیع، نمادها و هنرهای شیعی در تبریز از دیگر محورهای این همایش ملی است.


حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: علت برگزاری همایش در بازار مظفریه تبریز این است که بازار تاریخی تبریز و تیمچه مظرفیه با بیش از 250 سال سابقه در اعتلای فرهنگ عزاداری، نقش اساسی در تبیین نهضت عاشورا در منطقه آذربایجان داشته و دارد، ضمن این‌که مذهب تشیع برای نخستین بار در مسجد جامع بازار تبریز رسمی اعلام شده است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش به اتمام رسیده و کار داوری آثار آغاز شده است، گفت: مقالات برگزیده در قالب مجموعه‌ای چاپ و در اختیار عموم پژوهشگران و محققان قرار خواهد گرفت./935/ت303/ب

ارسال نظرات