۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۱۹۸۱۸
استاد حوزه علمیه قم:

بزرگ جلوه دادن توبه از دسیسه های شیطان است/ رمز سیر وسلوک در ترک گناه و انجام واجبات است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی، بزرگ جلوه دادن توبه را از دسیسه های شیطان دانست و گفت: سیر و سلوک کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و نباید آن را بزرگ و دور از دسترس جلوه داد؛ رمز سیر وسلوک، در ترک گناه و انجام واجبات است.
حجت الاسلام حسيني قمي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) در محل حسینیه هراتی های مشهد با اشاره به اهمیت ماه ذی القعده، به ذکر توصیه هایی از آیت الله قاضی در مورد این ماه پرداخت و گفت: نماز یکشنبه های این ماه برکات بسیاری دارد، خداوند به دنبال بهانه برای بخشش است از این بهانه ها غافل نشویم.

 

وی افزود: نماز توبه نیز که همان نماز امیرمؤمنان در مفاتیح است و در روز عرفه نیز حاجیان به عنوان اولین کار این نماز را می خوانند، بسیار در آمرزش گناهان مجرب است؛ امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که این نماز را بخواند، صورتش را از قبله برنمی گرداند مگر آن که خداوند گناهانش را بیامرزد».

 

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «کسی که نماز یکشنبه های ماه ذی القعده را بخواند، بعد از پایان نماز فرشته ها به او خطاب می کنند خداوند گناهانتان را بخشید».

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: از وسوسه های شیطان این است که توبه را در نزد انسان بزرگ جلوه می دهد تا از نزدیک شدن به آن بترسد و در عوض، گناهان را کوچک جلوه می دهد تا انسان به انجام آن رغبت کند.

 

وی با اشاره به اهمیت ترک گناه، خطاب به جوانان گفت: برای انحراف فکر و ذهن انسان لازم نیست سال ها و ماه ها یک برنامه مبتذل ببینید بلکه تنها چند دقیقه کافی است تا یک عمر فکر شما را مشغول کند.

 

دست و زبان خود را آزاد نگذارید

حجت الاسلام حسینی قمی، پرهیز از هتک حرمت، ریختن آبرو و شکستن دل دیگران را از دیگر توصیه های اخلاقی آیت الله قاضی عنوان و تصریح کرد: نباید دست و زبان خود را آزاد بگذاریم که هرچه می خواهند بگویند و انجام دهند.

 

وی افزود: امام رضا(ع) فرمودند: «کسی که در پی عیوب مردم برود تا روزی از آن علیه آن ها استفاده کند، خداوند عیوبش را آشکار و او را رسوا می کند ولو در کنج خانه اش باشد».

 

رمز سیر وسلوک، در ترک گناه و انجام واجبات است

این استاد حوزه، انجام فرائض در بهترین اوقات را از دیگر توصیه های اخلاقی برشمرد و اضافه کرد: سیر و سلوک کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و نباید کسب مقامات معنوی را بزرگ و دور از دسترس جلوه داد.

 

حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: رمز سیر وسلوک، در ترک گناه و انجام واجبات است؛ فردی نزد امام صادق(ع) آمد وگفت: « من چندان به مستحبات پایبند نیستم اما کسب حلال دارم و حرام نمی خورم»، امام فرمودند: «تو افضل اعمال را انجام می دهی، چه عبادتی بالاتر از پرهیز از حرام؟».

 

وی افزود: خواندن قرآن با صدای نیکو به هنگام شب نیز از دیگر توصیه های اخلاقی آیت الله قاضی است که برکات بسیاری دارد.

 

این استاد حوزه علمیه در پایان جوانان را به افزایش مطالعه و کتابخوانی سفارش کرد.

 

گفتنی است در ادامه این مراسم، حاج احمد واعظی و سیدمجید بنی فاطمه به مدیحه سرایی و مولودی خوانی در رثای امام رضا(ع) پرداختند./930/پ202/ب5 

ارسال نظرات